Αφήστε τα παιδιά να βοηθούν στις δουλειές του σπιτιού! Είναι σημαντικό!

Αφήστε τα παιδιά να βοηθούν στις δουλειές του σπιτιού! Είναι σημαντικό!

Αφήστε τα παιδιά να βοηθούν στις δουλειές του σπιτιού! Είναι σημαντικό!

Γράφει η Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας
Αγγελική Καβαλλιεράτου

Οι δουλειές του σπιτιού δεν είναι καθόλου ευχάριστες και ειδικά για τα παιδιά, όμως τα οφέλη που κερδίζουν από τη συμμετοχή τους σε αυτή τη διαδικασία είναι πολύ σημαντικά.

Όσο πιο νωρίς ξεκινήσουν τα παιδιά να μας βοηθούν στις δουλειές του σπιτιού, τόσο πιο εύκολο θα είναι να καταλάβουν ότι αποτελεί  μέρος των υποχρεώσεων τους.

 

Ποιά είναι η κατάλληλη ηλικία για να ξεκινήσει το παιδί να βοηθάει στις καθημερινές δουλειές του σπιτιού;

Το παιδί μπορεί να ξεκινήσει να προσφέρει από πολύ νωρίς, από την ηλικία που οι γονείς μπορούν να συνεννοηθούν μαζί  του και που μπορεί να κατανοήσει και να δεχθεί εντολές. Εφόσον, μπορεί να αντιληφθεί το πιες το γάλα σου, μπορεί να καταλάβει και το μάζεψε τα πράγματά σου.

Σε κάθε ηλικία όμως υπάρχουν και διαφορετικές απαιτήσεις.

Για παράδειγμα στην ηλικία των 2 ετών το παιδί μπορεί να μαζέψει τα παιχνίδια του με τη βοήθεια των γονιών του,  στην ηλικία των 5 ετών μπορεί να στρώσει το κρεβάτι του μόνο του, ενώ στην ηλικία των 8 ετών μπορεί να βοηθήσει στο στρώσιμο του τραπεζιού και να φέρει τα πιάτα στο τραπέζι.

Πολλές μαμάδες αφήνοντας πιο ελεύθερα τα παιδιά, περιμένουν μεγαλώνοντας να καταλάβουν μόνα τους πως πρέπει να βοηθάνε και πώς είναι σημαντικό να προσφέρουν. Γεγονός, όμως, που δε μπορεί να συμβεί εάν δεν έχουν μάθει τη σημασία της συμμετοχής από μικρή ηλικία.

Επιπλέον, οι γονείς λειτουργούν και ως παράδειγμα για τα παιδιά.

 

Ποια είναι τα σημαντικότερα οφέλη που παίρνει ένα παιδί από αυτήν τη διαδικασία;

Μέσα από αυτήν τη διαδικασία το παιδί νιώθει ότι προσφέρει και η προσωπική ικανοποίηση που παίρνει όταν βλέπει το αποτέλεσμα, είναι πολύ μεγάλη. Ακόμη, πολύ σημαντική είναι η επιβράβευση που παίρνει από τους γονείς για την προσπάθειά του.

Θα ήταν ουσιαστικό να στοχεύουμε σε δουλειές που αφορούν άμεσα στα παιδιά όπως, το μάζεμα του δωματίου, το στρώσιμο του κρεβατιού και η τακτοποίηση του γραφείου τους, διότι το παιδί βλέποντας το δικό του χώρο όμορφο παίρνει μεγαλύτερη χαρά.

Οι δουλειές στο σπίτι, αποτελούν αφορμή για την οικογένεια να λειτουργήσει σαν μια ομάδα.

Το παιδί μέσα από αυτή τη διαδικασία νιώθει ισότιμο μέλος της οικογένειας, διότι βρίσκεται σε ένα περιβάλλον όπου έχει ευθύνες όπως όλοι.

Η οικογένεια για το παιδί είναι το πρώτο πλαίσιο το οποίο το γεμίζει εφόδια. Μπορεί να είναι δύσκολο να αποκτήσουν τα παιδιά το αίσθημα της ευθύνης όμως αυτός είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να τα καταφέρουν.

Επιπλέον, οι γονείς δίνοντάς στα παιδιά την ευκαιρία να αναλάβουν μόνα τους την ευθύνη για το δικό τους χώρο και τα προσωπικά τους αντικείμενα, ενισχύουν την ανεξαρτησία τους . Αρχίζοντας να αναλαμβάνουν τις υποχρεώσεις τους, όπως την περιποίηση του προσωπικού τους χώρου, την τακτοποίηση των ρούχων τους και των βιβλίων τους, σταματουν να εξαρτώνται σε όλα από τη μαμά, και αυτό τα γεμίζει σιγουριά και αυτοπεποίθηση.

Επίσης, κάτι που χτίζετε στα παιδιά μας μέσα από αυτή τη διαδικασία της βοήθειας στις δουλειές του σπιτιού, είναι η υπευθυνότητα. Γι’ αυτό είναι πολύ σημαντικό οι γονείς να ενθαρρύνουν τα παιδιά να αναλαμβάνουν τις υποχρεώσεις που τα αφορούν.

Πολλές έρευνες έχουν δείξει πως τα παιδιά που μαθαίνουν από μικρά να βοηθάνε και να προσφέρουν εξελίσσονται σε ενήλικες αυτάρκης, ανεξάρτητους, υπεύθυνους με καλύτερες σχέσεις και πιο αποτελεσματική επικοινωνία.

Μια μαμά διδάσκει στο γιο της ότι οι δουλειές του σπιτιού δεν είναι μόνο για γυναίκες!

Πρέπει να συνδέουμε τις δουλειές με το χαρτζιλίκι που δίνουμε στα παιδιά;

Δεν θα πρέπει τα παιδιά να συνδέσουν τις υποχρεώσεις τους με πιθανή ανταμοιβή.

Είναι σημαντικό να κατανοήσουν το λόγο για τον οποίο χρειάζεται να βοηθούν και να συνεισφέρουν ως ισότιμα μέλη μιας οικογένειας. Διαφορετικά υπάρχει μεγάλος κίνδυνος το παιδί να μάθει πως για ό,τι προσφέρει του “χρωστούν”  μία αμοιβή.

Θα πρέπει οι γονείς να έχουν  πάντοτε στο νου τους τα μηνύματα που μπορεί να περνάνε οι πράξεις τους στα παιδιά αλλά και τον τρόπο που θα τα βοηθήσουν στο μέλλον ως ενήλικες.

 

Είναι καλό να τα επιβραβεύουμε με άλλους τρόπους για τη συνεργασία τους;

Η επιβράβευση είναι ύψιστης σημασίας και διδάσκει στο παιδί ότι όταν προσπαθεί υπάρχει αποτέλεσμα.

 

Τι κάνουμε όταν το αποτέλεσμα δεν είναι ικανοποιητικό και πώς τα ενθαρρύνουμε να συνεχίσουν την προσπάθεια;

Δεν τιμωρούμε ποτέ ένα παιδί που βλέπουμε ότι προσπαθεί και δεν το αποθαρρύνουμε.

Οι γονείς πρέπει να αφήνουν τα παιδιά ελεύθερα να προσπαθούν με τον τρόπο που μπορούν και να μην πέφτουν στην παγίδα να τα συγκρίνουν με τους ίδιους.

Για παράδειγμα αυτό που ένας γονιός θεωρεί “τακτοποιημένη ντουλάπα”, δεν είναι απαραίτητα μια σωστά τακτοποιημένη ντουλάπα. Τα παιδιά δεν πρέπει να πιέζονται να ικανοποιούν τις απαιτήσεις των γονιών τους αλλά τις γενικότερες απαιτήσεις της δουλειάς που έχουν αναλάβει.

 

Τι κάνουμε όταν ένα παιδί δεν ανταποκρίνεται και δεν τα φέρνει εις πέρας; Υπάρχουν τρόποι να το βοηθήσουμε και να το κάνουμε να μη βλέπει τις δουλειές ως αγγαρεία;

Οι γονείς μπορούν να ξεχωρίσουν την τεμπελιά από τη δυσκολία ενός παιδιού, έτσι ξέρουν και να επιμείνουν εκεί που χρειάζεται.

Υπάρχουν πολλοί τρόποι οι δουλειές του σπιτιού να γίνουν πιο ενδιαφέρουσες για τα παιδιά.  Μπορούν να τις μετατρέψουν σε παιχνίδι ή να τις πραγματοποιούν με μουσική και τραγούδι. Επιπλέον, μπορούν να φτιάξουν έναν πίνακα με τις εκκρεμότητες και για κάθε δουλειά που ολοκληρώνει το παιδί, να κερδίζει πόντους. Ο νικητής θα κερδίζει το αγαπημένο του γλυκό!

Επίσης, οι γονείς πρέπει να δίνουν κίνητρα στα παιδιά και να μην ξεχνούν να τα επιβραβεύουν και να τους αναφέρουν πόσο σπουδαία είναι τα επιτεύγματά του για το σύνολο της οικογένειας.

 

Ποιά είναι τα βασικότερα tips για κάνουμε αυτή τη διαδικασία πιο εύκολη για τα παιδιά μας αλλά και για να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για το καλύτερο αποτέλεσμα;

Οι γονείς είναι σημαντικό:

Να ζητάνε από τα παιδιά πράγματα στα οποία μπορούν να ανταπεξέλθουν ώστε να μην απογοητεύονται.

Να τους δίνουν επιλογές.

Να δίνουν ξεκάθαρες οδηγίες και επιθυμητή διάρκεια ολοκλήρωσης της δουλειάς που πρέπει να γίνει.

Να μένουν σταθεροί στην άποψη τους.

Να θέτουν πρόγραμμα που μπορούν να ακολουθήσουν μαζί με τα παιδιά

Να μην υποτιμούν τις δυνατότητες των παιδιών τους και να τα αφήνουν να δοκιμάζουν και να προσπαθούν.  Συχνά η έλλειψη χρόνου τους οδηγεί στο να αναλαμβάνουν μόνοι τους να ολοκληρώσουν μια δουλειά αλλά αυτό είναι λάθος, διαγράφει όλην την προσπάθειά τους και πληγώνει τα παιδιά .

Τέλος, θα πρότεινα να δώσουμε στα παιδιά την ευκαιρία να προσπαθήσουν, χωρίς να περιμένουμε από αυτά την τελειότητα αλλά αυτό που μπορεί το παιδί μας να προσφέρει και να νιώθει το ίδιο καλά.

 

 Αγγελική Καβαλλιεράτου
Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας, BSc Ψυχολογίας
MSc Κλινικής και Κοινοτικής Ψυχολογίας
Email: aggelikikavallieratoy@gmail.com
Site: www.aggelikikavallieratou.com

Πηγή: mommy.gr

Διαβάστε ακόμη:

Πώς θα συμμετέχει στις δουλειές του σπιτιού;

Δουλειές του σπιτιού: Πώς μπορούν τα παιδιά να βοηθήσουν και τι να κάνουν ανάλογα με την ηλικία τους

Share.
loading...

Αφήστε το σχόλιο σας

loading...

Τα σχόλια έχουν απενεργοποιηθεί.