Γιατί για την εγγραφή ενός παιδιού στην Α’ Δημοτικού δεν αρκεί μόνο η χρονολογική του ηλικία;

Γιατί για την εγγραφή ενός παιδιού στην Α’ Δημοτικού δεν αρκεί μόνο η χρονολογική του ηλικία;

Γιατί για την εγγραφή ενός παιδιού στην Α’ Δημοτικού δεν αρκεί μόνο η χρονολογική του ηλικία;

Είναι το παιδί μου έτοιμο να πάει στην Α΄ τάξη Δημοτικού; Θα μπορεί να γράφει και να διαβάζει; Θα τα καταφέρει; Σημαντικά τα ερωτήματα που απασχολούν τους νέους γονείς, αν ρίξουμε μια μάτια στις περιπέτειες που βιώνουν τα ανέτοιμα παιδιά: χαμηλή αυτοπεποίθηση, αρνητική στάση απέναντι στο σχολείο και τη μάθηση γενικότερα, αλλά και διαταραχές στη συμπεριφορά είναι μερικές μόνο από τις δυσάρεστες επιπτώσεις.

Είναι «σχολικά» έτοιμο;

Για να φοιτήσει ένα παιδί στην Α΄ τάξη Δημοτικού πρέπει να είναι «σχολικά» έτοιμο. Πρέπει να έχει τις γνώσεις και τις ικανότητες που θα το βοηθήσουν να μάθει να γράφει, να διαβάζει και να μετρά, ώστε να ελαχιστοποιηθεί ο κίνδυνος των μαθησιακών δυσκολιών και μιας πιθανής σχολικής αποτυχίας. Οι ικανότητες αυτές καλύπτουν πολλούς και διαφορετικούς τομείς της ανάπτυξης. Οι βασικοί τομείς συμπεριλαμβάνουν την ομιλία, την κατανόηση, τις προαναγνωστικές δεξιότητες, τις προμαθηματικές έννοιες, την κριτική ικανότητα και τη συγκέντρωση.

Μερικές από τις ενδείξεις της σχολικής ετοιμότητας είναι  το παιδί να μπορεί να αρθρώνει σωστά (τα γράμματα), να χρησιμοποιεί τις σωστές λέξεις στο σωστό σημείο, να αφηγείται ιστορίες με τη σωστή χρονική σειρά, να μπορεί να ακολουθεί οδηγίες, να απαντά σε ερωτήσεις, να κατανοεί ένα έργο που παρακολουθεί ή ένα βιβλίο που διάβασε, να αναγνωρίζει τα γράμματα του αλφαβήτου και να μπορεί να τα ανακαλεί, να γράφει το όνομά του, να αναγνωρίζει λέξεις που βλέπει συχνά, να ονομάζει και να κατανοεί μεγέθη όπως μικρό-μεγάλο, να αναγνωρίζει τους αριθμούς μέχρι το 10, να έχει αντίληψη του χώρου και καλό συντονισμό κινήσεων και να μπορεί να απασχοληθεί αρκετή ώρα με μία δραστηριότητα.

Σήμερα, το μοναδικό κριτήριο για την εγγραφή του παιδιού στην Α΄ τάξη Δημοτικού σχολείου είναι η χρονολογική του ηλικία. Οι ειδικοί (γιατροί, νηπιαγωγοί, δάσκαλοι) γνωρίζουν ότι η συμπλήρωση της ηλικίας και μόνο δεν αποτελεί το διαβατήριο για την ομαλή εισαγωγή στην Α΄ τάξη. Με την αξιολόγηση της σχολικής ετοιμότητας μπορούμε να ελέγξουμε κατά πόσο το παιδί έχει τις απαραίτητες ικανότητες και την ωριμότητα που χρειάζεται για να παρακολουθήσει με επιτυχία και χωρίς δυσκολίες το Δημοτικό Σχολείο.

Με τον προληπτικό έλεγχο της σχολικής ετοιμότητας  μπορούμε να προλάβουμε μαθησιακές δυσκολίες, οι οποίες είναι δυνατό να οφείλονται σε αδιάγνωστες δυσκολίες στην ομιλία, στη σύνθετη και συγκριτική σκέψη, στη γραφή, στην προσοχή και τη συμπεριφορά. Δυσκολίες δηλαδή, που μπορούν να προληφθούν αν οι γονείς έχουν την κατάλληλη ενημέρωση και αν η διάγνωσή τους γίνει έγκαιρα.

Ελέγχοντας τη σχολική ετοιμότητα

Τα παιδιά που έχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να παρουσιάσουν μαθησιακές δυσκολίες είναι αυτά με δυσκολία στη συγκέντρωση της προσοχής ή με χαμηλή οπτική αντίληψη, παιδιά με υπερκινητικότητα, με διαταραχές στη συμπεριφορά ή με δυσκολία στην προφορά λέξεων, φθόγγων και συλλαβών. Ελέγχοντας τη σχολική ετοιμότητα έχουμε την ευκαιρία και τη δυνατότητα να βοηθήσουμε παιδιά που εμφανίζουν μικρές ανωριμότητες, να τις διορθώσουν έγκαιρα, πριν αυτές εξελιχθούν στις μεγαλύτερες τάξεις σε μαθησιακές δυσκολίες.

ΤΗΣ ΔΕΝΑΣ ΛΟΪΖΟΥ, ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΗΜΕΝΗ ΣΥΝΕΡΓΑΤΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑΣ (ΚΕΝΤΡΟ LEARN)

Πηγή:  sigmalive.com

Διαβάστε ακόμη:

Σχολική ετοιμότητα: τι λένε οι δάσκαλοι τι ακούνε οι γονείς.

Nηπιαγωγείο: Πότε θα καταλάβεις ότι το παιδί σου είναι έτοιμο για το… νήπιο

Σχολική ζωή: Παιδιά υπό πίεση…

Share.
loading...

Αφήστε το σχόλιο σας

loading...

Τα σχόλια έχουν απενεργοποιηθεί.