“Το παιδί μου δεν μιλάει καθαρά, να ανησυχήσω;”

“Το παιδί μου δεν μιλάει καθαρά, να ανησυχήσω;”

 “Το παιδί μου δεν μιλάει καθαρά, να ανησυχήσω;”

«Το παιδί μου είναι 6 ετών και δεν λέει το /ρ/ να ανησυχήσω;»
« Το παιδί μου δεν μιλάει καθαρά, εγώ τον καταλαβαίνω οι άλλοι όχι»
« Μα γιατί μπερδεύει τα γράμματα μέσα στη λέξη ενώ μπορεί να τα πει;»
« Δεν μπορεί να πει το /σ/ τι φταίει;»

Αυτές και πολλές άλλες παρόμοιες ερωτήσεις προβληματίζουν συχνά τους γονείς οι οποίοι προσπαθούν να βρουν το λόγο και την αιτία ρίχνοντας το βάρος πολλές φορές στο ότι δεν κάνουν κάτι οι ίδιοι σωστά ή το παιδί τους.

Τα πράγματα όμως δεν είναι ακριβώς έτσι. Το παιδί για κάποιο συγκεκριμένο κάθε φορά λόγο δεν είναι ακόμα σε θέση να παράγει τον ήχο. Αυτό είτε γιατί δεν είναι ακόμα έτοιμο νευρολογικά είτε γιατί ακουστικά δεν μπορεί να επεξεργαστεί τον ήχο ή είτε γιατί στοματοπροσωπικά δεν μπορεί να τον υποστηρίξει.

Η λογοθεραπεία λοιπόν διαχωρίζει αυτού του τύπου τις δυσκολίες σε 2 μεγάλες κατηγορίες, στις Αρθρωτικές δυσκολίες και στις Φωνολογικές δυσκολίες.

Αρθρωτικές δυσκολίες : Είναι η δυσκολία παραγωγής ενός ή περισσοτέρων ήχων-γραμμάτων οπουδήποτε αυτός εμφανίζεται. Το παιδί λοιπόν δεν μπορεί να πει έναν ήχο γιατί απλά δεν γνωρίζει το που και το πώς να βάλει τους αρθρωτές του (γλώσσα, δόντια, χείλια κτλ). Απαιτείται λοιπόν εκμάθηση του τόπου και τρόπου άρθρωσης.
(Π.χ /λ/ : η γλώσσα πάνω και πίσω από τα πάνω δόντια.
/σ/ : καλή σύγκλιση των δοντιών και η γλώσσα κάτω.

Φωνολογικές δυσκολίες : Είναι η δυσκολία στον τρόπο με τον οποίο οι ήχοι ενώνονται μεταξύ τους μέσα σε μια λέξη για να την παραγωγή της. Μπορεί δηλαδή το παιδί να μπορεί να παράγει τον ήχο μόνο του αλλά όχι μέσα στη λέξη, και ο λόγος είναι γιατί προηγούνται και έπονται και άλλα γράμματα. Π.χ. καπετάνιος – καμετάνιος, ντουλάπα – γκουλάπα, καπέλο-παπέλο.

Για την εκμάθηση λοιπόν τέτοιων δυσκολιών απαιτείται μια σειρά οργανωμένων ασκήσεων που πρέπει να γίνουν με συγκεκριμένη σειρά για να έχουμε το καλύτερο αποτέλεσμα. Τέτοιες οδηγίες και ασκήσεις είναι σε θέση να σας δώσει ο λογοθεραπευτής σας.

Πατρώνη Λάουρα, Λογοθεραπεύτρια

Πηγή:   childit.gr

Διαβάστε ακόμη:  

Λόγος και ομιλία: από 0 – 9 μηνών

Λόγος και ομιλία: από 12 – 24 μηνών

Είναι τα “όπλα” παιχνίδι; Η ψυχολόγος σου εξηγεί τους κινδύνους που κρύβουν για τα παιδιά

Share.

Αφήστε το σχόλιο σας

loading...

Τα σχόλια έχουν απενεργοποιηθεί.