Είτε πρόκειται για αδέρφια που τσακώνονται, είτε για μία τάξη ή ακόμη και για μία ομάδα παιδιών που σχηματίστηκε τυχαία στις διακοπές, υπάρχουν τρόποι να ενισχύσετε το αίσθημα ομαδικότητας, συνεργασίας και αμοιβαίας εμπιστοσύνης.
Το παιχνίδι είναι το καλύτερο μέσο μάθησης και μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε για να διδάξετε στα παιδιά βιωματικά τον τρόπο που λειτουργούν οι άνθρωποι και η κοινωνία, πώς να αποδίδουν στο πλαίσιο μίας ομάδας, σεβόμενοι τον εαυτό τους αλλά και το… συμπαίκτη τους.
Μπορείτε να καταφύγετε σε κλασικά ομαδικά παιχνίδια όπως το ποδόσφαιρο και το βόλεϊ ή τοκυνήγι θυσαυρού στο πάρκο ή ακόμη και μέσα στο σπίτι. Μπορείτε ακόμη να ανατρέξετε σε δομημένα παιχνίδια όπως το Pictionary, το ντόμινο, ειδικά αν μπορέσετε να βάλετε τα παιδιά σας να εργαστούν σε ομάδες, ή να παίξουν με αντίπαλο τη μαμά και το μπαμπά. Υπάρχουν όμως, κι άλλες λύσεις με μία μεγαλύτερη δόση φαντασίας.
Ο κόμπος
Η ομάδα σχηματίζει κύκλο. Όλοι κλείνουν τα μάτια, απλώνουν τα χέρια τους εμπρός και κινούνται ελαφριά προς το κέντρο μέχρι να πιάσουν τα χέρια κάποιου άλλου. Κάθε χέρι πρέπει να κρατάει ένα μόνο χέρι. Κατόπιν ανοίγουν τα μάτια. Η ομάδα τώρα πρέπει να λύσει τον «κόμπο» στον οποίο είναι δεμένη χωρίς να λυθούν τα χέρια. Απαγορεύονται οι συζητήσεις κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Η επικοινωνία πρέπει να γίνεται με τα μάτια και τα σώματα.
Σωτηρία στην αγκάλη σου
Ένας «κυνηγός» κυνηγάει τους άλλους. Όποιον ακουμπά γίνεται εκείνος «κυνηγός». Ο μόνος τόπος όπου ένα «θήραμα» είναι ασφαλές είναι όταν βρίσκεται στην αγκαλιά ενός άλλου. Απαγορεύεται τα θηράματα να μένουν αγκαλιασμένα.
Αγώνες τυφλών
Ένα παιδί είναι ο «τυφλός» και ένα ο «οδηγός» Ο «οδηγός» μπορεί να οδηγεί τον «τυφλό» με εντολές από κάποια απόσταση, π.χ. τρία βήματα εμπρός/στοπ/στροφή δεξιά/ δύο μικρά βήματα πλάγια κ.λ.π. Με τον τρόπο αυτό ο «τυφλός» μπορεί να οδηγηθεί ανάμεσα σε διάφορα αντικείμενα στο δωμάτιο. Το παιχνίδι αποκτά ενδιαφέρον ένα τεθούν στόχοι ταχύτητας ανάμεσα σε ζευγάρια ή αγώνες μετ’ εμποδίων. Π.χ. να οριστεί μια διαδρομή ανάμεσα σε αντικείμενα, να αξιολογείται αν κάποιος ακουμπήσει τα αντικείμενα κ.ά.
Ένας ήχος μας ενώνει
Η ομάδα χωρίζεται σε ζεύγη. Συμφωνούν για έναν κοινό, χαρακτηριστικό ήχο, π.χ. σφύριγμα πουλιού, μελωδία κ.λ.π., ο οποίος θα είναι ο τρόπος αναγνώρισής τους. Κλείνουν όλοι τα μάτια και απλώνονται στο χώρο. Κατόπιν προσπαθούν με τη βοήθεια του ήχου τους να βρουν το ταίρι τους. Περιμένουν μέχρι να βρεθούν όλοι.
Σέρφινγκ
Ξαπλώνουν όλα τα παιδιά στο έδαφος σε σειρά και κολλητά ο ένας στον άλλο. Ένα παιδί (το πιο ελαφρύ) ξαπλώνει πάνω στα άλλα κάθετα. Οι από κάτω περιστρέφονται όλοι μαζί προς την ίδια κατεύθυνση και έτσι το παιδί που είναι πάνω τους μεταφέρεται από την μια άκρη στην άλλη. Ακόμα και αν η μεταφορά δεν πετύχει οι συμμετέχοντες μένουν ικανοποιημένοι από την καινούρια εμπειρία.
Τραυματιοφορείς
Τα παιδιά γίνονται δυάδες και το ελαφρύτερο παιδί καθορίζεται ως «τραυματίας» ο οποίος πρέπει να μεταφερθεί σε ένα συγκεκριμένο σημείο που υποθετικά είναι το νοσοκομείο. Όλες οι δυάδες πραγματοποιούν τη διαδρομή με τη σειρά τους
Το άγγιγμα
Τα παιδιά τρέχουν σε ένα συγκεκριμένο χώρο σκορπισμένα και όπου θέλει το καθένα. Καθώς τρέχουν, ο αρχηγός φωνάζει «χέρι – χέρι». Τότε τα παιδιά πρέπει να τρέξουν, να βρουν ένα άλλο παιδί και να ενώσουν τα χέρια τους. Το παιχνίδι συνεχίζεται αλλάζοντας τις φραστικές εντολές σε «μύτη – μύτη, αυτί – αυτί, μάγουλο – μάγουλο, πλάτη – πλάτη, γόνατο – γόνατο».
Το κύμα
Τα παιδιά κάθονται το ένα πίσω από άλλο σε διάσταση και σε πολύ κοντινή απόσταση. Τους ζητάμε να ξαπλώσουν τότε προς τα πίσω. Τα παιδιά ευχάριστα θα ανακαλύψουν ότι βρίσκονται ξαπλωμένα πάνω στο σώμα του συμμαθητή τους. Η άσκηση συνεχίζεται ζητώντας τους να καθίσουν να ξαπλώσουν πολλές φορές.
Mε δεμένα πόδια
Βρείτε κομμάτια ύφασμα ή σπάγγους. Χωρίστε τα παιδιά σε ζευγάρια. Σε κάθε ζευγάρι το κάθε παιδί δένει (χαμηλά) το πόδι του με το πόδι του συμπαίκτη του. Ξεκινήστε έτσι έναν αγώνα δρόμου. Για να νικήσει ένα ζευγάρι απαιτείται αγαστή συνεργασία (ίδια ταχύτητητα και ισορροπία) μεταξύ των δύο παιδιών.
letsfamily.gr