Μπορείτε μόνοι σας οι γονείς να εκτιμήσετε την ψυχοσωματική ανάπτυξη του παιδιού σας, ανάλογα με την ηλικία του. Κάθε εξέταση περιλαμβάνει έλεγχο της στάσεως και της κινητικότητας, έλεγχο της οράσεως και των λεπτών κινήσεων, έλεγχο της ακοής και της ομιλίας, έλεγχο της κοινωνικής συμπεριφοράς.Οι παρακάτω εξετάσεις σας βοηθούν να καταλάβετε σε πιο βαθμό το παιδί σας έχει κατακτήσει κάποια στάδια ανάπτυξης.Πρέπει να σημειωθεί ωστόσο, ότι, εάν το παιδί σας φαίνεται να μην έχει κατακτήσει όλα τα σημεία που αποτελούν σταθμούς για την ανάπτυξη του δώστε του λίγο χρόνο και συζητήστε το με τον παιδίατρό σας. Η καθυστέρηση σε σπάνιες περιπτώσεις θα μπορούσε να αποτελέσει ένδειξη προβλήματος.Εάν σε κάποιο από αυτά δεν ανταποκρίνεται επαρκώς να το αναφέρετε στον παιδίατρο σας.
Πρώτη εξέταση μεταξύ 4ης και 6ης εβδομάδας
– Κρατήστε το μωρό σας σε ύπτια θέση (ανάσκελα) και ελέγξτε, εάν κρατά το κεφάλι στο πλάι και τα άκρα λυγισμένα προς τη μεριά που είναι γυρισμένο το πρόσωπο.
– Κρατήστε το μωρό σας σε πρηνή θέση (μπρούμυτα) και ελέγξτε τα άκρα του εάν είναι λυγισμένα και ανοιχτά. Μπορεί να σηκώσει για λίγο το κεφάλι του.
– Όταν το βρέφος αιωρείται, στηριζόμενο στη παλάμη σας με την κοιλιά κρατά το κεφάλι στο ίδιο ύψος με το σώμα και τα άνω και τα κάτω άκρα λυγισμένα.
– Όταν το ανασηκώνουμε για να καθίσει, το κεφάλι δεν ακολουθεί το σώμα, μένει προς τα πίσω και οι παλάμες είναι κλεισμένες σε γροθιά.
– Παρακολουθεί κινούμενο αντικείμενο σε ύψος 20 έως 25 εκ. από τα μάτια του, σε ακτίνα 90 μοιρών (μετακινήστε το αντικείμενο από τη μια άκρη του ματιού μέχρι τη μέση του προσώπου του μωρού σας).
– Προσέχει ή πιθανώς γυρίζει και το κεφάλι ή τα μάτια προς έναν ήχο (κουδούνι ή φωνή) που προέρχεται από απόσταση 15εκ. από το αφτί του.
– Ανταποδίδει το χαμόγελο στη μητέρα του.
Εξέταση κατά τον 6ο μήνα
– Βάλτε το παιδί σας ανάσκελα και παρατηρήστε, εάν σηκώνει το κεφάλι του από το μαξιλάρι.
– Τοποθετήστε γύρω του μαξιλάρια και ελέγξετε, εάν κάθεται με υποστήριξη.
– Βάλτε μπρούμυτα το μωρό σας σας και δείτε, εάν σηκώνει το κεφάλι και το στήθος και στηρίζεται στα άνω άκρα του, που είναι τεντωμένα.
– Κρατήστε το από τα χέρια και ελέγξτε, εάν κάνει προσπάθεια να ανασηκωθεί.
-Το μωρό σας γυρίζει από μπρούμυτα, ανάσκελα.
– Κρατά το βάρος του, όταν το κρατήσετε όρθιο.
– Παρακολουθεί κινούμενο αντικείμενο σε ακτίνα 180 μοιρών με προσοχή.
– Πιάνει με την παλάμη με τα τέσσερα δάχτυλα.
– Μεταφέρει από το ένα χέρι στο άλλο ό,τι κρατά. Φέρνει τα πάντα στο στόμα.
– Χαίρεται με τα παιχνίδια, τα ξεχνά όμως όταν του πέσουν.
– Μιλά δική του γλώσσα από μονοσύλλαβες ή δισύλλαβες λέξεις.
– Γελά σε γνωστούς και αγνώστους.
– Εντοπίζει ήχους από κουδουνίστρες και φωνές, που βρίσκονται σε απόσταση 50εκ. από το αφτί του.
– Αντιδρά με γέλιο και κουνά έντονα τα άκρα, όταν κάποιος παίζει μαζί του.
Εξέταση κατά τον 9ο μήνα
– Κάθεται μόνο του επί 10′ έως 15′ στο πάτωμα.
– Όταν κρατιέται από κάπου μπορεί να σταθεί όρθιο.
– Παίζει με τα παιχνίδια του.
– Φέρνει ακόμη τα πάντα στο στόμα του.
– Πιάνει με τα χεράκια του παιχνίδια.
– Πετά τα παιχνίδια του στο πάτωμα.
–Φωνάζει δυνατά για να προκαλεί την προσοχή των γύρω του
–Μίλα με επαναλαμβανόμενες μικρές συλλαβές (πα-πα-πα).
-Αναζητά και ψάχνει για το παιχνίδι που του έπεσε
-Εντοπίζει έναν ήχο από απόσταση ενός μέτρου από το ύψος των αφτιών του.
–Ξεχωρίζει γνωστά από άγνωστα πρόσωπα.
-Μπορεί να φάει μόνο του ένα μπισκότο.
Εξέταση κατά τον 12ο μήνα
-Κάθεται σίγουρα μόνο του.
-Μπουσουλάει.
-Σηκώνεται μόνο του και μπορεί να κάτσει πάλι μόνο του.
-Πιάνει ένα μικρό χαρτάκι από το πάτωμα με το δείκτη και τον αντίχειρα (σαν λαβίδα).
-Πετά συνεχώς τα παιχνίδια του στο πάτωμα.
-Αναζητά το παιχνίδι που του κρύψαμε μπροστά του, κάτω από ένα βιβλίο ή το μαξιλάρι.
-Αναγνωρίζει το όνομά του και γυρίζει, όταν το φωνάζετε.
-Μιλά μόνο του δυνατά.
-Καταλαβαίνει μικρές απλές προτάσεις π.χ.δώσε μου το, κάνε αντίο κ.λπ.
-Κρατά ένα κουτάλι, αλλά δεν μπορεί να το χρησιμοποιήσει σωστά.
-Πίνει με τη βοήθειά σας από ένα ποτήρι.
-Συνεργάζεται όταν το γδύνουμε, κρατώντας τα χέρια του ψηλά.
Εξέταση κατά τον 180 μήνα
-Περπατά ελεύθερα.
– Μπορεί να ανέβει στο καρεκλάκι του μόνο του.
– Μουτζουρώνει ένα χαρτί χρησιμοποιώντας το χέρι που προτιμά (δεξί ή αριστερό).
– Χτίζει έναν “πύργο” με τρείς κύβους, όταν του δείξουμε τον τρόπο.
– Λέει 6 έως 20 λέξεις, καταλαβαίνει όμως πολύ περισσότερες.
– Όταν του το ζητήσετε, δείχνει τη μύτη του, το στόμα του ή το παιχνίδι του.
– Βλέπει με ενδιαφέρον ένα βιβλίο με εικόνες, γυρίζει όμως πολλές σελίδες μαζί.
– Μπορεί να κρατήσει ένα ποτήρι με τα δύο χέρια και πίνει χωρίς να χύσει πολύ νερό
– Κρατά ένα κουτάλι και φέρνει λίγο φαγητό στο στόμα του.
– Δεν θέλει να το αφήνετε μόνο του. Απαιτεί να το προσέχουν.
– Ξέρει να πηγαίνει εκεί που θέλει.
– Λέει συνήθως “κακά” ή “τσίσα”, αφού τα κάνει.
Εξέταση κατά τον 2ο χρόνο
– Περπατά, πατώντας σε όλο το πέλμα.
-Λέει το όνομά του.
– Λέει απλές προτάσεις με δύο ή περισσότερες λέξεις, πολλές φορές όμως δεν τις καταλαβαίνει ούτε η μητέρα του.
– Χτίζει έναν “πύργο” με έξι κύβους.
– Αντιγράφει έναν κύκλο, αλλά όχι σωστά.
– Βλέπει ευχαρίστως ένα βιβλίο με εικόνες και γυρίζει τις σελίδες μία μία.
– Μπορεί να φορέσει τα παπούτσια του.
– Χρησιμοποιεί σωστά το κουτάλι.
– Πιάνει ένα ποτήρι, πίνει χωρίς να χύσει το νερό και το βάζει πάλι κάτω.
– Η μητέρα του αναφέρει: “Παίζει ευχαρίστως μόνο του, προτιμά όμως να είναι κοντά σε ένα μεγάλο.
– Μιμείται τους γύρω του.
– Ζητά να το βάλουν για “τσίσα” ή “κακά”, όταν θέλει.
boro.gr
Αν σας άρεσε το άρθρο πατήστε…Share και μοιραστείτε το με τους φίλους σας!