Πρόσφατη έρευνα δημοσιευμένη σε έγκυρο επιστημονικό ιατρικό περιοδικό (journal of pediatrics) καταδεικνύει ότι η αφήγηση παραμυθιών στα παιδιά έχει θετική επίδραση στη λειτουργία του εγκεφάλου τους. Η Αμερικάνικη Εταιρεία Παιδιατρικής συστήνει στους γονείς να αρχίζουν την αφήγηση παραμυθιών στα παιδιά τους από τη γέννηση. Πολλές μελέτες συμπεριφοράς έχουν δείξει την επίδραση των παραμυθιών στη γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών αλλά δεν έχουν μελετηθεί οι άμεσες επιδράσεις στην εγκεφαλική λειτουργία.
Πώς έγινε η μελέτη και ποιοι συμμετείχαν στη μελέτη;
Οι ερευνητές παρακολούθησαν τη λειτουργία του εγκεφάλου 19 παιδιών ηλικίας 3-5 ετών με μια εξέταση που ονομάζεται Λειτουργική Μαγνητική τομογραφία. Η εξέταση αυτή έχει τη δυνατότητα να εντοπίζει τις περιοχές του εγκεφάλου που έχουν αυξημένη νευρωνική δραστηριότητα (καλύτερη λειτουργία). Οι περιοχές αυτές που λειτουργούν πιο έντονα παρουσιάζουν σημαντικές μεταβολές στην κατανάλωση οξυγόνου (καταναλώνουν περισσότερο οξυγόνο), κατά τη διάρκεια μιας διαδικασίας, όπως το διάβασμα μιας ιστορίας.
Τα παιδιά υποβλήθηκαν σε αυτή την εξέταση και κατά τη διάρκειά της άκουγαν μια ιστορία προσαρμοσμένη στην ηλικία τους.
Η δραστηριότητα του εγκεφάλου του κάθε παιδιού καταγράφηκε και συσχετίστηκε στατιστικά με τη γνωστική διέγερση του εγκεφάλου στο σπίτι (δηλαδή το χρόνο που το παιδί ακούει παραμύθια στο σπίτι).
Πώς έγινε η μέτρηση της γνωστικής διέγερσης στο σπίτι;
Για το σκοπό αυτό χρησιμοποιήθηκε ειδικό ερωτηματολόγιο (StimQ-P measure of home cognitive environment), έγκυρο και αξιόπιστο, σχεδιασμένο από μια ομάδα παιδιάτρων και ψυχολόγων στην Αμερική.
Με βάση κάποιες ερωτήσεις που περιλαμβάνει εξάγεται ένα σκορ για το μέγεθος της γνωστικής διέγερσης (χρόνος που τα παιδιά ακούνε παραμύθια) που παρέχεται στο παιδί στο σπίτι.
Ποια είναι τα αποτελέσματα της μελέτης;
Τα παιδιά που είχαν υψηλότερο σκορ στο ερωτηματολόγιο γνωστικής διέγερσης στο σπίτι είχαν πιο έντονη δραστηριότητα σε συγκεκριμένα κύτταρα του εγκεφάλου τους που είναι υπεύθυνα για την κατανόηση/επεξεργασία εννοιών και γλωσσικής ανάπτυξης.
Ποιο είναι το συμπέρασμα
Η αφήγηση παραμυθιών στο σπίτι βοηθά τα παιδιά να διεγείρουν περιοχές του εγκεφάλου τους που σχετίζονται με τη νοητική ανάπτυξη και την κατανόηση της αφήγησης μιας ιστορίας.
Αφιερώστε λοιπόν χρόνο στα παιδιά σας και διαβάστε τους παραμύθια γιατί φαίνεται πως τα παραμύθια βοηθούν τα παιδιά να γίνουν πιο έξυπνα. Μπορούμε να βρούμε χρόνο για τα παιδιά μας. Αυτό που χρειάζεται είναι να βάζουμε προτεραιότητες και να κάνουμε σωστό προγραμματισμό.
Αφήστε τα παιδιά σας να ταυτιστούν με ήρωες, να ζήσουν πληθώρα συναισθημάτων, να ξεδιπλώσουν τη σφαίρα της φαντασίας τους μέσα από τα παραμύθια. Όπως χαρακτηριστικά λέει και ο αγαπημένος παραμυθάς των παιδιών, ο Ευγένιος Τριβιζάς, συγγραφέας και καθηγητής εγκληματολογίας, «δεν είναι η γνώση εκείνη που πυροδοτεί την πρόοδο είναι η φαντασία. Η γνώση είναι στατική και η φαντασία δυναμική. Η φαντασία είναι ο μαιευτήρας της επιστημονικής προόδου, ο προθάλαμος της κάθε νέας πραγματικότητας».
Τελειώνοντας……
Μη ξεχνάτε ότι ένα παραμύθι, ένα χάδι τρυφερό, ένα γλυκό φιλί και μια ζεστή αγκαλιά είναι ο παράδεισος του κάθε παιδιού. Οι πιο απλές, εύκολες και ανέξοδες πράξεις που κατακλύζουν την ψυχή του κάθε παιδιού με ασφάλεια και σιγουριά και αποτελούν τον προθάλαμο που εκκολάπτεται η σωστή ανατροφή του.