Αλλεργία και Σχολείο

Αλλεργία και Σχολείο

Το 25% των παιδιών στην Ευρώπη εμφανίζει κάποια αλλεργική πάθηση. Είναι λοιπόν πιθανόν, η πάθηση αυτή να εκδηλώσει τα συμπτώματά της, στο σχολικό περιβάλλον. Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς 1 στα 10 παιδιά θα παρουσιάσει ασθματική κρίση, ενώ 4-7% των παιδιών παρουσιάζουν τροφική αλλεργία. Σοβαρές αντιδράσεις τροφικής αλλεργίας μπορεί να συμβούν για πρώτη φορά στο σχολείο,  με το 20% όλων των αλλεργικών τροφικών αντιδράσεων να συμβαίνει στο ίδιο περιβάλλον.

[babyPostAd]Τα αλλεργικά συμπτώματα που μπορεί να εμφανίσουν στο σχολείο μπορεί να είναι από πολύ ήπια, όπως,- περιστασιακά φτερνίσματα και φαγούρα στη μύτη, έως πολύ σοβαρά κα απειλητικά  για τη ζωή τους, όπως ασθματικές κρίσεις ή αναφυλακτικές αντιδράσεις. Τα 2/3 των σχολείων έχουν ένα τουλάχιστον παιδί σε κίνδυνο να εμφανίσει αναφυλαξία. Το 15% των παιδιών στην ηλικία των  14 ετών έχουν διαγνωστεί με 2 ή περισσότερες αλλεργικές νόσους, όπως άσθμα, έκζεμα, αλλεργική ρινίτιδα. Η συνύπαρξη άσθματος, αποτελεί παράγοντα κινδύνου για σοβαρότερες αντιδράσεις σε παιδιά με τροφική αλλεργία.

Οι αλλεργικές παθήσεις σε ένα παιδί σχολικής ηλικίας, τις περισσότερες φορές, αποτελούν πηγή γέννησης διαφόρων προβλημάτων για τον πάσχοντα στο απαιτητικό σχολικό περιβάλλον. Το άσθμα μπορεί να περιορίζει τις φυσικές τους δραστηριότητες, ή την επίδοσή τους στα σπορ. Ακόμη μπορεί να αποκλείονται από κάποιες δραστηριότητες ¨για το καλό της υγείας τους¨, π.χ. δεν θα επισκεφτούν ένα σπήλαιο σε σχολική εκδρομή παιδιά αλλεργικά στους μύκητες. Κάποια παιδιά χάνουν πολλές μέρες σχολείου εξαιτίας της ασθένειάς τους. Πολλές φορές εμφανίζουν υπνηλία κυρίως λόγω της κακής ποιότητας του ύπνου τους και συνεπώς μπορεί να έχουν μειωμένη σχολική απόδοση.

Προετοιμαστείτε εγκαίρως!
Η έναρξη της σχολικής χρονιάς μπορεί να είναι μια αγχωτική εμπειρία για όλους τους γονείς, πόσο μάλλον όταν ένα παιδί πάσχει από κάποια σοβαρή αλλεργία. Αν και είναι απόλυτα φυσιολογικό ως γονείς να ανησυχείτε, πρέπει να γνωρίζετε ότι η συναισθηματική σας φόρτιση μπορεί να επηρεάσει πολύ αρνητικά την ψυχολογία του παιδιού σας. Βοηθείστε το να ξεπεράσει τον κοινωνικό αποκλεισμό στο σχολείο. Ενημερωθείτε σωστά, οργανώστε με τον γιατρό σας ένα γραπτό σχέδιο δράσης σε περίπτωση ανάγκης για το παιδί σας και επικοινωνήστε το πρόβλημά σας εγκαίρως στο σχολείο. Ασφαλές περιβάλλον στο σχολείο  σημαίνει θετική ψυχολογία και αυτοπεποίθηση παιδιών-γονέων-εκπαιδευτικών.

Τι μπορεί να εμφανίσει ένα  αλλεργικό παιδί στο σχολείο;

Τα συμπτώματα που μπορεί να εμφανίζει ένα παιδί με άσθμα είναι: συριγμός, βήχας, δύσπνοια. Το άσθμα μάλιστα, αποτελεί ένα πολύ σημαντικό λόγο απουσιών από το σχολείο.

Τα περισσότερα παιδιά που ακολουθούν φαρμακευτική αγωγή έχουν ένα καλά ρυθμισμένο άσθμα. Αντίθετα όταν είναι αδιάγνωστο/υποδιαγνωσμένο ή δεν αντιμετωπίζεται σωστά οδηγεί σε σημαντική νοσηρότητα  και επηρεασμό της ποιότητας ζωής παιδιών και των οικογενειών τους. Σκεπτόμενοι  τον μεγάλο αριθμό  μαθητών που πάσχουν από άσθμα καθώς και τον μεγάλο χρόνο που περνάνε στο σχολείο, είναι σημαντικό η αντιμετώπιση του άσθματος να είναι η βέλτιστη δυνατή και στο σχολικό περιβάλλον.

Το παιδί με 

Για την προστασία των ασθματικών παιδιών:

Τι πρέπει να κάνει ο ασθματικός μαθητής στο μάθημα της γυμναστικής;

Όλα τα παιδιά με άσθμα θα πρέπει να ενθαρρύνονται να γυμνάζονται βάσει των οδηγιών που έχουν από το γιατρό τους, αλλά θα πρέπει και να μπορούν να σταματούν ανάλογα με τα συμπτώματά τους. Τα περισσότερα παιδιά και έφηβοι με αλλεργία, θα παρουσιάσουν  κάποια στιγμή ασθματική κρίση στην άσκηση. Εκδηλώνεται με βήχα, δύσπνοια, βράσιμο και σφίξιμο στο στήθος και χρήζει άμεσης αντιμετώπισης!

Συχνά επεισόδια βήχα ή και συριγμού με την άσκηση σημαίνει μη-καλά ελεγχόμενο άσθμα. Αυτά τα παιδιά πρέπει να επισκέπτονται τον γιατρό τους για ρύθμιση της θεραπείας τους, ενώ θα πρέπει να υπάρχει και η κατάλληλη ενημέρωση του εκπαιδευτικού σωματικής αγωγής.

Ποιοι είναι οι κατάλληλοι χειρισμοί κατά την οξεία ασθματική κρίση;

Συμπερασματικά:

Το “μυστικό” για την ευεξία των αλλεργικών παιδιών στο σχολείο είναι η ανάπτυξη μιας σχέσης συνεργασίας ανάμεσα στο σχολείο, την οικογένεια και τον θεράποντα ιατρό με στόχο τη δημιουργία ενός ασφαλούς μαθησιακού περιβάλλοντος.

Στόχος είναι το πέρασμα του παιδιού από την “ασφάλεια” του σπιτιού στον κόσμο του σχολείου να γίνεται με τον πιο ομαλό τρόπο. Οι γονείς των παιδιών διαδραματίζουν βασικό ρόλο. Με τις κατάλληλες οδηγίες που θα έχουν από τον θεράποντα ιατρό, θα πρέπει να ενημερώσουν κατάλληλα το σχολικό προσωπικό και να δημιουργήσουν μια συνεχή γραμμή επικοινωνίας

Η συνεργασία σχολείου, οικογένειας και θεράποντα ιατρού στοχεύουν σε ένα ασφαλές και υπεύθυνο περιβάλλον.

Το παιδί με έκζεμα στο σχολείο

Αντίθετα με άλλες αλλεργικές παθήσεις, τοδεν προκαλεί συνήθως  συμπτώματα που χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης στο σχολείο. Παρόλα αυτά μπορεί να προκληθεί μία έξαρση λόγω έκθεσης σε διάφορα αλλεργιογόνα ( π.χ. τροφικά αλλεργιογόνα, επιθήλια ζώων, σκόνη- ακάρεα). Συμπτώματα όπως ο κνησμός , εμποδίζουν ην συγκέντρωση των παιδιών αυτών, προκαλούν ευερεθιστότητα, και κόπωση λόγω της κακής ποιότητας ύπνου . Όλα αυτά οδηγούν σε επηρεασμό της σχολικής απόδοσής τους.

Επισημαίνεται εδώ το γεγονός, ότι πολύ συχνά τα παιδιά με έκζεμα αποτελούν στόχο περιπαιχτικών σχολίων, από τους συμμαθητές τους  και απομονώνονται από την υπόλοιπη τάξη, λόγω του φόβου ότι αυτό που έχουν είναι κολλητικό. Έτσι αρκετές φορές το έκζεμα αποτελεί αιτία κοινωνικής απομόνωσης και αποφυγής του σχολείου.

Αιτίες επιδείνωσης του εκζέματος στο σχολείο

Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να είναι ενημερωμένοι για την κατάσταση του παιδιού και πιθανώς να χρειαστεί να δοθούν οι κατάλληλες συμβουλές ένα μάθημα στους συμμαθητές για το τι είναι έκζεμα, προς αποφυγή απομόνωσης του πάσχοντος συμμαθητή τους.

Τα παιδιά με έκζεμα επίσης θα πρέπει  να διευκολύνονται σε κάποιες δραστηριότητες τους όταν είναι σε έξαρση( π.χ. ελάττωση της  έντασης της άσκησης προς αποφυγή εφίδρωσης – διακοπή ή ελάττωση της χρήσης της πισίνας προς αποφυγή της επιδείνωσης της ξηροδερμίας τους).

Το παιδί με αλλεργική πάθηση

Είναι η πιο συχνή αλλεργική πάθηση στα παιδιά. Εξαιτίας των συμπτωμάτων της (μπούκωμα, καταρροή, φτάρνισμα, φαγούρα στη μύτη και τα μάτια) και της ακατάλληλης φαρμακευτικής αγωγής, ( π.χ. αντιισταμινικά α’ γενιάς που προκαλούν καταστολή και υπνηλία ),  προκαλεί διαταραχές στην ποιότητα του ύπνου και υπνηλία κατά τη διάρκεια της ημέρας, ενώ το παιδί που πάσχει γίνεται συχνά στόχος σχολίων από τους συμμαθητές του. Πολλές φορές αποτελεί παράγοντα επιδείνωσης του άσθματος. Αν και δεν αποτελεί ένα από τα επείγοντα προβλήματα, προκαλεί σημαντική ελάττωση της ποιότητας ζωής και  ελαττωμένη  σχολική επίδοση των παιδιών αυτών.

Η λήψη της κατάλληλης φαρμακευτικής αγωγής βοηθά στην ύφεση των συμπτωμάτων, συνήθως από την πρώτη κιόλας ημέρα εφαρμογής της.  Συνεπώς θα πρέπει να παιδί να εξετάζεται εγκαίρως από τον γιατρό του, πριν εμφανίσει έντονα συμπτώματα ρινίτιδας.

Έτσι στο σχολείο θα πρέπει να :

Το παιδί με τροφική αλλεργία στο σχολείο

4-7% των παιδιών σχολικής ηλικίας παρουσιάζουν τροφική αλλεργία ( εξανθήματα σε όλο το σώμα, ‘πρηξίματα’, έμετοι, διάρροιες, κ.ά) και 20% των αντιδράσεων αυτών συμβαίνουν στο σχολικό περιβάλλον. Γάλα, αυγό, σιτηρά, ξηροί καρποί, ψάρι και θαλασσινά είναι τα συχνότερα τροφικά αλλεργιογόνα.

Επειδή δεν μπορεί να προβλεφθεί η βαρύτητα της αντίδρασης, οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να είναι εκπαιδευμένοι στην αναγνώριση  των συμπτωμάτων και την άμεση και σωστή αντιμετώπιση.
Το πρόβλημα βέβαια δεν είναι τόσο έντονο στη χώρα μας όσο σε χώρες με σχολικό εστιατόριο. Παρόλα αυτά, το πρόβλημα παραμένει υπαρκτό στους παιδικούς σταθμούς όπου καθημερινά προετοιμάζονται γεύματα και ταΐζονται μικρά παιδιά. Οι Έλληνες γονείς  μπορούν να έχουν άμεσο έλεγχο του κολατσιού που θα δώσουν στο παιδί, αλλά και να το συμβουλεύσουν για το τι μπορεί να αγοράσει από το κυλικείο.

Προστατεύω το παιδί με τροφική αλλεργία σημαίνει εκπαιδεύω  το παιδί και το περιβάλλον του, ώστε:

Εκπαιδεύστε το παιδί να ρυθμίζει μόνο του το πρόβλημα της αλλεργίας του, υποδεικνύοντάς:

Υποχρεώσεις του σχολεΙου

Υποχρεώσεις του μαθητή

Πηγή: Allergikos.gr