Ανάπτυξη ομιλίας παιδιού: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε
Η περίοδος από 1½ μέχρι 4½ – 5 χρονών είναι η πιο κρίσιμη για την ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας στα παιδιά. Όσο περισσότερα ερεθίσματα δέχεται το παιδί και όσο περισσότερες εμπειρίες ή ευκαιρίες του παρέχονται για να χρησιμοποιεί τη γλώσσα, τόσο πιο νωρίς επικοινωνεί.
[babyPostAd]Ο ρόλος της οικογένειας και γενικά του περιβάλλοντος στο οποίο ζει και μεγαλώνει το παιδί έχει σημαντικό ρόλο. Μιλάτε διαρκώς στο παιδί σας όταν το πλένετε, το ντύνετε, το ταΐζετε, το πηγαίνετε βόλτα και γενικά σε όλες τις δραστηριότητες που κάνετε μαζί.
Οι γονείς, όμως, πρέπει να θυμούνται ότι δεν εξελίσσονται όλα τα παιδιά με τον ίδιο ρυθμό και δεν ακολουθούν πάντα την ίδια πορεία ανάπτυξης του λόγου. Μερικά παιδιά αναπτύσσονται γλωσσικά και μιλούν γρηγορότερα, ενώ άλλα αργότερα. Δεν πρέπει να κάνετε συγκρίσεις με άλλα παιδιά της ίδιας ηλικίας. Όπως κάποιο παιδί μπορεί να περπατήσει στους 11 μήνες και άλλο στους 15 μήνες χωρίς να σημαίνει ότι το πρώτο είναι πιο ώριμο ή πιο έξυπνο, το ίδιο ισχύει και για το θέμα της ομιλίας. Εάν κάτι σας ανησυχεί συζητήστε το με τον/την Παιδίατρό σας επειδή υπάρχουν κάποια όρια τα οποία αν το παιδί τα περάσει, θα πρέπει να τύχει αξιολόγησης από ειδικό.
Οι γονείς πρέπει να συμβουλεύονται τον/την Παιδίατρο του παιδιού αν:
- Η ομιλία και ο λόγος ενός παιδιού υστερούν κατά πολύ από το επίπεδο της ομιλίας και του λόγου των παιδιών της ηλικίας του.
- Αν ξαφνικά και απότομα το παιδί σταματήσει να μιλά ή αν η ομιλία και ο λόγος του χειροτερεύουν αντί να βελτιώνονται.
- Κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους της ζωής του, το παιδί δεν ανταποκρίνεται στους θορύβους του περιβάλλοντος ή παραμένει πολύ ήσυχο ή δεν επαναλαμβάνει συλλαβές όπως «μα-μά» ή «τα– τα» ή «πα-πα», κτλ.
- Έχει περάσει τους 18 μήνες χωρίς να αρχίσει να μιλά, προφέρει μόνο φωνήεντα και καθόλου σύμφωνα.
- Στην ηλικία των 2 ετών το παιδί χρησιμοποιεί μόνο 2-3 λέξεις οι οποίες είναι δυσνόητες ή δεν τις χρησιμοποιεί πάντοτε με τον ίδιο τρόπο,
- Το 3 ετών παιδί εξακολουθεί στην ομιλία του να χρησιμοποιεί περιορισμένο λεξιλόγιο σε ουσιαστικά και λίγα ή καθόλου ρήματα, δεν χρησιμοποιεί άρθρα, επίθετα, επιρρήματα, προθέσεις, δεν έχει την έννοια του πληθυντικού και δεν σχηματίζει απλές προτάσεις ή μιλά μωρουδίστικα.
- Στην ηλικία των 4 ετών, το παιδί χρησιμοποιεί μικρές προτάσεις που δεν είναι καλά οργανωμένες π.χ. λέει «όχι πάω» αντί «δεν θέλω να πάω» και η ομιλία του δεν είναι πάντα κατανοητή από τους άλλους ή δεν προφέρει σωστά όλα τα σύμφωνα.
- Συνεχίζει να τραυλίζει μετά τα 4 χρόνια και το λεξιλόγιό του είναι περιορισμένο χρησιμοποιεί μικρές προτάσεις και φτωχές σε περιεχόμενο.
Οι γονείς αποτελούν μοντέλο μίμησης για το παιδί. Έχει παρατηρηθεί ότι παιδιά που μεγαλώνουν σ’ ένα περιβάλλον πλούσιο σε γλωσσικά ερεθίσματα είχαν αναπτύξει αντίστοιχα πλούσιο λεξιλόγιο ή και γρήγορη εκμάθηση του προφορικού λόγου. Μην χάνετε λοιπόν την ευκαιρία να συνομιλείτε με το παιδί χρησιμοποιώντας ερωτήσεις και παιχνίδια ρόλων.
Πηγή: flowmagazine.gr