Από Δευτέρα… Αισθητηριακή Δίαιτα

Από Δευτέρα… Αισθητηριακή Δίαιτα

Η  “Αισθητηριακή Δίαιτα” είναι δραστηριότητες που ένα παιδί με Αισθητηριακές  διαταραχές πρέπει να κάνει κατά την διάρκεια της ημέρας για να “ρυθμίσει” (αισθητηριακά) το σώμα του.  Σκεφτείτε κάποιες δραστηριότητες που κάνετε όταν θέλετε να χαλαρώσετε – πηγαίνετε για τρέξιμο; ένα ζεστό μπάνιο; πίνετε ένα ζεστό αφέψημα; πηγαίνετε για ένα μασάζ; Ή για να αφυπνιστείτε τι δραστηριότητες θα κάνατε; Ισως να κουνιόσασταν λίγο στην καρέκλα σε μια βαρετή ομιλία; Ίσως να πίνατε έναν καφε; Ίσως να βάζατε ραδιόφωνο στο αμάξι και να κατεβάζατε το παραθυρο;  Αυτή λοιπόν είναι η δική σας αισθητηριακή δίαιτα. Οι δικές σας στρατηγικες χαλάρωσης ή αφύπνισης.

[babyPostAd]Θα δούμε παρακάτω δραστηριότητες που προτείνονται είτε για χαλάρωση είτε για αφύπνιση για παιδια που δεν έχουν υιοθετήσει τις δικες τους στρατηγικές και εμείς είμαστε εδώ για να τα βοηθήσουμε και να τους δείξουμε τον τρόπο να χαλαρώνουν ή να είναι σε ετοιμότητα.Απευθύνεται σε παιδιά με δυσκολίες στην Αισθητηριακή τους Ρύθμιση.

Ας ξεκινήσουμε….. (Μισό λεπτό, να δυναμώσω το ραδιόφωνο, να τραβήξω την κουρτίνα να μπαίνει φως και να βάλω και έναν καφέ… θέλω να είμαι σε εγρήγορση καθώς θα γράφω!)

ΙΔΙΟΔΕΚΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ: Η ΑΙΣΘΗΣΗ ΤΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ

Δραστηριότητες όπου το σώμα παίρνει πληροφορίες από τους μυς και τις αρθρώσεις. Περιλαμβάνει δραστηριότητες όπου το παιδί πρέπει να σπρώχνει, να τραβάει αντικείμενα, να σκαρφαλώνει να κρεμιέται κλπ. Πρόκειται για δραστηριότητες που ηρεμούν, χαλαρώνουν και οργανώνουν το σώμα.

Ιδιοδεκτικό: με εμπλοκή ολόκληρου του σώματος

Ιδιοδεκτικό: χέρι και δάχτυλα

Ιδιοδεκτικο: στοματικό

ΑΙΘΟΥΣΑΙΟ ΣΥΣΤΗΜΑ:  Η ΑΙΣΘΗΣΗ ΤΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗΣ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑΣ

 Η κίνηση ενεργοποιεί τους υποδοχείς που βρίσκονται στο εσωτερικό του αυτιού (συμπεριλαμβανομένου του στριφογυρίσμματος, κούνημα, κρέμασμα με το κεφάλι προς τα κάτω). Η θέση του κεφαλιού σε αυτές τις δραστηριοτήτες είναι πολύ σημαντική. Δραστηριότητες οι οποίες κυρίως  αφυπνίζουν το παιδί και το κρατάνε σε ενγρήγορση. Να θυμάστε οι γραμμικές, ρυθμικές κινήσεις ηρεμούν ενώ οι ακανόνιστες, στροφικές αφυπνίζουν.

Αιθουσαιο: γραμμικο (πάνω/ κάτω, πλάι/ πλάι κινήσεις)

Αιθουσαίο: περιστρεφικές κινήσεις

 ΑΠΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ: Η ΑΙΣΘΗΣΗ ΤΗΣ ΑΦΗΣ

Το απτικό σύστημα  έχει διπλό ρόλο. Το ρόλο της Προστασίας (π.χ. τραβάμε το χέρι μας από το καυτό μάτι της κουζίνας) και το ρόλο της Διάκρισης (π.χ. να επιλέξουμε ένα κέρμα αντί χαρτονομίσματος στην τσέπη μας). Το απτικό ερέθισμα μπορεί να περιλαμβάνει την βαθιά πίεση του δέρματος, των μυών και των αρθρώσεων (δες δραστηριότητες Ιδιοδεκτικών ερεθισμάτων). Για το απτικό σύστημα μπορεί να χρειστεί τροποποίηση του περιβάλλοντος.

Απτικό: όταν το παιδί αποφεύγει (αμυντικότητα)

Απτικό: όταν το παιδί αναζητά

Σημείωση: ποτέ μην πιέζεται ένα παιδί να πιάσει κάτι που το θεωρεί «αηδιαστικό». Επιτρέψτε του να χρησιμοποιήσει γάντια ή ένα ξυλάκι για να ανακαλύψει το υλικό χωρίς να το ακουμπήσει.

ΟΠΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ: ΟΡΑΣΗ

Το οπτικό σύστημα (για παιδιά που διασπόνται) μπορούμε να το βοηθήσουμε τροποποιώντας το περιβάλλον π.χ. μειώνοντας την ακαταστασία, παρουσιάζοντας ένα πράγμα τη φορά, αφαιρούμε τις περιτές πληροφορίες από τον πίνακα, το παιδί κάθεται στο πρώτο θρανίο κλπ. Επίσης για παιδιά που αναζητούν οτπικά ερεθίσματα μπορούμε να δώσουμε γυάλινες μπάλες με χιόνι, παιχνίδια με φωτάκια, σβούρες με φώς ή σβούρες που αλλάζουν χρώμα ενώ γυρνάνε, παιχνίδια βροχής που είναι ορατή η βροχή, φακούς με διάφορα σχέδια ή χρώματα, λάμπες με φούσκες κλπ

ΑΚΟΥΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ: ΑΚΟΗ

Το ακουστικό σύστημα είναι υπεύθυνο για το τι και πως ακούει κάποιος έναν ήχο.

Ακουστικό: όταν το παιδί αποφεύγει (αμυντικότητα)

ΟΣΦΡΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ: ΟΣΦΡΗΣΗ

Βρείτε τις μυρωδιές που ηρεμούν το παιδί όπως διάφορα έλαια, λουλούδια σε ένα βάζο, αρωματικά χώρου με απαλές μυρωδιές, αρωματικά κεριά. Προτιμήστε για αναζωογόνηση μέντα ή λεμόνι και για χαλάρωση βανίλια, τριαντάφυλλο ή πορτοκάλι. Βάλτε μαλακτικό ρούχων με έντονη ή απαλή μυρωδιά ή αποφύγετε το εντελώς ανάλογα με το παιδί.

ΓΕΥΣΗ

Δοκιμάστε τις δραστηριότητες που αναφέρθηκαν παραπάνω (για το ιδιοδεκτικό : στοματικό) και επιτρέψτε στο παιδί να εμπλακεί στην προετοιμασία του γεύματος, να μαζέψει τα υλικά ή να τα φέρει στην μαμά αλλά και στην παρουσίαση του φαγητού. Μην πιέζετε το παιδί να δοκιμάσει κάτι το οποίο δεν θέλει.

Πηγή: Ergo-logo-therapeia.blogpost.gr