Όλοι έχουμε κατά καιρούς υπερηφανευτεί για τα παιδιά μας. Πόσο γρήγορα μίλησε, πόσο γρήγορα περπάτησε, «τα πιάνει εύκολα»… διάφορα λέμε οι χαζογονείς στον ενθουσιασμό μας!
Ποια είναι όμως, πραγματικά τα χαρισματικά παιδιά; Ή καλύτερα, ποια είναι τα χαρακτηριστικά σημάδια που ξεχωρίζουν ένα διανοητικά ώριμο παιδί;
Είναι σπάνιο ένα παιδί να έχει στο σύνολό τους τα χαρακτηριστικά που αναφέρονται κατωτέρω, αλλά είναι άλλο τόσο σπάνιο να μην παρουσιάζει κανένα απ’αυτά. Το να αναρωτηθείτε αντικειμενικά σχετικά με τη διανοητική ωριμότητα του παιδιού σας, έχοντας κατά νου αυτή τη λίστα, σας βοηθά να εστιάσετε στην προσωπικότητά του.
Ωστόσο, πρέπει να αποφύγετε να πέσετε στην παγίδα του να υπεραναλύετε τα σημεία που, ενδεχομένως, να ταιριάζουν στο παιδί σας, με αποτέλεσμα να καταλήξετε σε λάθος συμπεράσματα. Είναι πολλά τα παιδιά που διαθέτουν ένα ή περισσότερα από τα χαρακτηριστικά αυτά. Η συνάρτηση χαρακτηριστικών, όπως η πρώιμη μάθηση ή η ωριμότητα στον τρόπο σκέψης, οδηγούν στην προσεκτική εξέταση της πιθανότητας διανοητικής ωριμότητας.
Καμία λίστα χαρακτηριστικών σημαδιών δεν μπορεί να αντικαταστήσει ένα τεστ IQ από ειδικό ψυχολόγο. Αυτό το βήμα είναι σημαντικό για να διαπιστωθεί τόσο η ποσότητα όσο και η ποιότητα της διανοητική ωριμότητας του παιδιού σας. Επίσης, θα σας επιτρέψει να καταλάβετε ποια είναι τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία του παιδιού σας.
- Ανάγνωση
Πολλά είναι τα χαρισματικά παιδιά που μαθαίνουν να διαβάζουν νωρίτερα από το συνηθισμένο και συχνά μόνα τους. Από τη στιγμή που ξέρουν να διαβάζουν, ενδιαφέρονται ιδιαιτέρως για λεξικά και εγκυκλοπαίδειες. Είναι πιθανό να καταβροχθίσουν όλα τα βιβλία που είναι μέσα στις δυνατότητές τους. Από την άλλη, όμως, πολλά από αυτά αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα στη γραφή. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τα αγόρια.
- Ικανότητα μάθησης
Το παιδί με νοητική ωριμότητα μαθαίνει – και κυρίως καταλαβαίνει – πολύ γρήγορα. Η κατανόηση του είναι ολοκληρωμένη και περιεκτική, ενώ δεν ξέρει ακόμη να αναλύει. Μισεί τη ρουτίνα και την επανάληψη. Δεν μπορεί να αντιμετωπίσει την αποτυχία και στερείται επιμονής στις δυσκολίες. Αυτή η πτυχή μπορεί να είναι πολύ επιζήμια στη σχολική ζωή του και είναι η πηγή πολλών προβλημάτων.
- Περιέργεια
Το παιδί με νοητική ωριμότητα είναι πολύ περίεργο. Αξιοποιεί κάθε ευκαιρία για να σβήνει τη δίψα του για μάθηση. Επικεντρώνεται συχνά σε θέματα που δεν ταιριάζουν στην ηλικία του. Ο θάνατος, η προέλευση της ζωής, το διάστημα, είναι θέματα συζήτησης που το παθιάζουν, συχνά από πολύ μικρό. Εάν το 3 ετών παιδί σας σας ρωτά όλη την ώρα «γιατί;», αναρωτηθείτε και για τα άλλα χαρακτηριστικά του.
- Ομιλία
Σίγουρα, όλοι έχουμε ακούσει για παιδιά – ιδιοφυΐες που πρόφεραν τις πρώτες τους λεξούλες πριν τα πρώτα τους γεννέθλια. Παραδόξως, τα παιδιά με νοητική ωριμότητα δεν μιλούν συχνά νωρίτερα από ό,τι τα άλλα παιδιά. Παρ’ όλα αυτά, συνήθως εκφράζονται με ευκολία και φτιάχνουν φράσεις χωρίς να έχουν κατ’ ανάγκη περάσει από τη φάση του «baby talk». Οι συνομιλίες με τους ενήλικες τους ενδιαφέρουν και τις εκμεταλλεύονται για να χρησιμοποιήσουν πλούσιο και ποικίλο λεξιλόγιο.
- Μοναξιά
Το παιδί με νοητική ωριμότητα είναι σπάνια το παιδί γύρω από το οποίο σχηματίζονται οι ομάδες. Εκλαμβάνει τη διαφορά του ως ελάττωμα και έχει δυσκολία στην κοινωνικοποίησή του. Μη θέλοντας να το παρατηρήσουν, μπορεί να βλάπτει τον εαυτό του ψυχολογικά ήδη από πολύ μικρό. Αυτό καθιστά, συχνά, τις ικανότητές του μη ανιχνεύσιμες από ανειδίκευτους εκπαιδευτικούς.
- Τελειομανία
Το παιδί με νοητική ωριμότητα είναι συχνά τελειομανής, με αποτέλεσμα, κατά καιρούς, να εμφανίζει κάποια βραδύτητα στην εκτέλεση των καθηκόντων που φαίνονται απλά για τους άλλους.
- Υπερ-ευαισθησία
Το παιδί με νοητική ωριμότητα είναι συχνά υπερευαίσθητο. Δεν μπορεί να αντέξει την αδικία που του φαίνεται παράλογη, είτε εναντίον του είτε έναντι άλλων. Είναι συχνά αλτρουιστής. Η αισθητική του είναι ιδιαίτερα ανεπτυγμένη, είτε πρόκειται για την τέχνη ή για το περιβάλλον, στο οποίο δίνει μεγάλη σημασία.
- Δυσυγχρονισμός
Το παιδί με νοητική ωριμότητα εκπλήσσει από τη διαφορά μεταξύ των εύστοχων παρατηρήσεών του και των αδέξιων χειρισμών που επιδεικνύει σε ορισμένες δραστηριότητες. Η συμπεριφορά του συχνά εκλαμβάνεται ως παιδαριώδης και αρνητική από τους άλλους.
- Ψυχραιμία
Σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, το παιδί με νοητική ωριμότητα έχει γενικά μεγάλη ψυχραιμία. Δίνει σπάνια χώρο στον πανικό, διότι το αναλυτικό μυαλό του αξιολογεί γρήγορα την κατάσταση. Στεναχωριέται συχνά, που εκ των υστέρων, δεν μπόρεσε να παρέμβει ενώ πίστευε ότι έπρεπε να το κάνει. Αλλά η μεγάλη του συστολή το εμποδίζει πολύ συχνά να ενεργήσει.
- Περισπασμός
Όταν βαρεθεί κάτι, το παιδί με νοητική ωριμότητα αποδρά μέσα στις σκέψεις του. Δημιουργεί κόσμους όπου δραπετεύει όταν αισθάνεται την ανάγκη. Δίνει την εντύπωση ότι είναι προσεκτικό, αλλά το μυαλό του είναι αλλού. Ένας φανταστικός φίλος παίζει μεγάλο ρόλο σε αυτή την πτυχή του. Όταν το θέμα τον ενδιαφέρει, είναι ικανό για μεγάλη συγκέντρωση.
- Χιούμορ
Η συχνή χρήση του χιούμορ επιτρέπει στο παιδί με νοητική ωριμότητα να παίρνει αποστάσεις από τα γεγονότα. Περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, έχει ανάγκη από αυτό το βλέμμα του παρατηρητή σαν να ήταν έξω από το περιβάλλον του.
- Κριτική σκέψη
Το παιδί με νοητική ωριμότητα βλέπει γρήγορα τις αδυναμίες ενός ατόμου, ακόμη και των ενηλίκων, ή μιας εκδήλωσης, ακόμη και πολύπλοκης, και δεν διστάζει να την αναφέρει. Είναι επίσης πολύ ικανό στο να δικαιολογεί, εκ των υστέρων, τις δικές του πράξεις.
- Ενδιαφέροντα
Το παιδί με νοητική ωριμότητα συχνά ενδιαφέρεται από πολύ νωρίς για το σύμπαν, την προϊστορία (τους περίφημους δεινόσαυρους), την αστρονομία, την ανθρώπινη προέλευση. Λατρεύει επίσης τα περίπλοκα παιχνίδια που μπορεί να του προσφέρουν κάτι. Μισεί τις μάταιες προσπάθειες. Έχει ενδιαφέροντα, αλλά μπορεί να αλλάξει γνώμη γρήγορα, όταν αισθανθεί ότι το κατέχει πια το αντικείμενο του ενδιαφέροντός του.
letsfamily.gr