Δεν μου αρέσει η δασκάλα του παιδιού μου | Ένα άρθρο που πρέπει να διαβάσουν οι γονείς

Γράφει η Ιωάννα Θεοδωρακόπουλου, PsyD, MSc*

Μπορεί να είναι θέμα διαφορετικών απόψεων σχετικά με την πειθαρχία και στα της παιδείας, κάποιας συμπεριφοράς του δασκάλου, σύγκρουσης προσωπικοτήτων, ή και του στυλ διδασκαλίας που θεωρούν ότι επηρεάζει αρνητικά το παιδί τους. Το ερώτημα που συχνά μας θέτουν αφορά την στάση που πρέπει να κρατήσουν ώστε να κάνουν καλό και να μην προκαλέσουν προβλήματα στην σχέση του δάσκαλου με το παιδί τους. Το σημαντικότερο ερώτημα που πρέπει να απαντήσουν όμως είναι το πώς αισθάνεται το παιδί για αυτό.

Το πρώτο που υπενθυμίζω στους γονείς είναι να προσπαθούν να ελέγχουν την εκδήλωση του θυμού τους. Μια συζήτηση με ξεσπάσματα ιδίως παρουσία των παιδιών σας, δεν θα βοηθήσει κανέναν και μπορεί να χαλάσει την σχέση του παιδιού με τον δάσκαλό του. Θα αποδειχθεί ωφέλιμο να κρατήσετε τις αρνητικές σκέψεις για τον εαυτό σας διότι συνήθως τα αρνητικά σχόλια για τον δάσκαλο, όχι μόνο μπερδεύουν τα παιδιά αλλά άμεσα θα το μεταφέρουν σε άλλα παιδιά και η κατάληξη θα είναι να χάσουν κάθε σεβασμό προς το πρόσωπό του κι εσείς να γίνεται το πρόσωπο της ημέρας. Η δυσαρέσκεια των γονέων επίσης αντανακλάται στην συναναστροφή του παιδιού με τον δάσκαλό του. Γι` αυτό συστήνω αφού αντιληφθείτε τι ακριβώς δεν σας αρέσει στον δάσκαλο, να αποφύγετε να βάλετε τον σπόρο της αρνητικότητας στο παιδί σας. Σε ένα πρώτο σφάλμα του, κρατήστε θετική στάση και μην αφήνετε στο παιδί σας να γνωρίζει ότι έχετε ανησυχίες για τον δάσκαλό του. Αν η απόφαση είναι να μετακινήσετε το παιδί σας σε διαφορετική τάξη, καταλήξτε αναφέροντας έναν πολύ θετικό λόγο. Δεν εξυπηρετεί κανέναν καλό σκοπό το να βάλετε το παιδί σας μέσα στο δράμα.

Όταν λοιπόν παρατηρήσετε ότι υπάρχει κάποιο πρόβλημα, καλό είναι να κανονίσετε συνάντηση αμέσως. Δεν βοηθάει σε τίποτα η αναμονή ούτε η στάση «ας περιμένουμε να δούμε τι θα γίνει». Να μιλάτε για τα θέματα ακόμα κι αν μοιάζουν μικρά και ανούσια. Μην αρκείστε σε συζητήσεις με άλλους γονείς. Είναι αναποτελεσματικό όταν έχετε τη δυνατότητα να μοιραστείτε τη γνώμη σας με τον δάσκαλο. Αν η καθιερωμένη συνάντηση του δασκάλου με τους γονείς καθυστερεί, υπάρχει πάντα το email για να κανονίσετε μια ιδιωτική συνάντηση. Αυτό θα δείξει την έγνοια σας και δεν θα συμπεράνει ο δάσκαλος αυτόματα ότι είστε γονείς που σας αρέσουν τα μπερδέματα. Σίγουρα κάποιοί γονείς ασχολούνται παραπάνω από τι χρειάζεται αλλά και οι δάσκαλοι θέλουν το καλό του παιδιού. Μην αρκείστε στο ότι δεν θα καταλάβουν. Δώστε τους την ευκαιρία να ακούσουν τις ανησυχίες σας. Έχετε κάθε δικαίωμα και είναι καθήκον σας ως γονείς όταν νοιώθετε ότι κάτι συμβαίνει με τα παιδιά σας να παρεμβαίνετέ εκ μέρους τους. Να είστε ειλικρινείς και να πείτε πώς αισθάνεστε. Προσέξτε και ακούστε τι έχει να πει. Ξεκινήστε την συζήτηση με κάτι θετικό και μετά δοκιμάστε να κάνετε στον δάσκαλο μια ανοιχτή και μη-επικριτική ερώτηση όπως τι έχει παρατηρήσει στο παιδί σας στην αίθουσα.

Συχνά οι δάσκαλοι μπορούν να δώσουν πολύτιμες πληροφορίες που ένα γονέας δεν θα μπορούσε να δει. Αν ανησυχείτε ότι θα χάσετε τον έλεγχο των συναισθημάτων σας ή ότι θα ξεχάσετε τι θέλετε να πείτε, δεν είναι κακό να κάνετε μια λίστα από ανησυχίες σας πριν συναντηθείτε και να την τσεκάρετε κάθε τόσο κατά τη διάρκεια της συζήτησης. Είναι καλό να θυμάστε ότι μερικοί δάσκαλοι είναι καλύτεροι στην επικοινωνία με παιδιά ενώ δυσκολεύονται να μιλήσουν με ενήλικες χωρίς να αισθάνονται ότι κρίνονται και απειλούνται.

Αν δεν είστε σίγουροι τι προκαλεί τα προβλήματα του παιδιού σας στο σχολείο, προσπαθήστε να βρείτε τρόπο να αποκτήσετε εικόνα του τι συμβαίνει μες στην τάξη. Υπάρχουν λόγοι και αφορμές για να βρεθείτε στο χώρο του σχολείου. Είναι σημαντικό να ξέρετε τα δυναμικά της σχέσης του δασκάλου με το παιδί σας καθώς πολλοί γονείς συνειδητοποιούν ότι τα πράγματα μπορεί να είναι λιγότερο προσωπικά και δεν αφορούν συγκεκριμένα το δικό τους παιδί αλλά τον τρόπο του δασκάλου – εν γένει – που μπορεί να δημιουργεί το πρόβλημα. Παρατηρήστε και πάρτε αποφάσεις με βάση τα γεγονότα κι όχι τα συναισθήματα.

Αν δεν λυθεί ούτε έτσι, τότε ίσως χρειαστεί να μιλήσετε με τον διευθυντή. Αν θεωρείτε ότι ο δάσκαλος δεν διατίθεται να συνεργαστεί, ένας άλλος άνθρωπος συχνά μπορεί να βοηθήσει στην διαπραγμάτευση των διαφορών στις απόψεις. Σε μεγαλύτερα σχολεία, το να βρείτε και να αλλάξετε τμήμα ώστε να ταιριάζει περισσότερο στο παιδί σας δεν είναι παράλογο. Πρέπει όμως να είστε λογικοί με τις προσδοκίες σας και να είστε πολύ συγκεκριμένοι σχετικά με το τι θα ζητήσετε από το διευθυντή. Κάτι που πρέπει να έχετε στο μυαλό σας είναι αν με την αλλαγή που θα ζητήσετε, το παιδί σας θα είναι ευχαριστημένο. Πρόκειται για το παιδί σας και όχι για εσάς. Φύγετε από το «δεν μου αρέσει αυτός ο δάσκαλος» και κινηθείτε προς το «Είναι ο δάσκαλος αυτός σωστός για το παιδί μου ;» Αν εκείνο είναι χαρούμενο θα είστε κι εσείς καλά και πιο ήσυχοι.

Εν κατακλείδι, γονείς και παιδαγωγοί πρέπει να κάνουν ό,τι μπορούν για να δίνουν κίνητρα στα παιδιά, να νοιώθουν καλοδεχούμενα στο σχολείο και έτοιμα να μάθουν. Οι σωστά διαχειριζόμενες διαφωνίες βοηθούν τα παιδιά να μάθουν να αναγνωρίζουν και να επεξεργάζονται τις διαφορές και αυτό τους διδάσκει πώς να διαχειρίζονται τις διαφωνίες στο μέλλον – μια εξαίρετη δεξιότητα ζωής. Η δουλειά σας ως γονείς είναι να καθοδηγήσετε και να στηρίξετε το παιδί σας στις δύσκολες καταστάσεις, κι όχι απαραίτητα να τα προστατεύσετε ή να τα βγάλετε από την δύσκολη θέση. Κι αυτό είναι καλό μάθημα για την ζωή του ως ενήλικας.

H Ιωάννα Θεοδωρακόπουλου, PsyD, MSc είναι Συμβουλευτικός ψυχολόγος – ψυχοθεραπεύτρια, Σύμβουλος υπογονιμότητας, Επικεφαλής επιστημονικών υπηρεσιών του www.feelwelltoday.com 
e-mail: ioanna.thps@gmail.com  / itheodorakopoulou@feelwelltoday.com