Δυσγραφία | Τι μπορεί να σημαίνει η έλλειψη της δεξιότητας της καλλιγραφίας;

Η γραφή αποτελεί μια εξαιρετικά σημαντική και απαραίτητη δεξιότητα στην σχολική ηλικία. Αφού, μέσω γραπτών δοκιμασιών κρίνεται η σχολική επίδοση ενός παιδιού. Περίπου το 50% μιας τυπικής σχολικής ημέρας αφιερώνεται στη γραφή και στη χρήση εργαλείων γραφής. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ο σημερινός μαθητής χρησιμοποιεί τον γραπτό λόγο για να ολοκληρώσει 30-60% των σχολικών του υποχρεώσεων.

Και αυτό, μας επιβεβαιώνει ότι είναι σημαντικό να διδάσκεται σωστά ο μηχανισμός της γραφής για να μπορούν όλα τα παιδιά να γράφουν γρήγορα, άνετα και ευανάγνωστα. Επομένως, o μηχανισμός της γραφής δεν είναι μια έμφυτη δεξιότητα, αλλά μία δεξιότητα που για να κατακτηθεί απαιτεί εκπαίδευση και εξάσκηση. Η γραφή είναι ένας πολύπλοκος μηχανισμός και απαιτεί τόσο κινητικές δεξιότητες, όσο και δεξιότητες επεξεργασίας των πληροφοριών. (Romanowski Bashe, 2011)

Έτσι λοιπόν, όταν εμφανίζονται δυσκολίες στην γραφή αναφερόμαστε στην νευρολογική διαταραχή που ονομάζεται Δυσγραφία. Η Δυσγραφία είναι μία δυσκολία που επηρεάζει άμεσα το παιδί σε όλη τη μαθησιακή του εικόνα, το απογοητεύει όσον αφορά την παραγωγή αυτών που γνωρίζει, το κουράζει και κάνει γενικά όλη τη μαθησιακή διαδικασία επώδυνη και βαρετή.

Η εμφάνιση της Δυσγραφίας γίνεται με πολλούς διαφορετικούς τρόπους, όπως:

(Reynolds & Jayzen Fletcher, 2007 Deiner Low, 2010)

Ο κακός γραφικός χαρακτήρας από μόνος του δεν αποτελεί ένδειξη ότι το άτομο έχει Δυσγραφία. Δεδομένου ότι η Δυσγραφία είναι μια εξελικτική δυσκολία όπου το παιδί δεν θυμάται αυτόματα και δεν γνωρίζει την διαδοχή των κινήσεων που χρειάζονται για να γράφει αριθμούς και γράμματα. (Reynolds & Jayzen Fletcher, 2007)

Η Αξιολόγηση της Δυσγραφίας γίνεται από Εργοθεραπευτές μέσα από εξειδικευμένα τεστς (π.χ.Visual Motor Intergration Test (VMI), το γραφικό μέρος του Miller (MAP) κ.λ.π ) όπου αξιολογούν το επίπεδο γραφικής απόδοσης του παιδιού και κρίνουν εάν αυτό θα επηρεάσει τη μαθησιακή του απόδοση στο μέλλον.

ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΔΥΣΓΡΑΦΙΑ

Οι κατάλληλες ηλικίες για να παρέμβει ο Εργοθεραπευτής είναι μεταξύ των 4 ετών και φτάνει μέχρι και τη Γ΄ Δημοτικού.

Μετά από την ηλικία των 8-9 ετών, συνήθως αναφερόμαστε στην βελτίωση της Δυσγραφίας και όχι στην ολοκληρωμένη και ουσιαστική διόρθωση της. Το πρόγραμμα αντιμετώπισης της Δυσγραφίας γίνεται μέσα από εξειδικευμένες ασκήσεις και προχωρούν φυσικά στην παροχή οδηγιών για τη συνέχιση του προγράμματος στο σπίτι και το Νηπιαγωγείο ή Σχολείο αντίστοιχα. Η διάρκεια του προγράμματος ποικίλλει ανάλογα με τις δυσκολίες του παιδιού, από 4 μήνες το ελάχιστο σε παιδί με ήπιες δυσκολίες, έως 2 χρόνια το ανώτερο σε παιδιά με πολύ σοβαρές δυσκολίες.

Μετά την αξιολόγηση του παιδιού ο Εργοθεραπευτής παρεμβαίνει βελτιώνοντας την Λεπτή Κίνηση (επιδεξιότητα δακτύλων κλπ) του παιδιού γιατί έτσι θα βελτιωθεί ο τρόπος που κρατάει το μολύβι (για παιδιά μέχρι 8 ετών) , ενισχύοντας τον στασικό έλεγχο (στάση σώματος), ενισχύοντας τον Οπτικοκινητικό Συντονισμό, βελτιώνοντας την Συγκέντρωση Προσοχής (εστίαση, διατήρηση και μετατόπιση), ενισχύοντας τον Προσανατολισμό στο χώρο και στο χαρτί, εξασκώντας το παιδί σε κομμάτια Οπτικής Αντίληψης (σταθερότητα φόρμας, οπτική ολοκλήρωση κλπ), μαθαίνοντας στο παιδί την σωστή κατευθυντικότητα των γραμμάτων, παρέχοντας δραστηριότητες  για να αποκτήσει κιναισθητική συνείδηση στα άνω άκρα (προϋπόθεση απαραίτητη για να γράφει άνετα και γρήγορα), με αποτέλεσμα να περιορίσει το άγχος και την ένταση που έχει όταν γράφει και να αφομοιώσει τα σωστά πρότυπα κίνησης, που απαιτούνται για ένα εύκολο και άνετο γράψιμο.

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ  ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΔΥΣΓΡΑΦΙΑ

Υπάρχουν πολλοί τρόποι και στρατηγικές που μπορούν να βοηθήσουν το παιδί με Δυσγραφία να βελτιώσει τις δεξιότητες γραφής. Παρακάτω ακολουθούν μερικά παραδείγματα:

Εάν το παιδί κουράζεται κατά τις γραφοκινητικές ασκήσεις δοκιμάστε κάποια από τα παρακάτω:

“Αν το παιδί δε μπορεί να μάθει με τον τρόπο που διδάσκουμε τότε πρέπει να το διδάξουμε με τον τρόπο που μπορεί να μάθει.” (Maria Montessori)

Οι γονείς θα πρέπει να θυμούνται ότι όπως κάθε δεξιότητα, έτσι και η γραφή, για να διδαχτεί σωστά πρέπει να έχουν υπομονή, να είναι θετικοί και να ενθαρρύνουν την εξάσκηση και την προσπάθεια του παιδιού.