Εκπαίδευση των παιδιών στην προσχολική ηλικία. Ο ρόλος των γονιών.

Εκπαίδευση των παιδιών στην προσχολική ηλικία. Ο ρόλος των γονιών.

Το νηπιαγωγείο είναι χώρος όχι μόνο για τα παιδιά, αλλά και για τους γονείς τους.

Κατά το τελευταίο μισό του 20ου αιώνα η συνεργασία οικογένειας και νηπιαγωγείου θεωρήθηκε επιβεβλημένη, ως αποτέλεσμα ερευνητικών δεδομένων και επιστημονικών θεωριών που κυριάρχησαν στις Eπιστήμες της Αγωγής.

[babyPostAd]Τέτοιες θεωρίες και αντιλήψεις είναι:

α) Η δυνατή σχέση ανάμεσα στη διανοητική ανάπτυξη και τη νευροφυσιολογία του εγκεφάλου.  Έρευνες σ’ αυτό τον τομέα απέδειξαν ότι κάθε φορά που το παιδί συγκροτεί μια γνώση, δομείται στον εγκέφαλο και ένας νευρώνας, που αποτελεί την υποδοχή της μελλοντικής γνώσης.  Στην προσχολική ηλικία απαιτείται η διαμόρφωση πολλών και σύνθετων νευρώνων που να επιτρέπουν τη μετέπειτα γνωστική ανάπτυξη του μαθητή.  Η συνεργασία οικογένειας-νηπιαγωγείου είναι το κλειδί για επίτευξη του στόχου αυτού.

β) Η συναισθηματική ανάπτυξη έχει τη βάση της στα πρώτα χρόνια της ζωής του παιδιού.  Σ’ αυτά τα χρόνια καθοριστικά είναι το συναισθηματικό κλίμα  στην οικογένεια, η ποιότητα των σχέσεων μεταξύ των μελών, των γονιών μεταξύ τους και με τα παιδιά τους.
γ) Το ενδιαφέρον των γονιών για την εκπαίδευση των παιδιών τους που σχετίζεται  με τη σχολική επιτυχία.

Ποιοι είναι οι στόχοι της εμπλοκής των γονιών στο νηπιαγωγείο;

Πώς λειτουργεί το ενδιαφέρον των γονιών, για να έχει θετική επίδραση  στη σχολική επίδοση των παιδιών;

Έρευνες έχουν αποδείξει ότι το ενδιαφέρον των γονιών για το σχολείο και την εκπαίδευση των παιδιών τους꞉

 Πώς εκδηλώνονται και μεταβιβάζονται οι φιλοδοξίες των γονιών στα παιδιά τους;

Στην εκπαιδευτική βιβλιογραφία έχουν διατυπωθεί τρεις θέσεις που απαντούν την ερώτηση και είναι οι ακόλουθες:

1) Οι γονείς λειτουργούν ως πρότυπα ή μοντέλα.  Τα παιδιά παρατηρούν και μιμούνται τις συμπεριφορές των γονιών, υιοθετούν τις αντιλήψεις, στάσεις και αξίες τους, που γίνονται μέρος της ζωής και της προσωπικότητάς τους.
2) Οι γονείς είναι φορείς κοινωνικοποίησης. Διαμορφώνουν τις προσδοκίες τους,  επικοινωνούν με τα παιδιά τους με τη συνεχή αλληλεπίδραση,  ενισχύουν τη θετική αυτοεικόνα τους, παρέχουν στήριξη στην αντιμετώπιση δυσκολιών στη σχολική εργασία, καλλιεργούν τις ικανότητες των παιδιών και συμβάλλουν στη σχολική επιτυχία.
3) Οι γονείς γίνονται συνεργοί στη θεωρία «της αυτοεκπληρούμενης προφητείας». Καθορίζουν τους επιθυμητούς σκοπούς και τις συμπεριφορές όσον αφορά τις σπουδές και την επαγγελματική αποκατάσταση αργότερα και συντελούν στην εκπλήρωσή τους.

Οδηγός για γονείς

Οι γονείς πρέπει να διαδραματίζουν αποτελεσματικά το ρόλο τους και να ενεργούν ως ακολούθως:

Πηγή: paidiatros.com

Το διαβάσαμε στο:eidikospaidagogos.gr