Η εκπαίδευση του παιδιού με σύνδρομο Άσπεργκερ

Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερα παιδιά διαγιγνώσκονται με αυτισμό ή διαταραχές στο φάσμα του αυτισμού όπως το σύνδρομο Άσπεργκερ. Είναι αναγκαίο για την μόρφωση και εκπαίδευση αυτών των μαθητών να τοποθετούνται σε μαθησιακό περιβάλλον ικανό να ανταποκριθεί στις ανάγκες τους και αυτό απαιτεί την ύπαρξη εκπαιδευτικών που έχουν την κατάρτιση και την επάρκεια να αναλάβουν την μάθηση αυτών των παιδιών.

Οι μαθητές με σύνδρομο Άσπεργκερ είναι πιθανό να δείχνουν ιδιαιτέρως χαρισματικοί σε συγκεκριμένους τομείς και πολλά από αυτά τα παιδιά διαθέτουν πραγματικά λαμπρό μυαλό. Εξ ορισμού η νοημοσύνη τους είναι πολύ πάνω από τον μέσο όρο ενώ δεν αποκλείεται να παρουσιάζουν ταλέντα όπως πλούσιο λεξιλόγιο ή εξαιρετικές ικανότητες στα μαθηματικά. Ακόμη, οι μαθητές με σύνδρομο Άσπεργκερ μπορεί να εκδηλώνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για κάτι πολύ ειδικό όπως συγκεκριμένα είδη φυτών, συγκεκριμένα ζώα και άλλα. Όμως με τίποτα δεν αντέχουν να τους πειράζει κανείς τη ρουτίνα τους. Μια μικρή έστω αλλαγή στις συνήθειες της καθημερινότητάς τους και ειδικά στο χρονοδιάγραμμά τους, μπορεί πραγματικά να τους φέρει μεγάλη αναστάτωση. Γι’ αυτό και πρέπει να συνεργάζονται με εκπαιδευτικούς που θα προειδοποιούν και θα καθησυχάζουν τα παιδιά αυτά όταν υπάρχουν τέτοιες αλλαγές. Ακόμη, δεν αποκλείεται να αναστατώνονται από δυνατούς και ασυνήθιστους θορύβους ή πρωτόγνωρες μυρωδιές και υφές. Ας μην παραλείπουμε δε, ότι τα παιδιά με σύνδρομο Άσπεργκερ δυσκολεύονται να εκφράσουν τις επιθυμίες και τις ανάγκες τους.

Δυστυχώς στην χώρα μας δεν υπάρχουν σοβαρές υποδομές σε δημόσια σχολεία για τα παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού ή έχουν σύνδρομο Άσπεργκερ. Ανάλογα με το επίπεδο του παιδιού και τον βαθμό στον οποίο επηρεάζεται από το σύνδρομο, θα πρέπει να αποφασίζεται και η επιπλέον βοήθεια από τον ειδικό. Αυτό που εκ των πραγμάτων ξέρουμε είναι πως ένα παιδί με σύνδρομο Άσπεργκερ θα υποφέρει σε ένα οποιοδήποτε σχολείο. Από εκεί και πέρα οι ανάγκες του παιδιού θα πρέπει να αξιολογηθούν από ειδικούς οι οποίοι και θα κρίνουν ποια μορφή ειδικής αγωγής είναι η κατάλληλη για το κάθε φορά παιδί με σύνδρομο Άσπεργκερ.