Η επιλογή του κατάλληλου παιδικού σταθμού ή νηπιαγωγείου είναι ένα θέμα που πρέπει να εξετάσουν πολύ σοβαρά οι γονείς πριν την τελική επιλογή τους.
Η επίδραση του σχολικού περιβάλλοντος είναι σημαντική στη νηπιακή ηλικία αφού καθορίζει σε μεγάλο βαθμό την προσωπικότητα του μετέπειτα ενήλικα. Άλλωστε ο παιδικός σταθμός θα γίνει το δεύτερο σπίτι του παιδιού, άρα πρέπει να εξεταστούν οι παράγοντες ασφάλειας, υγείας, μάθησης και ψυχαγωγίας πολύ σχολαστικά.
Το All4mama.gr σας προτείνει μία στρατηγική για να διευκολυνθείτε στη σημαντική απόφαση επιλογής παιδικού σταθμού ώστε το παιδί να προσαρμοστεί σχετικά εύκολα στο νέο του περιβάλλον.
Ο χώρος
Ο χώρος είναι συνήθως η «βιτρίνα» ενός παιδικού σταθμού. Παρατηρήστε προσεκτικά την καθαριότητα του, κάνοντας σχολαστικό έλεγχο στη κουζίνα και στη τουαλέτα. Επίσης ελέγξτε αν υπάρχει ασφάλεια για το παιδί σας. Π.χ εξετάστε την τοποθέτηση των επίπλων στις αίθουσες. Οι περισσότεροι γονείς αναζητούν μεγάλους χώρους χωρίς να ασχολούνται τόσο με το περιβάλλον και την ατμόσφαιρα. Μαζί δηλαδή με την παράμετρο της φυσικής άνεσης διερευνήστε τη ζεστασιά που εκπέμπεται συνήθως μέσα από τον χρωματισμό, την διαρρύθμιση και την φιλικότητα του χώρου. Κοιτάξτε με προσοχή το παιδαγωγικό υλικό που υπάρχει στις αίθουσες και πως είναι διαμορφωμένες με αυτό. Προτείνουμε να ψάξετε για διακόσμηση που έγινε από δουλειές παιδιών και όχι από έτοιμο, εμπορικό παιδικό design.
Η παιδαγωγική ταυτότητα
Γνωρίστε τους υπεύθυνους, τους νηπιαγωγούς αλλά και το υπόλοιπο προσωπικό, όπως γιατρό, ψυχολόγο, γυμναστή και ενημερωθείτε για την φιλοσοφία του παιδαγωγικού προγράμματος τους. Για παράδειγμα παρατηρήστε αν σας υποδέχονται άνθρωποι πραγματικά ευχάριστοι και χαμογελαστοί και όχι τυπικά ευδιάθετοι. Μην ντραπείτε να ρωτήσετε για τα επαγγελματικά τους προσόντα. Να έχετε πάντα στο μυαλό σας ότι θα τους εμπιστευτείτε σημαντικό μέρος της διαπαιδαγώγηση των παιδιών σας. Αναζητήστε ανθρώπους έμπειρους, με διάθεση για σκληρή δουλειά και οπωσδήποτε επαγγελματίες που δίνονται στο λειτούργημά τους, χωρίς να μένουν στην τυπική εκπλήρωση υποχρεώσεων.
Πρόγραμμα και τρόπος λειτουργίας
- Ενημερωθείτε για τον αριθμό των παιδιών, καθώς και των νηπιαγωγών που απασχολούνται σε κάθε τμήμα. Δεν πρέπει να ξεπερνούν τα είκοσι για τη ηλικία των νηπίων- προνηπίων και τα δέκα στις μικρότερες ηλικίες. Ο αριθμός των νηπιαγωγών σε κάθε τάξη πρέπει να είναι τουλάχιστον δύο με μία ακόμη βοηθητική παιδαγωγό.
- Ρωτήστε πως λειτουργεί το προσωπικό σε περίπτωση αρρώστιας ή ατυχήματος του παιδιού και ποιες προφυλάξεις παίρνουν σε περίπτωση μετάδοσης μιας παιδικής αρρώστιας.
- Συζητήστε το ημερήσιο πρόγραμμα που θα παρακολουθεί το παιδί σας καθώς και τις εξωσχολικές δραστηριότητες.
- Μάθετε για τη συνεργασία γονέων- παιδικού σταθμού. Επιδιώξτε να γνωρίσετε τις δυνατότητες που θα έχετε για να επισκέπτεστε τον παιδικό σταθμό.
- Συζητήστε με τους ανθρώπους του παιδικού σταθμού για τη διατροφή του παιδιού σας, δηλαδή τι πρέπει να έχει μαζί του για κολατσιό ή φαγητό από το σπίτι. Αν πρόκειται να τρώει φαγητό εκεί ενημερωθείτε για το μενού και τον άνθρωπο που είναι υπεύθυνος της κουζίνας.
Προσπαθήστε η επικοινωνία σας με το σταθμό να είναι συχνή και με ουσία. Αυτό θα σας βοηθήσει να μάθετε το παιδί σας καλύτερα. Για παράδειγμα ρωτήστε διεξοδικά να μάθετε τον τρόπο που εκφράζει το παιδί σας τα συναισθήματα του, αν είναι κοινωνικό, αν έχει ηγετικές ικανότητες, αν είναι αγαπητό από τα άλλα παιδάκια και όχι μόνο αν έφαγε το φαγητό του.
Μην ξεχνάτε
Η αναζήτηση του παιδικού σταθμού δεν γίνεται την τελευταία στιγμή. Από τα τέλη της προηγούμενης χρονιάς θα χρειαστεί να κάνετε έρευνα σε αρκετούς παιδικούς σταθμούς και όταν θα γίνει η τελική επιλογή σας να επισκεφθείτε τον χώρο μαζί με το παιδί. Έτσι θα έχετε μία εικόνα για την λειτουργία του σταθμού αλλά και την αντίδραση του παιδιού σας γιατί έχει κι εκείνο μερίδιο σε μια απόφαση που αφορά το ίδιο. Ο τρόπος και ο χρόνος που το παιδί θα προσαρμοστεί στο νέο του περιβάλλον εξαρτάται άμεσα από το σταθμό και από εσάς. Είναι απαραίτητο να συμμετέχετε στη διαδικασία προσαρμογής του παιδιού στο σταθμό με τη δική σας ενθάρρυνση και καθοδήγηση μέχρι να νιώσει ασφάλεια σε ένα “ξένο” αρχικά για αυτό περιβάλλον.