Γιατί Σχολές Γονέων;

Εμπειρίες από τα τμήματα Σχολών Γονέων του Νομό Έβρου

Η κοινωνία σήμερα αλλάζει από τη μια μέρα στην άλλη. Το παλιό ανατρέπεται και ξεπερνιέται εύκολα και το καινούριο γίνεται γρήγορα παλιό. Οι γονείς στην εποχή μας δεν μπορούν να αναθρέψουν τα παιδιά τους με τον ίδιο τρόπο που εκείνοι ανατράφηκαν. Παρουσιάζονται μπροστά τους δυσκολίες, που δεν είναι προετοιμασμένοι να αντιμετωπίσουν.

Τα παλιά πρότυπα δεν λειτουργούν αυτοτελώς. Ο λόγος του πατέρα στην οικογένεια δεν είναι αυτός που ήταν άλλοτε. Οι παραδοσιακές αξίες και οι προκαθορισμένοι ρόλοι που μας δόθηκαν ως σταθερά σημεία αναφοράς έχουν πλέον αμφισβητηθεί χωρίς όμως και να έχουν αντικατασταθεί από κάποια άλλα. Καθώς λοιπόν όλοι μας ανατρέχουμε αυτόματα στην προσωπική μας εμπειρία, καιρός είναι αυτή η αναπόφευκτη ανάκληση εμπειριών να περάσει από ένα φιλτράρισμα. Χρειάζεται να εναρμονιστούμε με τη σύγχρονη πραγματικότητα (βλ. Η/Υ, κινητά, διαδύκτιο).

Η πραγματικότητα μας θέλει να μεγαλώνουμε μέσα σε μία «πολυφωνική» κοινωνία με υπεύθυνα παιδιά. Όμως για να γίνει αυτό πρέπει να είμαστε σε θέση να εξακολουθούμε να «μεγαλώνουμε» και εμείς οι ίδιοι. Οι Σχολές Γονέων του Νομού Έβρου έρχονται αρωγοί στην προσπάθεια αντιμετώπισης της παραπάνω πρόκλησης ώστε να δώσουν το χώρο και τη δυνατότητα στους γονείς να διαμορφώσουν τη προσωπική τους στάση απέναντι στον εαυτό τους και στους άλλους.

Να θέσουν τα δικά τους ερωτήματα και να βρουν τις δικές τους απαντήσεις στο πως μπορούν να υποστηρίξουν την εξέλιξη και πως να καλλιεργήσουν την υπευθυνότητα των παιδιών τους. Θεωρώντας μάλιστα ότι ο γονεϊκός ρόλος δεν είναι κάτι που απλά «διδάσκεται» αλλά είναι προϊόν εσωτερικής διεργασίας, προτείνουμε ανεπιφύλακτα τη συμμετοχή σε μια ομάδα στις Σχολές Γονέων στην οποία:

• Ενθαρρύνεται η συμμετοχή και η έκφραση των απόψεων και των προβληματισμών των μελών

• Δημιουργούνται οι συνθήκες ώστε να εκφραστούν οι ανάγκες των εκπαιδευομένων/γονιών

• Οι γονείς μαθαίνουν να «ακούν» με διαφορετικό τρόπο, τόσο τα παιδιά τους, όσο και τον εαυτό τους

• Αξιοποιούνται όλες οι εμπειρίες των μελών

• Δημιουργείται ένα ευνοϊκό περιβάλλον για την εξερεύνηση των συναισθημάτων των μελών

• Οι γονείς βοηθούνται στο δρόμο προς την αυτογνωσία

• Οι γονείς εξασκούνται στην καλύτερη επικοινωνία

• Οδηγούνται στην αποδοχή του άλλου ως ανεξάρτητου ατόμου

• Μαθαίνουν να χρησιμοποιούν τη συζήτηση ως μέσο επικοινωνίας και επίλυσης προβλημάτων

• Βλέπουν ότι δεν είναι μόνοι, ότι τα προβλήματα τους είναι κοινά.

Μάλιστα το πιο σημαντικό όλων, είναι η γνωριμία με τους «άλλους». Μια διαδικασία που στο τέλος της έρχεται και η γνωριμία με τον εαυτό μας. Είναι ένα αποτέλεσμα, που μέσα από τη βιωματική εμπειρία και τη συμμετοχή στα τμήματα των Σχολών Γονέων του Νομού Έβρου, οι γονείς κινητοποιήθηκαν σωματικά και νοητικά κάτι που τους βοήθησε να εξελιχθούν και συναισθηματικά.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΑΚΑΛΙΔΗΣ – ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΟΣ – ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΣΧΟΛΩΝ ΓΟΝΕΩΝ Ν. ΕΒΡΟΥ