Η αυτοεκτίμηση στα παιδιά και τους εφήβους | Χτίζοντας από νωρίς το οικοδόμημα

Γράφει η Έφη Μπούρα”

Η έννοια της αυτοεκτίμησης

Η έννοια της αυτοεκτίμησης αναφέρεται στην αίσθηση που έχουμε για τον εαυτό μας σε ότι αφορά κυρίως στην αίσθηση της προσωπικής μας αποδοτικότητας («είμαι ικανός») αλλά και στην αίσθηση της προσωπικής μας αξίας («είμαι αγαπητός»). Η αυτοεκτίμηση αποτελεί  βασικό  κομμάτι της ανθρώπινης  υπόστασης, διαμορφώνεται κατά την παιδική ηλικία και επηρεάζεται από διάφορους παράγοντες, όπως από τη σχέση με τους γονείς μας, τους εκπαιδευτικούς, τους συνομηλίκους, την παρουσία ή την απουσία επιβραβεύσεων στη ζωή, αλλά και από άλλα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά όπως η  φυλή, η εμφάνιση, η κοινωνική τάξη, η κοινωνικοοικονομική μας κατάσταση κ.α . Σαν  χαρακτηριστικό  γνώρισμά μας εξελίσσεται   διαρκώς   με   την   πάροδο του χρόνου και αυξομειώνεται ανάλογα με τους στόχους μας, τις επιτυχίες ή αποτυχίες μας αλλά και την υποκειμενική αξιολόγηση μας για όλα τα παραπάνω. Αποτελεί δυναμική διαδικασία που επηρεάζεται από την εξέλιξη της  ζωής  του ατόμου και την αξιολόγηση του για αυτή και για αυτό θεωρείται ότι οικοδομείται στα πρώτα χρόνια ζωής τους ανθρώπου. Επηρεάζει   την   εμπιστοσύνη που δείχνουμε  στους  άλλους, στις σχέσεις μας και σχεδόν σε κάθε κομμάτι της ζωής μας.

Η αυτοεκτίμηση στα παιδιά και τους εφήβους

Αν ένα παιδί  μεγαλώνει με επικριτική ή και απορριπτική, μη αποδεκτή συμπεριφορά, (ειρωνείες, έλλειψη αποδοχής, βία, κ.ά.), είναι πολύ πιθανό για όλη του τη ζωή να αισθάνεται ότι δεν αξίζει αρκετά.

Ένα παιδί με υψηλή αυτοεκτίμηση, συνήθως τον αναγνωρίζουμε από τα παρακάτω χαρακτηριστικά:

Αντιθέτως ένα παιδί με χαμηλή αυτοεκτίμηση, συνήθως παρουσιάζει τα παρακάτω γνωρίσματα:

Πώς εκφράζεται η χαμηλή αυτοεκτίμηση των παιδιών

Τα παιδιά και οι έφηβοι με χαμηλή αυτοεκτίμηση νιώθουν υπερβολικές ενοχές και είτε τις αρνούνται για να προστατέψουν το εύθραυστο «εγώ» τους, ή επιβεβαιώνουν σταδιακά μέσα τους την πίστη ότι δεν αξίζουν.

Πώς μπορούμε να ενισχύσουμε την αυτοεκτίμηση των παιδιών

Θυμηθείτε..

Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κριτική, μαθαίνει να κατακρίνει.
Αν ένα παιδί ζει μέσα στην έχθρα, μαθαίνει να καυγαδίζει.
Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ειρωνεία, μαθαίνει να είναι ντροπαλό.
Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ντροπή, μαθαίνει να αισθάνεται ένοχο.
Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κατανόηση, μαθαίνει να είναι υπομονετικό.
Αν ένα παιδί ζει μέσα στον έπαινο, μαθαίνει να εκτιμά.
Αν ένα παιδί ζει μέσα στην δικαιοσύνη, μαθαίνει να είναι δίκαιο.
Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ασφάλεια, μαθαίνει να πιστεύει.
Αν ένα παιδί ζει μέσα σε παραδοχή και φιλία μαθαίνει να βρίσκει την αγάπη μέσα στον κόσμο.
Αν ένα παιδί ζει μέσα σε επιδοκιμασία, μαθαίνει να έχει αυτοεκτίμηση.
R. RUSSEL

Η Έφη Μπούρα”, Συμβουλευτική Ψυχολόγος M.Sc. – Ψυχοθεραπεύτρια – Οικογενειακή θεραπεύτρια