Κάποια παιδιά όμως, χαρακτηρίζονται ως προικισμένα ή ταλαντούχα. Όσο και αν φαίνεται παράδοξο, τα προικισμένα παιδιά δεν είναι πάντοτε καλοί μαθητές.
Βέβαια το αρχικό ερώτημα είναι αν το προικισμένο παιδί γεννιέται ή όχι. Ξεκάθαρη απάντηση δεν υπάρχει. Μπορεί μερικά παιδιά να έχουν ένα επιπλέον πλεονέκτημα με μία κλίση που είναι εμφανής από πολύ νωρίς ενώ η πορεία άλλων παιδιών εξαρτάται από το περιβάλλον στο οποίο ζουν.
Αυτές οι κλίσεις εκδηλώνονται σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό από την παιδική ηλικία. Σ’ ένα προικισμένο παιδί παρουσιάζονται ως ένα ταλέντο ή μία εξαιρετική ικανότητα σ’ έναν ή περισσότερους τομείς, γεγονός που το κάνει να διαφέρει και να υπερέχει από τα άλλα παιδιά.
H ζωή έχει να επιδείξει πολλά παραδείγματα «κακών» μαθητών που με το μετέπειτα έργο τους έμειναν στην ιστορία. O δάσκαλος του Μπετόβεν διατυμπάνιζε ότι ο μαθητής του «δεν έχει μάθει τίποτα και ποτέ του δεν θα μάθει τίποτα» , ενώ ο Αϊνστάιν απορρίφθηκε στις εισαγωγικές εξετάσεις στο Πολυτεχνείο της Ζυρίχης!
O λόγος που ένα προικισμένο παιδί μπορεί να μην έχει καλές επιδόσεις στο σχολείο είναι γιατί το σύστημα διδασκαλίας καλύπτει τις ανάγκες των παιδιών που πληρούν το μέσο όρο και όχι όσων «προχωρούν» πολύ γρήγορα.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, τα προικισμένα και χαρισματικά παιδιά έχουν ανάγκη από ένα σύστημα διδασκαλίας που θα λειτουργεί ως πρόκληση για τις ικανότητές τους και θα τα ενθαρρύνει να αναπτύξουν την πρωτοτυπία και τη φαντασία τους.
Γι’ αυτό είναι σημαντικό οι γονείς που ανακαλύπτουν ότι το παιδί τους είναι προικισμένο να συμβουλευτούν έναν ειδικό, ο οποίος θα τους υποδείξει τον τρόπο που πρέπει να κινηθούν χωρίς να διαταραχθεί η ανάπτυξη του παιδιού.