Το παιδί μου δεν διαβάζει γρήγορα. Πώς να το βοηθήσω;
Ως γονείς, εκφράζουμε πολλές φορές την επιθυμία, όταν το παιδί μας, μαθαίνει να διαβάζει, να το ακούμε να διαβάζει παραμύθια, βιβλία ή ακόμα και τα κείμενα του σχολικού βιβλίου, χρησιμοποιώντας καλή και σωστή ροή ανάγνωσης.
Συμβουλές υγείας και φροντίδας για βρέφη και παιδιά
[babyPostAd]Όμως, υπάρχουν στιγμές, που το ακούμε να αγκομαχάει, να κάνει λάθη την ώρα της ανάγνωσης, να κουράζεται. Πριν φτάσουμε στο οποιοδήποτε συμπέρασμα, ας δούμε τι μπορεί να συμβαίνει και το παιδί μας δυσκολεύεται.
- Παίρνουμε ένα λευκό χαρτόνι και σχεδιάζουμε τα δάχτυλα του χεριού μας.
- Πάνω σε κάθε δάχτυλο, γράφουμε με κόκκινο μολύβι
Λάθος 1ο , Λάθος 2ο , Λάθος 3ο , Λάθος 4ο και Λάθος 5ο
- Δίνουμε στο παιδί να διαβάσει ένα μικρό (μέχρι 120 λέξεις), αλλά άγνωστο κείμενο από κάποιο βιβλίο της ηλικίας του ή από το αναγνωστικό της τάξης που βρίσκεται. Μετράμε τον αριθμό των λέξεων του κειμένου και τον γράφουμε στην παλάμη του χεριού.
- Στη διάρκεια της ανάγνωσης (καλό είναι να μην ξεπερνάει τα 2΄ λεπτά), γράφουμε σε κάθε δάχτυλο του χεριού, τα λάθη.
- Αν το παιδί ξεπεράσει τα 5 λάθη, τότε δοκιμάζουμε να του δώσουμε ένα κείμενο λίγο πιο εύκολο σε σχέση με αυτό που διάβασε. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι το παιδί να αποκτήσει μια άνεση και μια οικειότητα με το κείμενο και να εξασκήσει τη ροή.
Τι μπορούμε, λοιπόν, να κάνουμε, ώστε να βοηθήσουμε το παιδί να αποκτήσει μια καλή ροή στην ανάγνωση;
- Δίνουμε ένα κείμενο, όπου το περιεχόμενο να είναι ανάλογο με το αναγνωστικό επίπεδο που βρίσκεται το παιδί.
- Το παιδί ξεκινάει να διαβάζει την πρώτη παράγραφο από μέσα του. Το υπόλοιπο κείμενο το κρύβουμε με ένα κομμάτι χρωματιστό χαρτί.
- Το σταματάμε και του κάνουμε μία με δύο απλές ερωτήσεις (μπορούμε να τις γράψουμε δίπλα στην παράγραφο) για να δούμε αν πρόσεχε την ώρα της ανάγνωσης και τι κατάλαβε από αυτό που διάβασε.
- Γίνεται το ίδιο και στις υπόλοιπες παραγράφους του κειμένου.
- Έπειτα, διαβάζει κάθε παράγραφο του κειμένου φωναχτά, κρύβοντας, κάθε φορά με ένα χαρτί, το υπόλοιπο. Αν έχει άγνωστες λέξεις, τις χρωματίζει με ένα κίτρινο stabilo. Τις γράφει, με μαύρο μαρκαδόρο σε λευκές κάρτες, από κάτω γράφει τη σημασία τους (τη σημασία των λέξεων τη βρίσκει στο λεξικό και εμείς το βοηθάμε, μόνο αν μας το ζητήσει) και πίσω από την κάρτα, γράφει κάποιο συνώνυμο ή αντίθετο.
- Τέλος, ξαναδιαβάζει ολόκληρο το κείμενο. Ανακαλεί τις πληροφορίες που έχει δουλέψει τις δύο προηγούμενες φορές (ερωτήσεις, κατανόησης, σημασία λέξεων, αντίθετα, συνώνυμα).
Έρευνες δείχνουν, πως όσες περισσότερες φορές διαβάζει το παιδί ένα κείμενο και το επεξεργάζεται, τόσο περισσότερο εξοικειώνεται με αυτό, αλλά και γενικά με τα κείμενα και αποκτάει μια σωστή αναγνωστική ροή και έναν καλό ρυθμό. Συνήθως, μέχρι 3 φορές είναι καλά.
Η καθημερινή διάρκεια της ανάγνωσης των κειμένων, καλό είναι να μην ξεπερνάει τα 20΄ λεπτά. Εξάλλου, τα κείμενα είναι μόνο για εξάσκηση, ώστε το παιδί να μάθει να διαβάζει με νόημα και να ενισχυθεί η αναγνωστική του ευχέρεια.