Υπάρχουν πέντε βασικές δεξιότητες για τα παιδιά ηλικίας 4+ που είναι απαραίτητες για την σχολική επιτυχία τους.
Οι δεξιότητες αυτές είναι στενά συνδεδεμένες μεταξύ τους και χρησιμοποιούνται καθημερινά από τους μικρούς μαθητές σε πλήθος δραστηριοτήτων στο σχολείο. Η ανάπτυξή τους συμβάλει σημαντικά στην ενίσχυση του δυναμικού του παιδιού ενώ βοηθά την ανάπτυξη και άλλων δεξιοτήτων σταδιακά.
1. Λεπτή Κινητικότητα
Με τον όρο Λεπτή κινητικότητα περιγράφουμε το συντονισμό των μικρών μυϊκών ομάδων στα χέρια και τα δάκτυλα. Οι ισχυρές λεπτές κινητικές δεξιότητες είναι απαραίτητες για την ολοκλήρωση εργασιών, όπως η γραφή, το κόψιμο, η χρήση ενός πιρουνιού ή κουταλιού, το πέρασμα χαντρών, η μετακίνηση κομματιών του πάζλ, το κλείσιμο του φερμουάρ, το κλείσιμο κουμπιών και το δέσιμο των κορδονιών των παπουτσιών.
Χωρίς τις λεπτές κινητικές ικανότητες καλά αναπτυγμένες, ένα παιδί μπορεί να έχει δυσκολία να μάθει να γράφει ή να εκτελεί πολλές από τις άλλες βασικές εργασίες που παρουσιάζονται στην προσχολική τάξη και στην τάξη του νηπιαγωγείου.
Ερωτηματολόγιο επάρκειας Λεπτής κινητικότητας
1. Χρησιμοποιεί σωστά ένα πιρούνι / κουτάλι για να φάει
Όχι ακόμη Ενίοτε Με συνέπεια
2. Τοποθετεί πολλές μεγάλες χάντρες σε ένα κορδόνι
Όχι ακόμη Ενίοτε Με συνέπεια
3. Χρησιμοποιεί σωστά το ψαλίδι για να κόψει μια ευθεία γραμμή
Όχι ακόμη Ενίοτε Με συνέπεια
4. Χρησιμοποιεί σωστά το ψαλίδι για να κόψει ένα κύκλο
Όχι ακόμη Ενίοτε Με συνέπεια
5. Χρησιμοποιεί τη σωστή λαβή για να κρατήσει ένα μολύβι ή μία κηρομπογιά
Όχι ακόμη Ενίοτε Με συνέπεια
6. Σχεδιάζει σωστά έναν κύκλο και ένα τετράγωνο
Όχι ακόμη Ενίοτε Με συνέπεια
7. Σχεδιάζει σωστά ένα τρίγωνο και ένα Χ
Όχι ακόμη Ενίοτε Με συνέπεια
8. Χρησιμοποιεί τη σωστή λαβή ώστε να σηκώνει και να κρατά μικρά αντικείμενα
Όχι ακόμη Ενίοτε Με συνέπεια
Βαθμολογία Τώρα βαθμολογήστε με 0 βαθμούς τις απαντήσεις “Όχι ακόμα”, με 1 βαθμό τις απαντήσεις “Ενίοτε” και με 2 βαθμούς τις απαντήσεις “Με συνέπεια” .
Δείτε τα αποτελέσματα στην επόμενη σελίδα (πατήστε εδώ).
Αποτελέσματα
0-5 βαθμοί Το παιδί σας δεν έχει ακόμη αναπτύξει τις σημαντικές λεπτές κινητικές δεξιότητες που θα είναι βασικές για την επιτυχία του στο σχολείο. Συγκεκριμένες λεπτές κινητικές δραστηριότητες όπως η ιχνογράφηση σχημάτων και γραμμάτων και το κόψιμο κατά μήκος ευθειών, καμπύλων, και γραμμών ζιγκ-ζαγκ θα είναι τέλειες για να βοηθήσουν το παιδί σας να αποκτήσει τις απαραίτητες λεπτές κινητικές δεξιότητες για την επιτυχία στο σχολείο. Και από τη στιγμή που έχει τη σωστή βάση, θα είναι έτοιμο να επιχειρήσει πιο προηγμένες λεπτές κινητικές δεξιότητες, όπως το γράψιμο γραμμάτων με ελεύθερο χέρι και το κόψιμο αφηρημένων σχημάτων με ελεύθερο χέρι.
5-10 βαθμοί Οι λεπτές κινητικές δεξιότητες του παιδιού σας αρχίζουν ν’ αναπτύσσονται και δείχνει κάποιο επίπεδο άνεσης χρησιμοποιώντας το σωστό στυλ λαβής όταν γράφει με κηρομπογιά ή μολύβι. Ωστόσο, δεν είναι ακόμα εντελώς άνετο με όλες τις λεπτές κινητικές δεξιότητες όπως το κόψιμο πολύπλοκων σχημάτων. Δραστηριότητες όπως η ιχνογράφηση γραμμάτων και σχημάτων και το πέρασμα ολοένα και πιο μικρών χαντρών σε όλο και λιγότερο άκαμπτα κορδόνια θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη των λεπτών κινητικών ικανοτήτων του. Καθώς το παιδί σας έχει εισαχθεί στο γράψιμο γραμμάτων και λέξεων στο σχολείο, οι καλά αναπτυγμένες λεπτές κινητικές δεξιότητες θα του επιτρέψουν να κατακτήσει γρήγορα αυτά τα περίπλοκα λεπτά κινητικά καθήκοντα.
10-14 βαθμοί Το παιδί σας έχει καλά θεμέλια των λεπτών κινητικών δεξιοτήτων. Ωστόσο, δεν είναι ακόμα εντελώς άνετο με όλες τις λεπτές κινητικές δεξιότητες όπως η ιχνογράφηση και το κόψιμο πολύπλοκων σχημάτων. Δεδομένων των ισχυρών θεμελίων των λεπτών κινητικών ικανοτήτων του παιδιού σας, τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή να δουλέψετε μαζί του σε συγκεκριμένες λεπτές κινητικές δραστηριότητες για να τον βοηθήσετε να ακονίσει και να σταθεροποιήσει τις ικανότητές του.
15-16 βαθμοί Το παιδί σας έχει καλά αναπτυγμένες λεπτές κινητικές δεξιότητες και είναι έτοιμο να υπερτερεί στην τάξη του νηπιαγωγείου στις λεπτές κινητικές δραστηριότητες. Θα είναι σημαντικό για αυτό να συνεχίσει το ακόνισμα αυτών των δεξιοτήτων και την απόκτηση μεγαλύτερης εμπιστοσύνης στις ικανότητές του, ώστε να είναι έτοιμο να αντιμετωπίσει ολοένα και πιο περίπλοκες λεπτές κινητικές δραστηριότητες στην τάξη.