Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά με συναισθηματικές μεταπτώσεις;

Με την κατάλληλη υποστήριξη, τα παιδιά μπορούν να μάθουν να προσαρμόζουν τη διάθεσή τους σε κάθε κατάσταση χωρίς να αντιμετωπίζουν δυσκολίες.

Πολλά παιδιά δεν μπορούν να διαχειριστούν τις συναισθηματικές αλλαγές, κάτι που συχνά γίνεται η αιτία για αρνητική συμπεριφορά (γκρίνια, αναβλητική συμπεριφορά, θυμός και έκρηξη).

Οι γονείς και οι δάσκαλοι μπορούν να μάθουν τα παιδιά να διαχειρίζονται τις συναισθηματικές μεταπτώσεις, βρίσκοντας τον πιο αποτελεσματικό τρόπο για το κάθε παιδί.

Οι προτάσεις που αναφέρονται παρακάτω μπορούν να φανούν χρήσιμες για παιδιά με συναισθηματικές μεταπτώσεις κάθε είδους. Για τα παιδιά με ΔΕΠΥ, αγχώδεις διαταραχές, αυτισμό ή αισθητική διαταραχή επεξεργασίας, η σωστή υποστήριξη είναι ιδιαίτερα σημαντική.

Δημιουργήστε ρουτίνες: Αν ένα παιδί αρνείται να κάνει τη μετάβαση επειδή του αρέσει η σταθερότητα, η ρουτίνα και η οργάνωση, προσπαθήστε να δομήσετε τη διαδικασία της συναισθηματικής αλλαγής πάνω σε αυτά.

Για κάτι που αποτελεί μέρος της καθημερινότητας, όπως το να κλείνεις το τηλέφωνο πριν πέσεις για ύπνο, η σταθερή ρουτίνα μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα αποτελεσματική. Αν και οι ρουτίνες πριν τον ύπνο θεωρούνται χρήσιμες για τα μωρά, στην πραγματικότητα μπορεί να βοηθήσουν και τα μεγαλύτερα παιδιά, ακόμα και κάποιους ενήλικες.

Προγραμματισμός και αντίστροφη μέτρηση: Εκτός από την καθιέρωση ρουτίνας, ο προγραμματισμός της ημέρας μπορεί επίσης να βοηθήσει πολύ. Το πρωί μπορείτε να σχεδιάζετε την ημέρα που πρόκειται να ακολουθήσει. Εναλλακτικά, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε παιχνίδια ρόλων περνώντας από τη μία δραστηριότητα στην επόμενη, με στόχο να εμπλακούν τα παιδιά στη διαδικασία.

Στη συνέχεια, πριν από κάθε αλλαγή, δώστε στο παιδί ένα χρονοδιάγραμμα και περιγράψτε τι πρόκειται να συμβεί (π.χ. «Σε 20 λεπτά, μετά σε 10 και τέλος σε 5 λεπτά θα πρέπει να έχεις τελειώσει το πρωινό σου και να πας σχολείο»). Αυτό βοηθάει τα παιδιά να προετοιμαστούν συναισθηματικά για το γεγονός.

Μουσική υπόκρουση: Ειδικά όταν πρόκειται για παιδιά μικρότερης ηλικίας, τα τραγούδια μπορεί να βοηθήσουν πολύ στην εφαρμογή της καθιερωμένης ρουτίνας και στην ομαλή εναλλαγή των συναισθημάτων. Υπάρχουν πολλά τραγούδια που μπορεί να χρησιμοποιηθούν ανάλογα με την περίσταση και να συνδεθούν με την κάθε διαδικασία.

Οπτικά ερεθίσματα: Κάποια παιδιά μπορεί να βρουν χρήσιμα τα οπτικά ερεθίσματα. Οι ζωγραφιές που απεικονίζουν τα βήματα που περιλαμβάνονται σε μία συγκεκριμένη συναισθηματική αλλαγή, καθώς και το τι πρέπει να περιμένουν από αυτή μπορεί να διευκολύνουν πολύ τα παιδιά. Αυτή η μέθοδος χρησιμοποιείται πολύ στις πρώτες τάξεις του δημοτικού, αλλά μπορεί εύκολα να χρησιμοποιηθεί και στο σπίτι.

Τραβήξτε την προσοχή τους: Ιδιαίτερα όταν πρόκειται για παιδιά με ΔΕΠΥ, είναι πολύ σημαντικό να δημιουργήσετε επαφή μαζί τους, ώστε να είστε σίγουροι ότι σας προσέχουν. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με βλεμματική επαφή, με το να κάθεστε δίπλα τους, να ακουμπάτε το χέρι σας στον ώμο των παιδιών ή ζητώντας τους να επαναλαμβάνουν αυτά που λέτε.

Επιβραβεύστε τα παιδιά: Σύμφωνα με ειδικούς, η επιβράβευση μπορεί να λειτουργήσει θετικά σε όλα τα παιδιά και σε κάθε είδους δυσκολία. Η επιβράβευση μπορεί να είναι αυτοκόλλητα, κάποιο σνακ ή ένα σύστημα βαθμολογίας που οδηγεί σε απτή επιβράβευση. Τόσο οι γονείς όσο και το σχολείο μπορούν να χρησιμοποιήσουν τη μέθοδο της επιβράβευσης και όταν τα παιδιά αρχίζουν να συνηθίζουν τις συναισθηματικές αλλαγές, οι επιβραβεύσεις μπορούν σταδιακά να μειώνονται.

Προσαρμόστε τις αντιδράσεις σας: Αν η εναλλαγή των συναισθημάτων δεν γίνεται ομαλά, οι ειδικοί προτείνουν να το προσπερνάτε και να μην κλιμακώνετε την κατάσταση. Τουλάχιστον όσο το παιδί προσπαθεί να κάνει τη μετάβαση, αγνοήστε τη δυσκολία που αντιμετωπίζει. Αν δεν συμπεριφέρεται όμορφα, επιπλήξτε το με τον κατάλληλο τρόπο ώστε να καταλάβει ότι η συμπεριφορά του ξεπερνάει τα όρια.

Επαινέστε την ομαλή μετάβαση: Όταν οι συναισθηματικές αλλαγές γίνονται ομαλά, πρέπει πάντα να οι γονείς να το επισημαίνουν και να το αναγνωρίζουν. Κάθε φορά που η συναισθηματική μετάβαση ολοκληρώνεται επιτυχώς, μην χάνετε την ευκαιρία να πείτε ότι πήγε πολύ καλά και ότι σας άρεσε που άφησε αμέσως τοiPad για να βουρτσίσει τα δόντια του και ότι τώρα έχετε περισσότερη ώρα για διάβασμα. Καλό είναι να είστε σαφείς για το τι επαινείτε και να επιβραβεύετε το παιδί όταν θεωρείτε ότι χρειάζεται.