Πώς μια απλή πρόταση γίνεται… απλή για τα παιδιά!
Υποκείμενο, ρήμα, αντικείμενο. Αυτά είναι τα συστατικά για τη σύνταξη μιας απλής πρότασης. Πώς μπορούμε όμως να το δώσουμε να γίνει κατανοητό και στα παιδάκια μας;
[babyPostAd]Η απλή πρόταση αποτελείται από το υποκείμενο (ποιος; κύριο όνομα ή πράγμα ή ζώο), από το ρήμα (τι κάνω; ) και από το αντικείμενο ή το κατηγορούμενο (τι;).
Αυτή είναι η θεωρία. Τι γίνεται όμως στην πράξη;
Υπάρχει ένας πολύ ευχάριστος τρόπος για να βοηθήσουμε τα παιδιά να μάθουν πως γίνεται η σύνταξη μιας απλής πρότασης.
Τα υλικά που χρειαζόμαστε:
Μεγάλα λευκά χαρτόνια
Πολύχρωμα χαρτόνια
Εικόνες
Μαρκαδόρους
Ψαλίδι
Κόλλα
Μολύβι
Η ορθογραφία θέλει τρόπο και όχι κόπο! Δείτε κάποια κόλπα !
Τι κάνουμε:
- Τοποθετούμε μπροστά στο παιδί το μεγάλο λευκό χαρτόνι (αν δεν έχουμε κολλάμε δύο λευκά χαρτόνια).
- Γράφουμε με μαύρο μαρκαδόρο, σε κίτρινο χαρτόνι τα άρθρα, σε κόκκινο χαρτόνι τα ουσιαστικά, σε γαλάζιο χαρτόνι τα ρήματα και σε πορτοκαλί χαρτόνι τα αντικείμενα ή τα κατηγορούμενα (ουσιαστικά ή επίθετα).
- Έπειτα τα κόβουμε σε τετράγωνο ή στρογγυλό σχήμα.
- Σε ροζ χαρτόνι γράφουμε, με μαύρο μαρκαδόρο, τις λέξεις: Ποιος; ή Ποια; ή Ποιοι; ή Ποιες; ή Ποια; (ανάλογα το γένος και τον αριθμό του ουσιαστικού), Τι κάνει; ή Τικάνουν; και Τι;
- Στα ουσιαστικά, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε εικόνες, αλλά από κάτω γράφουμε και τις αντίστοιχες λέξεις.
- Πρώτα λέμε στο παιδί την πρόταση που θέλουμε να συντάξουμε, προφορικά.
- Τοποθετούμε πάνω στο λευκό χαρτόνι, ανακατεμένες τις κάρτες με τις λέξεις και ζητάμε από το παιδί να τις βάλει σε σειρά, ώστε να σχηματιστεί η πρόταση.
- Δεν ξεχνάμε να χρησιμοποιήσουμε τις ερωτήσεις
Ποιος; Τι κάνει; Τι;
- Όταν το παιδί βάλει τις λέξεις στη σωστή σειρά, ώστε να σχηματιστεί η πρόταση, τις κολλάει πάνω στο λευκό χαρτόνι.
- Κολλάει τις λέξεις, τη μία δίπλα στην άλλη και πάνω από αυτές τοποθετεί τις κάρτες με τις ερωτήσεις και διαβάζει την πρόταση.
- Έπειτα, με ένα χρωματιστό μολύβι, κάνει τη σύνταξη της πρότασης (υποκείμενο, ρήμα, αντικείμενο ή κατηγορούμενο).
- Φτιάχνουμε όσες περισσότερες προτάσεις μπορούμε, ώστε το παιδί να κατανοήσει τη σύνταξη μιας απλής πρότασης.
Η παραπάνω ιδέα αποτελεί το πρώτο βήμα για να μάθει το παιδί να φτιάχνει προτάσεις. Οι προτάσεις μπορεί να είναι αστείες, μπορεί να είναι μέσα από τα σχολικά του βιβλία ή βγαλμένες από το δικό του μυαλό. Αν το παιδί δεν μπορεί να κατανοήσει τις έννοιες Υποκείμενο – Ρήμα- Αντικείμενο ή Κατηγορούμενο, γράφουμε σε ξεχωριστές κάρτες διάφορα παραδείγματα.
Καλή διασκέδαση!
Πηγή: mytwins.gr