«Πράσινα» παιχνίδια για καλά παιδιά!

«Πράσινα» παιχνίδια για καλά παιδιά!

Η συμμετοχή των παιδιών σε περιβαλλοντικές δραστηριότητες, όπως και η δημιουργία ομάδων εργασίας, αποτελεί τη βάση για να γνωρίσουν τον περίγυρό τους, το περιβάλλον, αλλά και για να ευαισθητοποιηθούν απέναντι σε ανάλογου ενδιαφέροντος ζητήματα

Τα παιδιά, συλλέγοντας το κατάλληλο υλικό για να αποκτήσουν γνώσεις και για να ενημερωθούν, αξιολογούν τα ευρήματά τους και κουβεντιάζοντας τόσο μεταξύ τους όσο και με τους γονείς τους μπορούν να αποφασίσουν ή και να υιοθετήσουν προτάσεις-μέτρα και δράσεις για ένα καλύτερο περιβάλλον. Αυτή η αλληλουχία διαδικασιών -δηλαδή μαθαίνω, νοιάζομαι, συμμετέχω και δραστηριοποιούμαι- είναι πολυσύνθετη με εμπόδια και συχνές απογοητεύσεις.

Αν κατορθώσουμε να εμπνεύσουμε στα παιδιά το όραμα, τότε υπάρχουν πολλές πιθανότητες να τα δούμε ενεργούς αυριανούς πολίτες. Ετσι, με τη βοήθεια της συμμετοχής και την εξοικείωσή τους με έμπρακτες δραστηριότητες επιδιώκεται:

– Η ευαισθητοποίηση των παιδιών και κατ’ επέκταση της τοπικής κοινωνίας για τις αξίες, τη σημασία και τα αποθέματα του πολιτισμικού και φυσικού περιβάλλοντός μας.

– Η ενεργός συμμετοχή των παιδιών μέσα από προσιτές και εύκολες περιβαλλοντικές δραστηριότητες που μπορούν να πραγματοποιηθούν μέσα και γύρω από το σχολείο τους (υιοθεσία και συνεχής φροντίδα του περίγυρού μας).

Γενικότερα, τα βήματα ευαισθητοποίησης κωδικοποιούνται στα ακόλουθα:

1. Να διδάσκετε λιγότερο και να μοιράζεστε περισσότερο. Πιστεύουμε ότι είναι πολύ σημαντικό για έναν ενήλικα να μοιραστεί τον εσωτερικό του κόσμο με ένα παιδί. Μόνο αν μοιραστούμε τις βαθύτερες σκέψεις και τα συναισθήματά μας μπορούμε να επικοινωνήσουμε και να εμπνεύσουμε στους άλλους αγάπη και σεβασμό για τη φύση.

2. Να είστε δεκτικοί, δηλαδή να ακούτε, να είστε πάντα σε εγρήγορση και να παρατηρείτε τι συμβαίνει στη φύση γύρω σας κάθε λεπτό, γιατί σχεδόν πάντα εκτυλίσσεται κάτι ενδιαφέρον και συναρπαστικό.

3. Να είστε ευαίσθητοι γιατί κάθε ζαβολιά, κάθε σχόλιο, κάθε γέλιο, κάθε επιφώνημα είναι ευκαιρία για επικοινωνία. Επομένως, ανταποκριθείτε στη διάθεση των παιδιών και στα συναισθήματά τους.

4. Να κεντρίζετε την προσοχή των παιδιών χωρίς καθυστέρηση και να προκαλείτε όσο γίνεται την προσοχή όλων, κάνοντας παρεμβάσεις, ερωτήσεις και επισημαίνοντας ενδιαφέρουσες απόψεις, εικόνες και ήχους.

5. Να μη μετατρέπετε θέματα περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης, αγωγής και εκπαίδευσης σε αυτοτελή μαθήματα. Αρκεί η συμμετοχικότητα σε δράσεις πρακτικής εφαρμογής, αλλά και ο εθελοντισμός για τα κοινά.

6. Να εξοικειωθείτε αρχικά με το περιβάλλον παρατηρώντας το προσεκτικά και στη συνέχεια να παίξετε περιβαλλοντικά παιχνίδια και να συνομιλήσετε διότι υπάρχουν ανεπανάληπτες στιγμές και εικόνες που τραβούν την προσοχή των παιδιών.

Για τους παραπάνω λόγους δημιουργούμε και συμμετέχουμε σε ένα πολυποίκιλο πλαίσιο ουσιαστικών δραστηριοτήτων που δεν περιορίζονται σε ένα σχολικό έτος, αλλά έχουν συνέχεια και συνέπεια σε βάθος χρόνου. Εξάλλου, με τις διαδραστικές δημιουργικές δραστηριότητες, αλλά και με τη διαρκή προσπάθεια επιδιώκεται μεταξύ άλλων:
Το ήθος των γονιών χτίζει το χαρακτήρα των παιδιών
– Να ζωντανεύουμε τη γνώση κάθε στιγμή.

– Να βιώνουμε το περιβάλλον καθημερινά.

– Να είμαστε κοντά στην κοινωνία συνεργαζόμενοι και συμμετέχοντας στα κοινά.

Τέλος, αυτό που οφείλουμε να τονίσουμε είναι ότι οι εκπαιδευτικοί και οι εμψυχωτές μπορούν να συντάξουν/δημιουργήσουν τα δικά τους φύλλα εργασίας, ανάλογα με το μαθησιακό επίπεδο των παιδιών, τις γνώσεις που έχουν αποκτήσει σχετικά με το αντικείμενο για τις ιδιαιτερότητες και τα χαρακτηριστικά κάθε περιοχής που έχει την ανάγκη φροντίδας.

Θα ήταν ιδιαίτερα εποικοδομητικό αν στη νέα σχολική χρονιά εκπαιδευτικοί και μαθητές προτείνουν δικά τους φύλλα εργασίας ή και άλλες δραστηριότητες που θα μπορούσαν να ευαισθητοποιήσουν ακόμη περισσότερο τα παιδιά και τις τοπικές κοινωνίες για την προστασία, τη διατήρηση και την ανάδειξη του τοπικού περιβάλλοντος.

http://protothema.gr

10 Κουβέντες που κάνουν καλό στα παιδιά!

Φυσικοί τρόποι για να ανακουφίσετε τον πονόδοντο του μωρού σας!