Προβλήματα με το δάσκαλο του παιδιού: Πώς να τα λύνετε

O δάσκαλος και το παιδί αντιμετωπίζουν πρόβλημα. Και των δυο η ζωή δυσκολεύει, βέβαια ο δάσκαλο οφείλει να αντιμετωπίσει με επαγγελματισμό και ωριμότητα την κατάσταση σαν παδαγωγός που είναι αλλά τι πρέπει να κάνετε εσείς;

Αφού είναι άνθρωποι και οι μεν και οι δε, ίσως έχουν δικαιολογημένα παράπονα. Το παιδί σας μπορεί να νομίζει πως ο δάσκαλος «το έχει στο μάτι», ότι το μαλώνει πολύ συχνά και δεν κατα­λαβαίνει το χιούμορ του

Ο δάσκαλος, πάλι, που έχει άλλα τριάντα παιδιά στο κεφάλι του, μπορεί να θεωρήσει το παιδί σας υπερβολικά επιθετικό ή ενοχλητικό Κάποιοι άν­θρωποι απλώς δεν ταιριάζουν, όπως ο δάσκαλος που θέλει να επιβάλει τον έλεγχο και το παιδί που λαχταράει να διασκεδάσει. Είναι περίπου σαν τον αταίριαστο γάμο.

Οι βαθμοί του παιδιού σας είναι χαμηλοί – το παιδί σας υποφέρει, κι εσείς μαζί του. Δεν ξέρετε τι να κάνετε: να μεροληπτήσετε ή ν’ αλλάξετε σχολείο;

Βοηθήστε το παιδί σας να λύσει το πρόβλημα, μην του το λύσετε εσείς.

Το παιδί, πρέπει να μάθει να συνυπάρχει με τους ανθρώπους, ιδιαιτέρως με τους ανθρώπους της εξουσίας, άρα δεν θα το βοη­θήσετε αν τρέξετε στον δάσκαλο για να εξομαλύ­νετε την κατάσταση εκτός φυσικά αν υπάρχει κατεπείγον λόγος!

Καλύτερα ν’ αποκτήσει το παιδί την ικανότητα και το κουράγιο να μιλήσει για λογαριασμό του. Και μη μεροληπτήσετε – όσο δύσκολο κι αν είναι, πρέπει να καταλάβετε ότι το πρόβλημα είναι κάτι που πρέπει και το παιδί να προσπαθήσει να λύσει.

Δώστε την απόλυτη προσοχή σας σε ό,τι λέ­ει το παιδί για το πρόβλημα. Κι ακόμα πιο σημαντικό είναι να δώσετε βάση στα λεγό­μενά του.

Βρείτε μαζί πιθανές λύσεις. Βοηθήστε το παι­δί να το δει και από την οπτική γωνία του δασκάλου (πώς θα του φαινόταν, αν είχε να κουμαντάρει τριάντα παιδιά μαζί;) Με ποι­ον τρόπο μπορεί να βοηθήσει τον δάσκαλό του;

Μάθετε το παιδί να εκφράζει και να διατυ­πώνει τα προβλήματά του. Παίξτε το παι­χνίδι των ρόλων: συνάντηση με τον δάσκαλο (εσείς είστε ο δάσκαλος).

Πείστε το παιδί να πει στον δάσκαλο (στη συγκεκριμένη περί­πτωση, σ’ εσάς) ποια είναι τα αισθήματα του; «Νομίζω πως δεν με χωνεύετε. Νιώθω πως κάθε φορά την πληρώνω εγώ.

Αν αποτύχει η όποια απόπειρα συνδιαλλαγής με το δάσκαλο ακόμα και με εσάς ζητήστε την ανάμειξη του διευθυντή ή του συμβούλου σε θέματα ψυχολογίας. Μπορεί όντως το ζήτημα να είναι κάτι που δεν μπορεί το παιδί να διευθετήσει από μόνο του. Η προσπάθεια όμως που θα έχει γίνει θα είναι ένα ακόμα μάθημα ζωής για το μικρό σας.

Φυσικά μιλάμε για απλές διαφωνίες και όχι για σοβαρά ζητήματα όπως περιστατικά βίας ή bullying τα οποία δυστυχώς παρατηρούνται σε πολλά σχολεία.

Κείμενο του συγγραφέα και ψυχοθεραπευτή ειδικού σε ζητήματα διαπαιδαγώγησης Στάνλει Σαπίρο – boro.gr