Σχολική μελέτη στο σπίτι: Ποιος ο ρόλος του γονιού
Όταν φτάσει η ώρα του παιδιού να πάει στο Δημοτικό ξεκινά πλέον και επίσημα ένας νέος «πονοκέφαλος» για τους γονείς: το διάβασμα και οι εργασίες στο σπίτι.
[babyPostAd]Κατά καιρούς έχουν ακουστεί διάφορα σχετικά με την πρακτική αυτή, με τους αντιτιθέμενους να υποστηρίζουν ότι τα παιδιά χρειάζονται ελεύθερο χρόνο για να αναπτύξουν τα ενδιαφέροντα και τις δεξιότητές τους.
Δεκάδες -αν όχι εκατοντάδες- έρευνες έχουν γίνει για το ζήτημα, μεταξύ των οποίων και μια μελέτη του Duke University (2007) που συμπεριέλαβε 50 διαφορετικές έρευνες με θέμα εάν το διάβασμα στο σπίτι βελτιώνει τις σχολικές επιδόσεις. Πριν απ’ αυτή τη δημοσίευση, οι ίδιοι ερευνητές είχαν κάνει μια μετα-ανάλυση περίπου 100 ερευνών για το θέα. Το πόρισμα ήταν κοινό: Η μελέτη στο σπίτι πράγματι βοηθά στη βελτίωση των σχολικών επιδόσεων, κυρίως σε Γυμνάσιο και Λύκειο. Για τα παιδιά στο Δημοτικό, η έρευνα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι παρότι η δουλειά στο σπίτι βοηθά τα παιδιά να γίνουν επιμελείς μαθητές, δεν συνδέεται με τη βελτίωση των βαθμών τους.
Από την ίδια έρευνα προέκυψαν επίσης τα εξής χρήσιμα πορίσματα:
- Οι μαθητές είναι πιθανότερο να κάνουν τις εργασίες και να μάθουν απ’ αυτές, εάν αυτές έχουν έναν σκοπό. Για παράδειγμα εάν τους ζητείται να επανεξετάσουν σημαντικές έννοιες, εάν έχουν μια σχετική ανεξαρτησία ή εάν μπορούν να ασχοληθούν με θέματα που τους ενδιαφέρουν.
- Είναι καλύτερο, όταν οι εργασίες για το σπίτι είναι αρκετά εύκολες ώστε τα παιδιά να μπορούν να ανταποκριθούν σε αυτές, αλλά και επαρκώς ενδιαφέρουσες ώστε τα παιδιά να μη βαρεθούν.
- Σε βελτιωμένες επιδόσεις οδηγεί η ευρηματικότητα στις εργασίες ώστε να εμπλέκονται και οι γονείς.
- Το διάβασμα στο σπίτι φέρνει ακαδημαϊκά οφέλη κυρίως για τους μεγαλύτερους μαθητές. Όσο για τους μικρότερους, λίγο διάβασμα μπορεί να τους βοηθήσει να αποκτήσουν επιμέλεια και μέθοδο, ωστόσο τυχόν φόρτος «κόβει» χρόνο από οικογενειακές και εξωσχολικές δραστηριότητες με ό,τι συνέπειες έχει κάτι τέτοιο.
- Προέκυψαν ισχυρά ευρήματα ότι η δουλειά στο σπίτι βοηθά τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες, κυρίως διότι αυτοί οι μαθητές αξιοποιούν τον χρόνο ώστε να αναπτύξουν νέες δεξιότητες.
Πώς όμως οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν τα βλαστάρια τους με το σχολειό; Ιδιαίτερα διαφωτιστικός είναι ο Καναδικός οργανισμός People For Education που ασχολείται με θέματα εκπαίδευσης. Από τη λίστα του, απουσιάζει εκκωφαντικά η βοήθεια με τις εργασίες για το σπίτι. Αντίθετα, προτείνει τα εξής:
- Είναι θεμιτό να έχετε προσδοκίες για το πώς το παιδί σας τα καταφέρνει στο σχολείο, χωρίς όμως υπερβολές. Ο καλύτερος τρόπος είναι να μιλάτε μαζί του για τις δυνατότητες που πιστεύετε ότι έχει.
- Μιλήστε με το παιδί για τη σχολική του μέρα. Μεγάλη αμερικανική έρευνα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι γονείς που μιλούν στα παιδιά τους για τις σχολικές δραστηριότητες και το καθημερινό τους πρόγραμμα, τα βοηθούσαν περισσότερο να έχουν καλύτερες επιδόσεις απ’ ότι γονείς που περιορίζονται να επιβλέπουν τις εργασίες για το σπίτι ή να περιορίζουν (ή απαγορεύουν) την τηλεόραση.
- Βοηθήστε το παιδί να αναπτύξει επιμέλεια. Αυτό περιλαμβάνει τη βοήθεια στην αντιμετώπιση των περισπασμών, την αντιμετώπιση κρίσεων εμπιστοσύνης στον εαυτό του και την επιδοκιμασία της επιμονής.
- Διαβάστε μαζί με το παιδί και συζητείστε για τα αναγνώσματα που το ενδιαφέρουν.
Συμπερασματικά, το διάβασμα στο σπίτι είναι σημαντικό, ιδιαίτερα για παιδιά Γυμνασίου και Λυκείου. Ωστόσο, για νεότερους μαθητές, υπάρχουν πιο αποτελεσματικοί τρόποι για την ενίσχυση της εκμάθησης.
Πηγή:psychologytoday.com
Το διαβάσαμε στο: boro.gr