Τα δίψηφα φωνήεντα, η ορθογραφία και πώς βοηθάμε τα παιδιά να τα μάθουν
Ει, οι, αι: Εδώ που τα λέμε, και εμείς ακόμα και τώρα καμιά φορά τα μπερδεύουμε. Πότε μπαίνει το άλφα γιώτα και πότε το έψιλον γιώτα; Δείτε εδώ έναν διασκεδαστικό τρόπο για να βοηθήσετε τα παιδιά να εξοικειωθούν με τα δίψηφα φωνήεντα!
Η τοποθέτηση των δίψηφων φωνηέντων –ει-, -οι- και –αι- στο θέμα και στην κατάληξη των λέξεων είναι ένα κομμάτι που τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και δυσλεξία δυσκολεύονται ιδιαίτερα.
ΜΕΓΑΛΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ: Δηλώστε συμμετοχή και κερδίστε ένα ΣΤΟΛΙΣΜΕΝΟ Χριστουγεννιάτικο δέντρο αξίας 500€
Παρακάτω παρουσιάζεται μια άσκηση, που σκοπό έχει να βοηθήσει το παιδί να οργανωθεί και να στοχεύσει με επιτυχία στη σωστή τοποθέτηση του δίψηφου φωνήεντος τόσο στο θέμα όσο και στην κατάληξη της λέξης.
Υλικά που χρειάζεστε:
Εικόνες
Ψαλίδι
Κόλλα
Λευκά χαρτόνια
Μαύρο μαρκαδόρο
Κόκκινο μαρκαδόρο
Τι κάνουμε:
- Σε ένα λευκό χαρτόνι γράφουμε με μεγάλα γράμματα το δίψηφο φωνήεν που θέλουμε να διδάξουμε, π.χ. το –ει-.
- Το κόβουμε και το βάζουμε μπροστά στο παιδί. Βρίσκουμε μια εικόνα ενός ζώου που ξεκινάει από ε-, π.χ. ένα ελάφι, και μια εικόνα ενός ζώου από ι-, π.χ. ένας ιπποπόταμος.
- Αν θέλουμε, μπορούμε να ζωγραφίσουμε τα συγκεκριμένα ζώα.
- Τοποθετούμε μπροστά από το παιδί την κάρτα με το –ει και τις δύο εικόνες με τα ζώα.
- Βρίσκουμε μια ιστορία για το πώς το ελάφι που ξεκινάει με το γράμμα –ε- γνώρισε τον ιπποπόταμο που ξεκινάει με το γράμμα –ι- , έγιναν αχώριστοι φίλοι και έκαναν το ει-.
- Ζητάμε από το παιδί να επαναλάβει την ιστορία και αν θέλει να τη ζωγραφίσει σε λευκό χαρτόνι.
- Κάτω από τη ζωγραφιά γράφουμε μαζί με το παιδί λέξεις που στο θέμα τους έχουν το –ει- (το –ει- το γράφουμε με μεγαλύτερα γράμματα, π.χ. απειλή, εικόνα).
- Το παιδί ξαναγράφει από κάτω τις λέξεις, βάζοντας, όμως, κάθε φορά τις εικόνες με τα ζώα στη θέση που μπαίνει το ει- και λέει: -ε-, όπως το ελάφι και -ι-, όπως ο ιπποπόταμος.
- Ξαναγράφει πάλι κανονικά τις λέξεις μέσα σε προτάσεις, χρωματίζοντας το –ει- .
- Αφού τελειώσει κυκλώνει τις λέξεις με –ει-, βάζει δίπλα τις εικόνες με τα ζώα και λέει την ιστορία.
- Σε ένα λευκό χαρτόνι γράφουμε μέσα σε ένα πλαίσιο τον κανόνα του καταληκτικού –ει μέσα στη λέξη, δηλαδή πως όλα τα ρήματα στα πρόσωπα εσύ και αυτός γράφονται με έψιλον γιώτα.
- Το παιδί διαβάζει τον κανόνα και κάτω από αυτόν γράφει τις λέξεις που του υπαγορεύουμε.
- Εδώ μας ενδιαφέρει η ορθογραφία της κατάληξης της λέξης και όχι του θέματος.
- Το παιδί υπογραμμίζει, κάθε φορά, με κόκκινο μαρκαδόρο την κατάληξη σε ει-.
- Τέλος, παίρνει τις εικόνες με το ελάφι και τον ιπποπόταμο και γράφει μια μικρή ιστορία, χρησιμοποιώντας λέξεις με κατάληξη –ει.
Τι να προσέξουμε:
Πρώτα διδάσκουμε στο παιδί τις λέξεις που έχουν θέμα το ει- και προσπαθούμε να τις μάθει ολικά. Ξεκινάμε με εύκολες λέξεις και μετά βάζουμε τις πιο δύσκολες. Έπειτα, περνάμε στις λέξεις που έχουν κατάληξη σε ει-, καθώς αυτές ακολουθούν γραμματικό κανόνα. Την ίδια διαδικασία ακολουθούμε και για τα δίψηφα σε –οι- και –αι- .
Καλή επιτυχία!
Πηγή: mytwins.gr