Τα στάδια ανάπτυξης του παιδιού

Ο πρώτος που έχει αναφερθεί για τα στάδια ανάπτυξης του παιδιού ήταν ο Jean piaget. Τα παιδιά λέει ο piaget κατανοούν μόνο αυτά που επινοούν τα ιδία, για αυτό κάθε φορά που προσπαθούμε να τα διδάξουμε κάτι υπερβολικά γρήγορα, τα εμποδίζουμε να επανεφευρουν τον εαυτό τους. Ας περάσουμε όμως στα στάδια ανάπτυξης του παιδιού από το Jean piaget. Είναι χρήσιμες πληροφορίες οι οποίες όλοι θα πρέπει να τις γνωρίζουμε

Α) Το αισθησιο-κινητικό στάδιο: (0-2 ετων)

Το πρώτο στάδιο της ανάπτυξης του παιδιού είναι το αισθησιο-κινητικό στάδιο το οποίο διαρκεί από την γέννηση μέχρι και την ηλικία των 2 ετών. Στην περίοδο αυτή τα αντανακλαστικά τα οποία υπάρχουν και αποτελούν τα πρώτα μέσα που διαθέτει ο άνθρωπος για την επιβίωση του και την προσαρμογή του στο περιβάλλον αποτελούν την βάση για την ανάπτυξη εκούσιων δραστηριοτήτων. Σε αυτό το στάδιο το παΐδι είναι έτοιμο να διαφοροποιήσει τον εαυτό του από τα αντικείμενα γύρω του αλλά και από πολλά άλλα πράγματα. Το παιδί καταλαβαίνει ότι τα πράγματα συνεχίζουν να υπάρχουν ακόμα και αν χαθούν από το οπτικό τους πεδίο. Δηλαδή αν δείξεις ένα αυτοκινητάκι στο παιδί σου και αργότερα το κρύψεις πίσω από ένα καναπέ αυτό δεν θα πιστεύει ότι χάθηκε για πάντα το αυτοκινητάκι και ότι δεν θα το ξαναδεί αλλά θα το ψάχνει.

Β) Το στάδιο της προλογικής νόησης: (2-6 ετών)

Μεγάλο ρόλο παίζει η ανάπτυξη της γλώσσας που σηματοδοτεί την έναρξη της ικανότητας του συμβολισμού και των εσωτερικών αναπαραστάσεων. Σε αυτή την φάση της ανάπτυξης το παιδί σας σκεφτεται με βάση το επικρατέστερο για παράδειγμα εάν του βάλετε μπροστά του αρκετές μπάλες διαφόρων χρωμάτων το παιδί μπορεί να εντοπίσει όλες τις κόκκινες μπάλες, από τις μπλε μπάλες και από τις μαύρες βασισμένο σε ένα και μόνο χαρακτηριστικό το χρώμα τους ανεξάρτητα από το σχήμα. Το παιδί είναι ικανό να αντιμετωπίζει αντικείμενα από ένα και μόνο χαρακτηριστικό και αυτή τους η σκέψη χαρακτηρίζεται σαν εγωκεντρική γιατί βλέπουν το περιβάλλον αλλά και τους άλλους γύρω τους με βάση την δική τους προοπτική.

Γ) Το στάδιο της συγκεκριμένης λογικής σκέψης: (6-12 ετών)

Σε αυτό το στάδιο το παιδί κατακτά την ‘’λογική σκέψη’’ και λαμβάνουν υπόψη τους τις παραμέτρους όσο και τους άλλους και καταργείται εδώ η εγωκεντρική σκέψη που έχουν στο στάδιο της προλογικής νόησης. Τα κύρια ελλείμματα που εμφανίζονται αφορούν κυρίως την λογική τους σκέψη. Το παιδί σας θα φτάσει πλέων σε θέση να μπορεί να κατανοεί αριθμούς, το βάρος αλλά και άλλα φυσικά χαρακτηριστικά των αντικειμένων. Είναι σε θέση εάν του δώσεις πολλά αντικείμενα μπροστά του να τα τοποθετήσει ανάλογα με το βάρος τους το ύψος τους κ.λ.π

Δ) Το στάδιο της λογικής σκέψης: (12-μεχρι το τέλος της εφηβείας):

Και στο τελευταίο στάδιο της ανάπτυξης του παιδιού, βελτιώνεται η ικανότητα τους να κατανοούν και να ερμηνεύουν καθώς επίσης επιτυγχάνεται η κατάκτηση της αφηρημένης σκέψης. Στην εφηβεία τους τα παιδιά ασχολούνται με θέματα του μέλλοντος, ιδεολογίες, ποιο είναι το σωστό και ποιο είναι το λάθος, αποκτούν δίκες τους απόψεις και ανοίγουν οι ορίζοντες τους. Σε αυτήν την φάση τα παιδιά θα πρέπει να αποδεχτούν ότι οι κοινωνικοί κανόνες τηρούνται αλλά καθώς μεγαλώνουν, οι ιδεολογίες τους για την προσωπική ελευθερία και την ατομικότητα αρχίζουν να σείονται. Εδώ θα προσδιορίσουν ότι οι κοινωνικοί κανόνες είναι διαπραγματεύσιμοι.

 Χρίστος Χρυσοστόμου Φοιτητής ψυχολογίας Ευρωπαϊκού πανεπιστήμιου Κύπρου

Λευκωσία, Κύπρος – Email επικοινωνίας: Xristakisxr@hotmail.com+

Διαβάστε ακόμη:

Πώς να μιλάω ήρεμα στο παιδί μου; Πρακτικές συμβουλές από την κα Μπαντανά

Πώς η δυσκολία στις εκτελεστικές λειτουργίες, μπορεί να επηρεάσει τη ζωή του παιδιού μας;

13 Τρόποι να ενισχύσω την ομιλία του παιδιού μου… μαζί με το παιδί μου!