Τι συμβαίνει στα έξυπνα κορίτσια και ποιες διαφορές συναντάμε σε σχέση με τα αγόρια;

Επιμέλεια κειμένων  Μπλέτσος Κωνσταντίνος – Ψυχολόγος

 Η Ψυχολόγος Carol Dweck διενέργησε ένα πλήθος ερευνών*  για να διερευνήσει τους τρόπους με τους οποίους τα έξυπνα  αγόρια και κορίτσια της ηλικίας των δεκαέξι,  αντιμετωπίζουν τα απαιτητικά  γνωστικά αντικείμενα.

Βρήκε ότι τα έξυπνα κορίτσια, όταν έρθουν αντιμέτωπα με ένα γνωστικό αντικείμενο άγνωστο ή περίπλοκο εγκαταλείπουν γρήγορα την προσπάθεια. Όσο υψηλότερο μάλιστα  το IQ των κοριτσιών, τόσο πιο πιθανό ήταν να τα παρατήσουν!

Τα έξυπνα αγόρια από την άλλη πλευρά αντιμετώπιζαν το δύσκολο υλικό ως πρόκληση. Ήταν πιθανότερο να εντείνουν τις προσπάθειές τους, να προσπαθήσουν πιο σκληρά για να τα καταφέρουν.

Οι ερευνητές ανακάλυψαν την αιτία για αυτή τη διαφορά. Τις περισσότερες φορές, τα έξυπνα κορίτσια πιστεύουν ότι οι ικανότητές τους είναι έμφυτες και αμετάβλητες, ενώ τα έξυπνα  αγόρια πιστεύουν ότι μπορούν να αναπτύξουν την ικανότητα μέσα από την προσπάθεια και την εξάσκηση.

Και που οφείλονται άραγε αυτές οι εντυπωσιακές διαφορές στις αναπαραστάσεις των έφηβων αγοριών και κοριτσιών;

Πιθανά έχει να κάνει με τα διαφορετικά  είδη της ανατροφοδότησης που παίρνουν τα αγόρια και τα κορίτσια από τους γονείς και τους δασκάλους τους, όταν είναι  μικρά παιδιά.

Τα κορίτσια, που αναπτύσσουν αυτοέλεγχο νωρίτερα και είναι σε καλύτερη θέση να ακολουθούν  τις οδηγίες, συχνά επαινούνται  για το πόσο καλές, πόσο έξυπνες, πόσο φρόνιμες και πόσο καλές μαθήτριες είναι.

Αυτό το είδος του επαίνου σημαίνει ότι χαρακτηριστικά όπως η εξυπνάδα, η φρονιμάδα, και η καλοσύνη είναι ιδιότητες που είτε έχουν,  είτε δεν έχουν.

Για τα αγόρια αντιθέτως το να καθίσουν στο γραφείο της μελέτης και να επιδείξουν προσοχή είναι μια πραγματική πρόκληση για κάθε γονέα ή δάσκαλο. Ως αποτέλεσμα, τα αγόρια θα πάρουν ανατροφοδότηση που δίνει έμφαση στην προσπάθεια  π.χ., “Μόνο αν επιδείξεις  προσοχή θα καταφέρεις να το μάθεις” ή  “ Αν  προσπαθούσες  λίγο πιο σκληρά  θα μπορούσες  να το κάνεις σωστά.” κλπ.

Το  αποτέλεσμα: Κατά την εκμάθηση κάτι νέου και πραγματικά δύσκολου, τα κορίτσια λαμβάνουν  το σήμα  ότι δεν είναι “καλές” και “έξυπνες”, και τα αγόρια  λαμβάνουν το σήμα να δώσουν προσοχή και να προσπαθήσουν σκληρότερα.

Συνεχίζουμε να μεταφέρουμε αυτές τις πεποιθήσεις, συχνά ασυνείδητα, σε όλη τη ζωή μας. Και επειδή τα έξυπνα  κορίτσια είναι πιθανό να δουν τις ικανότητές τους ως έμφυτες και αμετάβλητες, θα μεγαλώσουν  για να γίνουν  οι γυναίκες που πρόωρα θα συμπεράνουν  ότι δεν έχουν  ό, τι χρειάζεται για να πετύχουν.

Και θα εγκαταλείπουν την προσπάθεια  τη στιγμή ακριβώς που απαιτείται  να προσπαθήσουν πιο σκληρά.

* Τα αποτελέσματα ερευνών που έχουν διεξαχθεί σε άλλα πολιτισμικά πλαίσια θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη ως ενδείξεις  και όχι ως αποδείξεις.

Πηγή : Heidi Grant Halvorson Ph.D  for Psychology Today

Διασκευή-προσαρμογή
Μπλέτσος Κωνσταντίνος – Ψυχολόγος
Ανατολής 9-15 Νεα Ιωνία Αττικής
Mail: bletsos@gmail.com
Site: Bletsos.net