Χτύπα το! Ένα παιχνίδι Συγκέντρωσης και Οπτικής διάκρισης για παιδιά με δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες

Στον ελεύθερο χρόνο δίνονται πολλές ευκαιρίες για ένα παιδί με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες να εκπαιδευτεί μέσα απο το παιχνίδι στους τομείς που δυσκολεύεται. Παιχνίδια που ενεργοποιούν τη συγκέντρωση και τη προσοχή με αντικείμενο τους να είναι οι γλωσσικές πληροφορίες είναι κατάλληλα για αυτό το σκοπό. Όταν συνδυάζεται η παρεμβατική διαδικασία με το παιχνίδι τότε το “μαθαίνω” συμβαίνει και το “διδάσκω” πετυχαίνει.Το παιχνίδι/άσκηση “Χτύπα το!” παίζεται με δυο ή περισσότερους παίκτες, είναι διασκεδαστικό, απλό, απαιτεί συγκέντρωση και ταχύτητα.

Υλικά: χαρτιά Α4 (μπορεί να είναι και πολύχρωμα), μαύρος μαρκαδόρος

Παιχνίδι: Γράφετε διάφορες λέξεις στα χαρτιά Α4 με το μαύρο μαρκαδόρο και τις κόβετε. Τις γυρίζετε όλες να φαίνονται και τις απλώνετε σε ένα τραπέζι. Το παιδί περιμένει να ακούσει τη λέξη και να τη “χτυπήσει” με το χέρι του. Όποιος τη χτυπήσει πρώτος τη κερδίζει. Κερδίζει αυτός που θα πάρει τις πιο πολλές.

Λέξεις που μπορούν να χρησιμοποιηθούν:

  • Λέξεις που δουλεύονται φωνολογικά και σε επίπεδο ανάγνωσης εκείνη τη δεδομένη περίοδο απο τον ειδικό θεραπευτή πχ. λέξεις με διπλό συμφωνικό σύμπλεγμα (τρένο), λέξεις με δίψηφα σύμφωνα (καμπύλη) κτλ.
  • Μικρές άκλιτες λέξεις.
  • Ουσιαστικά.
  • Ρήματα.
  • Επίθετα.
  • Επιρρήματα.
  • Μετοχές.
Οφέλη: Ενίσχυση συγκέντρωσης, προσοχής, και οπτικής διάκρισης. Εκπαίδευση στην ανάγνωση.
 

Tip1: Καλό είναι αν το παιδί με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες δυσκολεύεται ακόμα αρκετά στην ανάγνωση να μην έχει για αντιπάλους άλλα συνομήλικα παιδιά. Αυτό θα έχει σαν συνέπεια να μην κερδίζει καμία κάρτα και να επιτείνει το αίσθημα ανεπάρκειας του. Κατά τη παρεμβατική διαδικασία μπορεί να παιχτεί με τον ειδικό παιδαγωγό.

Tip2: Μπορεί να παιχτεί σαν ομαδικό παιχνίδι και με παιδιά χωρίς μαθησιακές δυσκολίες.

 
Tip3: Το παιχνίδι μπορεί να επεκταθεί και στην εκπαίδευση μαθηματικών σχέσεων. Με τον ίδιο τρόπο γράφουμε και φτιάχνουμε μικρές κάρτες με μαθηματικές πράξεις. Μπορούμε να φωνάξουμε το αποτέλεσμα και το παιδί να χτυπήσει τη σωστή μαθηματική πράξη πχ. “Τι μας κάνει 8;” το παιδί θα χτυπήσει τις πράξεις: 5+3, 10-2, 2*4 κτλ.
 
Απευθύνεται: Σε παιδιά σχολικής ηλικίας με ή χωρίς Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες. Μπορεί να γίνει απο θεραπευτές, εκπαιδευτικούς, γονείς.
 
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός – Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com