Ηλικία παιδιού |
Δεξιότητες που επιτυγχάνουν τα περισσότερα μωρά αυτής της ηλικίας |
Δεξιότητες που επιτυγχάνει μόνο το 50 % των μωρών αυτής της ηλικίας |
Δεξιότητες που επιτυγχάνει μια πολύ μικρή μειοψηφία των μωρών αυτής της ηλικίας |
13 μήνες |
- χρησιμοποιεί σωστά δύο λέξεις (π.χ., «γεια» και «αντίο»)
- σκύβει και μαζεύει ένα αντικείμενο
|
- απολαμβάνει να βλέπει τον εαυτό του στον καθρέπτη
- προτάσσει το χέρι ή το πόδι του για να σας βοηθήσει να το ντύσετε
|
- συνδυάζει λόγια και χειρονομίες για να σας δείξει τι θέλει
- Κυλάει μια μπάλα προς τα μπρος και προς τα πίσω
|
14 μήνες |
- τρώει με τα δάχτυλα
- αδειάζει το περιεχόμενό δοχείων ή κουτιών
- μιμείται άλλου
|
- βαδίζει καλά
- αρχίζει να παίζει
- δείχνει τα σημεία του σώματος που του κατονομάζετε
- ανταποκρίνεται σε οδηγίες (π.χ., «δώσε μου ένα φιλί»)
|
- χρησιμοποιεί κουτάλι ή πιρούνι
- ταιριάζει καπάκια με τα αντίστοιχα δοχεία
- σπρώχνει και τραβά παιχνίδια, ενώ περπατά
|
15 μήνες |
- παίζει με μπάλα
- χρησιμοποιεί τακτικά τρεις λέξεις
- περπατά προς τα πίσω
|
- μουτζουρώνει με μπογιές
- τρέχει
- υιοθετεί το «όχι» ως την αγαπημένη του λέξη
|
- «βοηθά» στο σπίτι
- βάζει το δάχτυλό του στο στόμα του και λέει «σσσσ»
|
16 μήνες
|
- μπορεί και γυρίζει τις σελίδες ενός βιβλίου
- έχει ξεσπάσματα όταν απογοητεύεται ή θυμώνει
- συνδέεται συναισθηματικά με ένα λούτρινο ζωάκι ή κάποιο άλλο αντικείμενο
|
- ανακαλύπτει τη χαρά της αναρρίχησης
- μπορεί και στοιβάζει τρεις κύβους
- χρησιμοποιεί κουτάλι ή πιρούνι
- μαθαίνει τη χρήση κοινών αντικειμένων (π.χ. το τηλέφωνο)
|
- βγάζει μόνο του ένα ρούχο του
- γίνεται επιλεκτικό με τα τρόφιμα
- κοιμάται μία φορά αντί για δύο
|
17 μήνες
|
- χρησιμοποιεί τακτικά έξι λέξεις
- απολαμβάνει παιχνίδια που προσποιείται
- του αρέσουν παιχνίδια που ιππεύει
|
- ταΐζει κούκλες
- μιλάει πιο καθαρά
- πετάει τη μπάλα χαμηλά
|
- χορεύει ακολουθώντας το ρυθμό της μουσικής
- χρώμα, το σχήμα ή το μέγεθος τους
- κλωτσάει τη μπάλα προς τα εμπρός
|
18 μήνες
|
- «διαβάζει» βιβλία μόνο του
- μουτζουρώνει με ευχέρεια
|
- συνδέει δύο λέξεις μαζί σχηματίζοντας μικρές φράσεις
- βουρτσίζει τα δόντια του με τη βοήθειά σας
- μπορεί και στοιβάζει τέσσερεις κύβους
|
- πετάει τη μπάλα ψηλά
- διαλύει και συναρμολογεί ξανά παιχνίδια
- εμφανίζει σημάδια ότι είναι έτοιμο να μάθει να πηγαίνει στην τουαλέτα
|
19 μήνες
|
- τρέχει
- πετάει τη μπάλα χαμηλά
- απολαμβάνει να βοηθά σε δουλειές του σπιτιού
|
- κατανοεί μέχρι και 200 λέξεις
- αναγνωρίζει πότε κάτι είναι λάθος (π.χ. καλώντας ένα σκυλί γάτα)
|
- πλένει και στεγνώνει τα χέρια του με τη βοήθειά σας
- δείχνει την αντίστοιχη εικόνα ή αντικείμενο όταν το κατονομάζετε
- γνωρίζει πότε θέλει να πάει στην τουαλέτα
|
20 μήνες
|
- ταΐζει κούκλες
- γδύνεται
- πετά ένα αντικείμενο όπως κάνουμε με τα σκουπίδια
|
- μαθαίνει δέκα ή περισσότερες λέξεις την ημέρα
- μπορεί να ανεβαίνει σκάλες με τη βοήθειά σας
|
- αρχίζει να εξερευνά τα γεννητικά του όργανα
- μπορεί και σχεδιάζει μια ευθεία γραμμή
- κατονομάζει διάφορα μέρη του σώματος
|
21 μήνες
|
- είναι ικανό να ορίσει απλούς στόχους (π.χ. να βάλει ένα παιχνίδι σε ένα ορισμένο μέρος)
|
- πετάει τη μπάλα ψηλά
- κλωτσάει τη μπάλα προς τα εμπρός
- μπορεί και στοιβάζει έξι κύβους
|
- κατονομάζει απλές εικόνες σε ένα βιβλίο
|
22 μήνες
|
- κλωτσάει τη μπάλα προς τα εμπρός
- μπορεί και υπακούει σε εντολές με δύο σκέλη (π.χ., «πάρε την κούκλα σου και φέρε την εδώ»)
|
- φτιάχνει απλά παζλ
- μπορεί και σχεδιάζει μια ευθεία γραμμή
- κατονομάζει διάφορα μέρη του σώματος
|
- βάζει φαρδιά ρούχα
- είναι αρκετά ώριμο για ένα κανονικό κρεβάτι
- κατανοεί αντίθετες έννοιες (π.χ., ψηλός/κοντός)
|
23 μήνες
|
- κατονομάζει απλές εικόνες σε ένα βιβλίο
- χρησιμοποιεί 50 με 70 λέξεις
|
- ανοίγει τις πόρτες
- τραγουδά απλές μελωδίες
- αποκτά περισσότερο ενδιαφέρον για το παιχνίδι με άλλα παιδιά
|
- μιλάει για τον εαυτό του (τι του αρέσει, τι όχι κλπ.)
- ρωτά «γιατί;»
|
24 μήνες
|
• κατονομάζει τουλάχιστον έξι μέρη του σώματος
• το μισό αυτών που λέει είναι κατανοητό
• Κάνει προτάσεις δύο- τριών λέξεων
|
• μιλάει για τον εαυτό του
• κατηγοριοποιεί πράγματα
• κατεβαίνει τις σκάλες με τη βοήθειά σας
|
• αρχίζει να κατανοεί αφηρημένες έννοιες (π.χ. αργά, γρήγορα)
• εξοικειώνεται με τις διαφορές των 2 φύλων
• μαθαίνει να κάνει άλματα
|