Πίνακας Αναπτυξιακών Ορόσημων – νήπιο 12 έως 23 μηνών

Πίνακας Αναπτυξιακών Ορόσημων

Ηλικία παιδιού Δεξιότητες που επιτυγχάνουν τα περισσότερα μωρά αυτής της ηλικίας Δεξιότητες που επιτυγχάνει μόνο το 50 % των μωρών αυτής της ηλικίας Δεξιότητες που επιτυγχάνει μια πολύ μικρή μειοψηφία των μωρών αυτής της ηλικίας
13 μήνες
  • χρησιμοποιεί σωστά δύο λέξεις (π.χ., «γεια» και «αντίο»)
  • σκύβει και μαζεύει   ένα αντικείμενο
  • απολαμβάνει να βλέπει τον εαυτό του στον καθρέπτη
  • προτάσσει το χέρι ή το πόδι του για να σας βοηθήσει να το ντύσετε
  • συνδυάζει λόγια και χειρονομίες για να σας δείξει τι θέλει
  • Κυλάει μια μπάλα προς τα μπρος και προς τα πίσω
14 μήνες
  • τρώει με τα δάχτυλα
  • αδειάζει το περιεχόμενό δοχείων ή κουτιών
  • μιμείται άλλου
  • βαδίζει καλά
  • αρχίζει να παίζει
  • δείχνει τα σημεία του σώματος που του κατονομάζετε
  • ανταποκρίνεται σε οδηγίες (π.χ., «δώσε μου ένα φιλί»)
  • χρησιμοποιεί κουτάλι ή πιρούνι
  • ταιριάζει καπάκια με τα αντίστοιχα δοχεία
  • σπρώχνει και τραβά παιχνίδια, ενώ περπατά
15 μήνες
  • παίζει με μπάλα
  • χρησιμοποιεί τακτικά τρεις λέξεις
  • περπατά προς τα πίσω
  • μουτζουρώνει με μπογιές
  • τρέχει
  • υιοθετεί το «όχι» ως την αγαπημένη του λέξη
  • «βοηθά» στο σπίτι
  • βάζει το δάχτυλό του στο στόμα του και λέει «σσσσ»
16 μήνες
  • μπορεί και γυρίζει τις σελίδες ενός βιβλίου
  • έχει ξεσπάσματα όταν απογοητεύεται ή θυμώνει
  • συνδέεται συναισθηματικά με ένα λούτρινο ζωάκι  ή κάποιο άλλο αντικείμενο
  • ανακαλύπτει τη χαρά της αναρρίχησης
  • μπορεί και στοιβάζει τρεις κύβους
  • χρησιμοποιεί κουτάλι ή πιρούνι
  • μαθαίνει τη χρήση κοινών αντικειμένων (π.χ. το τηλέφωνο)
  • βγάζει μόνο του ένα ρούχο του
  • γίνεται επιλεκτικό  με τα τρόφιμα
  • κοιμάται μία φορά αντί για δύο
17 μήνες
 

  • χρησιμοποιεί τακτικά έξι λέξεις
  • απολαμβάνει παιχνίδια που προσποιείται
  • του αρέσουν παιχνίδια που ιππεύει

 

 

  • ταΐζει κούκλες
  • μιλάει πιο καθαρά
  • πετάει τη μπάλα χαμηλά

 

 

  • χορεύει ακολουθώντας το ρυθμό της μουσικής
  • χρώμα, το σχήμα ή το μέγεθος τους
  • κλωτσάει τη μπάλα προς τα εμπρός

 

18 μήνες
 

  • «διαβάζει» βιβλία μόνο του
  • μουτζουρώνει με ευχέρεια

 

 

  • συνδέει δύο λέξεις μαζί σχηματίζοντας μικρές φράσεις
  • βουρτσίζει τα δόντια του με τη βοήθειά σας
  • μπορεί και στοιβάζει τέσσερεις κύβους

 

 

  • πετάει τη μπάλα ψηλά
  • διαλύει και συναρμολογεί ξανά παιχνίδια
  • εμφανίζει σημάδια ότι είναι έτοιμο να μάθει να πηγαίνει στην τουαλέτα

 

19 μήνες
  • τρέχει
  • πετάει τη μπάλα χαμηλά
  • απολαμβάνει να βοηθά σε δουλειές του σπιτιού
  • κατανοεί μέχρι και 200 λέξεις
  • αναγνωρίζει πότε κάτι είναι λάθος (π.χ. καλώντας ένα σκυλί γάτα)
  • πλένει και στεγνώνει τα χέρια του με τη βοήθειά σας
  • δείχνει την αντίστοιχη εικόνα ή αντικείμενο όταν  το κατονομάζετε
  • γνωρίζει πότε θέλει να πάει στην τουαλέτα
20 μήνες
  • ταΐζει κούκλες
  • γδύνεται
  • πετά ένα αντικείμενο όπως κάνουμε με τα σκουπίδια
  • μαθαίνει δέκα ή περισσότερες λέξεις την ημέρα
  • μπορεί να ανεβαίνει σκάλες με τη βοήθειά σας
  • αρχίζει να εξερευνά τα γεννητικά του  όργανα
  • μπορεί και σχεδιάζει  μια ευθεία γραμμή
  • κατονομάζει διάφορα μέρη του σώματος
21 μήνες
  • είναι ικανό να ορίσει απλούς στόχους (π.χ. να βάλει  ένα παιχνίδι σε ένα ορισμένο μέρος)
  • πετάει τη μπάλα ψηλά
  • κλωτσάει τη μπάλα προς τα εμπρός
  • μπορεί και στοιβάζει έξι κύβους
  • κατονομάζει απλές εικόνες σε ένα βιβλίο
22 μήνες
  • κλωτσάει τη μπάλα προς τα εμπρός
  • μπορεί και υπακούει σε εντολές με δύο σκέλη  (π.χ., «πάρε την κούκλα σου και φέρε την εδώ»)
  • φτιάχνει απλά παζλ
  • μπορεί και σχεδιάζει  μια ευθεία γραμμή
  • κατονομάζει διάφορα μέρη του σώματος
  • βάζει φαρδιά ρούχα
  • είναι αρκετά ώριμο για ένα κανονικό κρεβάτι
  • κατανοεί αντίθετες έννοιες (π.χ., ψηλός/κοντός)
23 μήνες
  • κατονομάζει απλές εικόνες σε ένα βιβλίο
  • χρησιμοποιεί 50 με 70 λέξεις
  • ανοίγει τις πόρτες
  • τραγουδά απλές μελωδίες
  • αποκτά περισσότερο ενδιαφέρον για το παιχνίδι με άλλα παιδιά
  • μιλάει για τον εαυτό του (τι του αρέσει, τι όχι κλπ.)
  • ρωτά «γιατί;»
 

24 μήνες

• κατονομάζει τουλάχιστον έξι μέρη του σώματος

• το μισό αυτών που λέει είναι κατανοητό

• Κάνει προτάσεις δύο- τριών λέξεων

• μιλάει για τον εαυτό του

• κατηγοριοποιεί πράγματα

• κατεβαίνει τις σκάλες με τη βοήθειά σας

• αρχίζει να κατανοεί αφηρημένες έννοιες (π.χ. αργά, γρήγορα)

• εξοικειώνεται με τις διαφορές των 2 φύλων

• μαθαίνει να κάνει άλματα