Στάδια ανάπτυξης του λόγου στα πρώτα χρόνια της ζωής
Τι πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς για την ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας. Από την Ιουλία Aνωμερίτου
Μπορεί η ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας σε κάθε παιδί να διαφέρει, υπάρχουν όμως βασικά στάδια ανάπτυξης, που καλό είναι να γνωρίζουν τόσο οι γονείς όσο και όσοι ασχολούνται με τα παιδιά.
1 έτους
Λέει 2-3 λέξεις, καταλαβαίνει απλές εντολές, ανταποκρίνεται όταν ακούει το όνομά του και κουνάει το χέρι του για να χαιρετήσει.
1,5 έτους
Δείχνει ακουστική προσοχή σε εντολές που εκφράζονται απευθείας σε αυτό, χρησιμοποιεί περίπου 20 λέξεις και κατανοεί περισσότερες, παρουσιάζει βρεφική ηχολαλία σε λέξεις ή στην τελευταία λέξη μικρών φράσεων που του απευθύνονται, ζητάει ένα αντικείμενο που επιθυμεί δείχνοντάς το και με τη συνοδεία κραυγών ή λέξεων, δείχνει οικεία αντικείμενα, εκτελεί απλές εντολές, δείχνει πάνω του διάφορα σημεία του σώματος, αναγνωρίζει και δείχνει ζωάκια σε μινιατούρες ή σε εικόνες.
2 ετών
Χρησιμοποιεί 50 λέξεις και κατανοεί περισσότερες, αντιλαμβάνεται και κατανοεί απλές συζητήσεις, δημιουργεί φράσεις 2-3 λέξεων, ρωτάει ονόματα αντικειμένων και ονομάζει αντικείμενα αυθόρμητα, εκτελεί απλές εντολές και κινείται με εντολές στο χώρο (πάνω, κάτω, μέσα, έξω…), αναγνωρίζει και δείχνει μέλη του σώματος, μιμείται ήχους ζώων και συμμετέχει σε παιδικά τραγούδια, κάνει ερωτήσεις, ακούει ιστορίες και παραμύθια, φτιάχνει προτάσεις με άρνηση (π.χ. όχι πάω) και αρχίζει να σχηματίζει κάποιους πληθυντικούς.
2,5 ετών
Χρησιμοποιεί περίπου 200 λέξεις, μιλάει λογικά και αναφέρεται σε γεγονότα που αφορούν στο παρόν, κάνει πολλές ερωτήσεις με το «τι», λέει τραγουδάκια και παίζει με νόημα.
Η ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας, ηλικιακά
3 ετών
Αναγνωρίζει τα βασικά χρώματα, έχει λεξιλόγιο περίπου 1000 λέξεων, φτιάχνει προτάσεις 3-4 λέξεων, λέει το όνομα, το επίθετο και συχνά την ηλικία του, χρησιμοποιεί σωστά προσωπικές και κτητικές αντωνυμίες, χρησιμοποιεί πληθυντικό αριθμό και αρκετές προθέσεις, ρωτάει συχνά «τι», «πού», «ποιος», μετράει ασυνείδητα αλλά έχει μικρή κατανόηση της ποσότητας, εκτελεί συνδυασμό δύο εντολών, επαναλαμβάνει προτάσεις 5 λέξεων, ακούει με προσοχή ιστορίες και παραμύθια, γνωρίζει αρκετά τραγούδια, τα οποία επαναλαμβάνει.
4 ετών
Η ομιλία του είναι γραμματικά σωστή και τελείως κατανοητή, ρωτάει συχνά «γιατί», «ποιος», «πότε», «πώς», «τι σημαίνει αυτό», ακούει και επαναλαμβάνει μεγάλες ιστορίες μπερδεύοντας μερικές φορές το γεγονός με τη φαντασία, μετράει δείχνοντας με το δάχτυλο έως το 5, κατανοεί αστεία, αντιλαμβάνεται και εκτελεί σύνθετες εντολές, χρησιμοποιεί προτάσεις 6-7 λέξεων, χρησιμοποιεί πάνω από 1000 λέξεις και κατανοεί βασικά σχήματα.
Για να διευκολυνθεί η εξέλιξη του λόγου στο παιδί
- μιλήστε του ήρεμα και ζεστά,
- χρωματίστε διαφορετικά τη φωνή σας όταν του μιλάτε,
- πείτε του τι κάνετε κατά τη διάρκεια μιας δραστηριότητας (π.χ. όταν το ντύνετε),
- μιλήστε του σωστά με απλές λέξεις (όχι μωρουδίστικες),
- μιμηθείτε ήχους και φωνές της καθημερινότητας (π.χ. ζώα ή αυτοκίνητα),
- ακούστε προσεκτικά αυτό που έχει να σας πει, δίνοντάς του το χρόνο που χρειάζεται για να εκφραστεί,
- πείτε του τραγούδια και παίξτε μαζί του παιχνίδια με κίνηση,
- εξηγήστε του τις λέξεις που δεν καταλαβαίνει,
- χρησιμοποιείτε χρονικές και τοπικές έννοιες για να αντιλαμβάνεται τον χώρο και τον χρόνο,
- ενθαρρύνετε τη ζωγραφική, και
- επαινέστε το για κάθε μικρή πρόοδο που σημειώνει.
Πηγή: Περιοδικό Edu Special, Τεύχος 2 (2012)
Το διαβάσαμε στο all4mama.gr