Είναι οι Έλληνες «θύματα της μόδας» όταν αγοράζουν σχολικά είδη;
Περισσότερα από τριάντα χρόνια έχουν περάσει από την κατάργηση της μπλε ποδιάς στο σχολείο και η εικόνα της σχολικής τάξης και της σχολικής αυλής έχει διαφοροποιηθεί ριζικά σε όλο αυτό το διάστημα.
Υπερήρωες φιγουράρουν σε σχολικές τσάντες, ρούχα και παπούτσια, γνωστές μάρκες προϊόντων ανεβάζουν το λογαριασμό στο κατάστημα των σχολικών ειδών, ενώ παιδικά παγουράκια αποσύρονται από την αγορά καθώς είναι φτιαγμένα από ακατάλληλο πλαστικό που μεταφέρει απαγορευμένες ουσίες στο νερό.
Ανάμεσα σε όλα αυτά και παρά την οικονομική κρίση, η σχολική μόδα στέκεται στο ύψος της και, όπως επισημαίνει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο πρόεδρος του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών, Νίκος Τσεμπερλίδης, «το γεγονός ότι το 2016 έχουμε ίδιες ή και υψηλότερες διαφορές τιμών ανάμεσα στα ίδια σχολικά, σε σχέση με το 2010, το 2011 ή το 2012, σημαίνει ότι κάποιος τα αγοράζει, διότι η αγορά δεν φέρνει πράγματα για να τα αφήσει στοκ αλλά για να τα πουλήσει…».
Ενδεικτικά αναφέρει ότι «αν προτιμήσουμε τα ακριβά, τελευταίας μόδας προϊόντα, θα πληρώσουμε 2.493,28% παραπάνω για το Δημοτικό και 1.876,43% παραπάνω, για το Γυμνάσιο – Λύκειο» και διευκρινίζει ότι δεν είναι μόνο θέμα ποιότητας αλλά πολλών άλλων παραγόντων.
«Δεν τίθεται πάντα ζήτημα ποιότητας και τιμής καθώς η μόδα συνδέεται με το όνομα ενός προϊόντος αλλά και με το κόστος της διαφήμισης καθώς και με όσα έχει επενδύσει κάποια εταιρεία για να προωθήσει το προϊόν» λέει και προσθέτει ότι «μπορεί δύο τσάντες να είναι φτιαγμένες από ακριβώς το ίδιο υλικό αλλά η τιμή της μίας να είναι πολλαπλάσια της άλλης διότι απεικονίζει κάποιον υπερήρωα που είναι στην επικαιρότητα και προβάλλεται μέσα από τη διαφήμιση».
Ο κ. Τσεμπερλίδης αποδίδει τις πολύ υψηλές τιμές στην προσπάθεια των γονιών να μην στερήσουν τίποτα από τα παιδιά τους λέγοντας όμως: «δεν ξέρω αν κάνουμε καλά ή όχι».
«Από έρευνες που διενεργούμε για το εισόδημα των νοικοκυριών και το πώς δαπανάται, προκύπτει ότι το έξοδο που οι γονείς έχουν μειώσει λιγότερο, λόγω οικονομικής κρίσης, είναι εκείνο που αφορά την εκπαίδευση των παιδιών τους και αυτό συμπεριλαμβάνει και τα σχολικά είδη. Ωστόσο, οι διαφορές είναι τεράστιες και οι γονείς θα πρέπει να κινηθούν με βάση τη λογική ότι τα σχολικά είδη είναι εργαλεία που βοηθούν στη μάθηση και δεν θα πρέπει να υποδηλώνουν την οικονομική κατάσταση μιας οικογένειας» σημειώνει.
Για τα είδη εκείνα, στα οποία η επιρροή της μόδας είναι εντονότερη, εξηγεί ότι πρόκειται για προϊόντα που είναι εμφανή από μακριά. «Ένα μολύβι μπορεί να μην προκαλεί τόσο την προσοχή παρότι μπορεί να έχει δεκαπλάσια τιμή από ένα συμβατικό μολύβι αλλά μια τσάντα με έναν υπερήρωα ή ένα γνωστό καρτούν που διαφημίζεται μπορεί να οδηγήσει σε τέτοιες συμπεριφορές» προσθέτει.
Σε κάθε περίπτωση και οι καταστηματάρχες αναγνωρίζουν ότι υπάρχουν επιλογές για όλα τα βαλάντια αλλά και καταναλωτές που διαφοροποιούνται ανάμεσα σε εκείνους που θα επιλέξουν τα πιο οικονομικά, εκείνους που θα ζητήσουν προϊόντα καλής ποιότητας και καλής τιμής αλλά και εκείνους που ακολουθούν κατά γράμμα τις επιταγές της μόδας. «Πάντως, αν οι γονείς άφηναν τα παιδιά τους να διαλέξουν μόνα τους τα σχολικά, εκείνα θα διάλεγαν μόνο γνωστές μάρκες» αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Γιώργος Θεσσαλονικιός, που διατηρεί κατάστημα σχολικών ειδών. Σημειώνει, ωστόσο, ότι οι σχολικές λίστες περιλαμβάνουν συγκεκριμένα πράγματα που δεν έχουν οι γνωστές μάρκες όπως για παράδειγμα τα τετράδια του δημοτικού σχολείου. «Αυτό το κενό καλύπτουν με μεγάλη επιτυχία οι ελληνικές εταιρείας που φτιάχνουν καλής ποιότητας τετράδια, διαφορετικών ειδών» προσθέτει.
Στο ίδιο μήκος κύματος, ο καταστηματάρχης Γιώργος Φιλίπογλου επιλέγει να εμπορεύεται σχολικές τσάντες που δεν ανήκουν στην κατηγορία των διαφημιζόμενων ειδών, τα οποία μπορεί κανείς να βρει συνήθως σε μεγάλα καταστήματα. «Όσοι έρχονται εδώ προσπαθούν να βρουν μια τσάντα γερή, εργονομική που θα τους βγάλει ένα δύο χρόνια. Αυτό ζητούν οι περισσότεροι. Βέβαια υπάρχει και η ζήτηση για διαφημιζόμενα, αλλά εμείς δεν έχουμε τέτοια προϊόντα» σχολιάζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ εξηγώντας ότι τα περισσότερα από τα διαφημιζόμενα προϊόντα είναι μικρής χρονικής διάρκειας και δίνουν έμφαση στο πώς φαίνεται μια τσάντα, για παράδειγμα, παρά στο πώς θα βοηθήσει το παιδί να κουβαλάει τα πράγματά του.
Ο πρόεδρος του ΚΕΠΚΑ, Νίκος Τσεμπερλίδης, διευκρινίζει ότι το θέμα της σχολικής μόδας «αγγίζει» τους γονείς, τα παιδιά αλλά και τους δασκάλους. «Είναι ζήτημα των γονιών να συζητήσουν με το παιδί τους για τα ρούχα και τα παπούτσια που θα φορέσουν. Διαφορετικά, αν ακολουθήσει μια οικογένεια λάθος επιλογές, τότε θα το πληρώσει στο μέλλον με ζητήματα ανατροφής. Και το σχολείο, όμως διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση των προτεραιοτήτων του παιδιού συνεπώς ο ρόλος του δασκάλου είναι καθοριστικός» αναφέρει.
Απευθυνόμενος στους γονείς, τους συνιστά να ενημερώνονται από το σύστημα RAPEX για τα μη ασφαλή προϊόντα που αποσύρονται από την κυκλοφορία ώστε να τα παίρνουν από τα χέρια των παιδιών τους. Παράλληλα υπογραμμίζει τη σημασία ο καταναλωτής να επιλέγει σχολικά είδη που αναφέρονται στη σχολική λίστα και να πραγματοποιεί μια έρευνα αγοράς προκειμένου να ενημερωθούν για τις τιμές και τις διαφορετικές ποιότητες των σχολικών προϊόντων.
Ζητά, τέλος από τους καταναλωτές, μέσω της εγγραφής τους στο ΚΕΠΚΑ, να ενδυναμώσουν τις προσπάθειες που κάνει ώστε να λειτουργεί τα δικά του εργαστήρια ή να χρησιμοποιεί πιστοποιημένα εργαστήρια για να πραγματοποιεί ελέγχους σε δείγματα προϊόντων.
«Αν είχαμε 50.000 μέλη να είστε σίγουροι ότι θα κάναμε κάθε χρόνο τεστ ποιότητας και ασφάλειας προϊόντων και τροφίμων» τονίζει.