Στάδια ανάπτυξης του παιδιού: Πότε να ανησυχήσω; (από νεογέννητο έως 5 χρονών)

Στάδια ανάπτυξης του παιδιού: Πότε να ανησυχήσω; (από νεογέννητο έως 5 χρονών)

Στάδια ανάπτυξης

Είναι λογικό να ανησυχήσετε και να ζητήσετε τη γνώμη ειδικού αν το παιδί:

[babyPostAd] Στο τέλος του 3ου μήνα

·        Έχει άνισες και μη συμμετρικές κινήσεις των χεριων ή/και των ποδιών του

·        Δεν στηρίζει εστω και για δευτερόλεπτο το κεφαλάκι του στην ημικαθιστική θέση

·         Δε δείχνει να αντιδρά σε δυνατούς ήχους

·        Δεν κάνει φωνούλες

·        Δεν παρακολουθεί με τα μάτια του ένα κοντινό αντικείμενο

·        Δεν κοιτάει παρατηρητικά τα ανθρώπινα πρόσωπα

·        Δε χαμογελάει όταν σας βλέπει ή όταν του χαμογελάτε

Στο τέλος του 6ου μήνα

·        Δεν εχει σταθερο το κεφαλακι του όταν καθεται

·        Δεν σηκωνει, εστω και στιγμιαια, το βαρος του στα ποδια του

·        Δεν προσπαθει, εστω και ατελως, να γυρισει από μπρουμυτα ανασκελα ή το αναποδο

·        Δε γυριζει στον ηχο μιας κουδουνιστρας

·        Δε γελαει

·        Δεν προσπαθει να φτασει με το χερακι του και να γραπωσει καποιο παιχνιδι

·        Δεν παρακολουθει τη μαμα που κινειται μπροστα του από τη μια ακρη του δωματιου στην άλλη, 180 μοιρες

Στο τέλος του 9ου μήνα

·        Δεν καθεται μονο του χωρις υποστηριξη της πλατης

·        Δεν στεκεται στηριζομενο με τα χερια του όταν το βαζουμε ορθιο

·        Δε μιμειται ηχους της γλωσσας ή δε βαβιζει με απλες συλλαβες, όπως μα-μα-μα, μπα-μπα-μπα

·        Δε μεταφερει κυβακι από το ένα χερι στο άλλο

·        Δε μπορει να κρατησει δυο κυβακια στα χερια του

Στο τέλος του 12ου μήνα

·       Δε μπορει να καθισει από ξαπλωτο

·       Δε μπορει να κρατηθει ορθιο εστω για δυο δευτερολεπτα

·       Δε βαβιζει με πολλες συλλαβες, πχ μα-βα –μπα-βου

·       Δε χρησιμοποιει τον αντιχειρα και το δεικτη για να πιασει ένα μικρο αντικειμενο, όπως μια σταφιδα

·       Δε χτυπαει μεταξυ τους δυο κυβακια που εχει στα χερια του

·       Δεν παιζει απλα παιχνιδακια όπως κου-κου-τζα

·       Δεν επικοινωνει με τον τροπο του, χειρονομιες ή φωνουλες, τα θελω και τις αναγκες του

Στο τέλος του 15ου μήνα

·        Δεν κρατιεται ορθιο μονο του

·        Δεν κανει προσπαθειες να περπατησει

·        Δε χρησιμοποιει τις λεξεις ‘μαμα’ ‘μπαμπα’ με το συγκεκριμενο τους νοημα

·        Δε χρησιμοποιει μια λεξουλα περαν του ‘μαμα’ ‘μπαμπα’

·        Δε βαζει το τουβλακι μεσα στο κουτι ή το δοχειακι

·        Δε χρησιμοποιει το μολυβι στο χαρτι κανωντας ακατεργαστες μουτζουρες

·        Δε χαιρεταει ‘αντιο’ με το χερακι του

·        Δεν παιζει με τη μπαλα

·        Δε μιμειται δραστηριοτητες στο σπιτι, όπως μαγειρεμα, ανοιγμα του ψυγειου, διαδικασια του φαγητου ή του υπνου κλπ

Στο τέλος του 18ου μήνα

·       Δε μπορει να περπατησει

·       Δε μπορει να περπατησει προς τα πισω

·       Δεν εχει τουλαχιστον δυο λεξεις περαν του ‘μαμα’ μπαμπα’

·       Δεν αφηνει ή ριχνει αντικειμενα από το χερι του

·       Δεν πινει από παιδικο ποτηρακι

·       Δεν βοηθαει αυθορμητα τη μαμα σε καποια δουλεια του σπιτιου

·       Παιζει συνεχως με έναν επαναλαμβανομενο, στειρο, μη δημιουργικο τροπο, χωρις φαντασια ή προσποιηση

·       Εχει ελαχιστη ή καθολου γλωσσα του σωματος (εκφρασεις, χειρονομιες)

Στο τέλος του 24ου μήνα

·        Δε μπορει να τρεξει

·        Δε μπορει να κλωτσησει μια μπαλα προς τα εμπρος

·        Δε μπορει να ανεβει τις σκαλες ορθιο, εστω με τη μαμα να βοηθαει κρατωντας το

·        Δεν εχει τουλαχιστον 6 συγκεκριμενες λεξεις

·        Δε δειχνει σωστα δυο εικονες στο βιβλιαρακι

·        Δε μπορει να φτιαξει έναν πυργο με τουλαχιστον 4 τουβλακια

·        Δε χρησιμοποιει καθολου πιρουνι ή κουταλι

·        Δεν κανει παιχνιδι προσποιησης, όπως να ταιζει την κουκλα Στο τελος του 3ου χρονου

·        Δε μπορει να πεταξει τη μπαλα πανω από τους ωμους του

·        Δεν ονοματιζει τουλαχιστον τεσσερις εικονες σε βιβλιαρακι

·        Δε φτιαχνει πυργο από τουλαχιστον 6-7 κυβακια

·        Δε μιμειται μια καθετη γραμμη στο χαρτι

·        Δε βγαζει ή βαζει χωρις πολλη βοηθεια τα ρουχα του

·        Δεν πλενει και δε σκουπιζει τα χερια του

Στο τέλος του 4ου χρόνου

·        Δεν ισορροπει στο ένα ποδι για τουλαχιστον 1-2 δευτερόλεπτα

·        Δε γνωριζει μερικα χρωματα ή να μετραει 1-2 κυβακια

·        Εχει λογο που είναι εστω και μερικως ακαταληπτος

·        Δε μπορει να αντιγραψει καλα έναν κυκλο

·        Δεν αναφερει το ονομα ενός/ μιας φιλης του

Στο τέλος του 5ου χρόνου

·        Δε μπορει να πηδηξει στο ένα ποδι

·        Δεν κατανοει τουλαχιστον τεσσερις προθεσεις, τρια επιθετα ή τεσσερα χρωματα

·        Δε μπορει να αντιγραψει έναν σταυρο ή να ζωγραφισει έναν ανθρωπο με τουλαχιστον 3-4 μερη του σωματος

·        Δεν παιζει επιτραπεζια ή παιχνιδια με καρτες

·        Δε μπορεί να ντυθεί χωρίς βοήθεια

Απόσπασμα από το βιβλίο του Παπαβέντση Στέλιου “Προικισμένα μωρά εμπνευσμένοι γονείς: για μια άλλη προσχολική ηλικία”, εκδόσεις Πατάκη 2009.

Πηγή: pediatros-thes.gr

Διαβάστε ακόμη:

Τεστ για την ανίχνευση του αυτισμού!

Τι ακριβώς μπορεί να αισθανθεί το έμβρυο μέσα στην κοιλιά;

Μέθοδος ελεγχόμενου κλάματος: Ο ψυχικός τραυματισμός των βρεφών