Πώς να συμπεριφέρομαι στον έφηβο μου;

Πώς να συμπεριφέρομαι στον έφηβο μου;

έφηβο

Αρκετοί γονείς αναφέρουν προβλήματα συνεργασίας με τον έφηβο τους.  Πράγματι, η εφηβεία είναι μια δύσκολη περίοδος για το παιδί αλλά και για τους γονείς του.  Κατά τη διάρκεια της εφηβείας οι ορμόνες του εφήβου δίνουν “ρεσιτάλ” και κατά επέκταση η ψυχολογία του παρουσιάζει και αυτή σκαμπανεβάσματα.  Τροποποιείται ο τρόπος σκέψης του εφήβου γιατί προσπαθεί να βρει την ταυτότητα του, έχει λοιπόν την ανάγκη να ανεξαρτητοποιηθεί με αποτέλεσμα να απομακρύνεται από την οικογένεια του.

[babyPostAd]Οι γονείς πολλές φορές δε γνωρίζουν πως να χειριστούν το παιδί τους και πέφτουν στην παγίδα να υπακούν στα θελήματα του με αποτέλεσμα ο έφηβος να χειρίζεται τους γονείς του.  Αισθάνεστε κουρασμένοι, απελπισμένοι; Δεν είστε μόνοι, αρκετοί γονείς βιώνουν δύσκολες στιγμές με τα παιδιά τους.  Θα ξανά βρείτε τον έλεγχο προς το παιδί σας, κάντε υπομονή.  Από την άλλη, κάποιοι γονείς γίνονται πολύ αυστηροί και απομωνόνουν ακόμα περισσότερο τον έφηβο τους.

Οι γονείς πάμπολλες φορές διερωτούνται εάν μπορούν κάτω από τις καινούργιες συνθήκες του παιδιού τους να επικοινωνούν μεταξύ τους…. Φυσικά Μπορούν!!!

Συμβουλές για γέφυρες επικοινωνίας:

  • Χρειάζεται συνεργασία, υπομονή και επιμονή!!!
  • Το πιο κύριο συστατικό είναι η συζήτηση, πρέπει από τα παιδικά χρόνια του παιδιού οι γονείς να επικοινωνούν μαζί του του και να αναπτύσσουν διάφορα θέματα που το απασχολούν, χωρίς να το κρίνουν. Αυτοί που έχουν επικοινωνία από τα παιδικά χρόνια του παιδιού τους δεν έχουν τόσες δυσκολίες στην εφηβεια.
  • Να είστε έτοιμοι να μπείτε πρώτα εσείς σε πρόγραμμα και αργότερα το παιδί σας.
  • Όπως ανάφερα και πριν μη κρίνετε ποτέ το παιδί, γιατί δε θα σας ακούσει, θα αισθανθεί άμυνα και θα αποστασιοποιηθεί.
  • Είστε γονείς και επιβάλλεται να κρατήσετε αυτό το ρόλο.  Δεν είστε λέκτορες ή ειδίμονες!!!
  • Η αρνητική και επικριτική σας στάση θα βάλει τον έφηβο σε διλήμματα, εάν τον αγαπάτε πλέον, ή θα μειώσει την αυτοπεποίθηση του λόγω της κριτικής που του ασκείτε.  Εσωτερικά ο έφηβος αμφιταλαντεύεται προσπαθεί να ισορροπήσει, μην τον καταπιέζετε και εσείς να παραμείνει σε αυτή την αμφιταλάντευση.
  • Παρουσιάστε σεβασμό προς το άτομο του.
  • Δώστε αξία, εκτιμάτε την παρουσία του.
  • Ποτέ μην του δώσετε επίθετα “είσαι αλήτης, είσαι πρεζόνι, είσαι ελαφρόμυαλος” κ.α.,  αυτά τα επίθετα θα τον πληγώσουν και θα του στιγματίσουν την ψυχή του.
  • Μάθετε να μιλάτε διπλωματικά.  Μπορείτε να πείτε “ναι, ωραία η άποψη σου για σένα αλλά για μένα θα ήταν καλύτερη αυτή ……για αυτούς τους λόγους….”.  “Είσαι ώριμος πλέον και μπορείς να αποφασίσεις, εγώ απλά λέω την άποψη μου, μπορείς εσύ με το τρόπο σου να βελτιώσεις την άποψη μου σε κάτι πιο ισχυρό και βατό προς τα δικά σου πιστεύω.  Μου αρέσει ο τρόπος που φιλοσοφείς και αναλύεις τα πάντα.  Σε εμπιστεύομαι…….Αύριο μπορούμε να φιλοσοφίσουμε πάλι”.
  • Μην απειλείτε.
  • Μη λέτε συνέχεια τις ίδεες κουβέντες.
  • Μιλάτε θετικά:

“βλέπω ότι συγύρισες το δωμάτιο σου, είναι πολύ ωραίο, σε ευχαριστώ που με βοηθάς, είμαι πιο ήρεμη τώρα”.

“Αγάπη μου, παρέδωσες σήμερα την εργασία σου; Ήταν τέλεια, σίγουρα θα πάρεις ψηλό βαθμό γιατί δούλεψες σκληρά”.

“Ξέρω ότι δε σου άρεσει το διάβασμα αλλά δείξε τουλάχιστον λίγο ενδιαφέρον για το σχολείο.  Εάν θές βοήθεια μπορώ να σε βοηθήσω”.

“Αχ, ούτε εγώ διάβαζα αλλά κοίταξε τώρα τα αποτελέσματα μου, δυσκολεύομαι στη δουλεία μου, για αυτό αγάπη μου θα ήταν καλό να αγωνίζεσε λίγο περισόττερο στο σχολείο για το δικό σου μέλλον”.

“Χθες μίλησες λίγο απότομα του πατέρα σου, το ξέρω ότι σε πιέζει αλλά είχε και αυτός τα δικά του.  Ξέρεις τον κανόνα του σπιτιού πάντα μιλούμε, άντε πες του κάτι και σπάσε τον πάγο….”.

  • Ότι σας αρέσει να το επισημαίνετε και να το επιβραβεύετε:

“Αγάπη σήμερα μου είπε η καθηγήτρια σου ότι πήγες πολύ καλά στις εξετάσεις σου, αισθάνθηκα μεγάλη χαρά, για να σου δείξω πόσο με ευχαρίστησες  θα σου οργανώσω ένα μικρό παρτάκι εάν θες στο σπίτι, να έρθουν οι φίλοι σου για ταινία, τι λές;”

“Κάθισες να διαβάσεις, τέλεια! Θα σου στύψω φρέσκο χυμό να πίνεις την ώρα που διαβάζεις για να είσαι πιο δυνατή και αποδοτική”.

  • Ενισχύουμε την κάθε προσπάθεια:

“Το ξέρω αγάπη μου ότι δυσκολεύτηκες στην ολυμπιάδα αλλά εγώ είμαι τόσο περήφανος που έλαβες μέρος και έδωσες όλο σου τον εαυτό.  Μπράβο σου είσαι μαχητής. Η προσπάθεια πάντα μετρά όχι το αποτέλεσμα”.

“Βελτιώθηκαν οι βαθμοί σου τελευταία, δεν είναι τυχαίο, γιατί αγωνίζεσαι μπράβο αγάπη μου με κάνεις περήφανο και χαίρομαι ιδιαίτερα που σε έχω γιο μου”.

  • Ενδιαφερθείτε να μάθετε τι μουσική ακούει, τι ρούχα τον ενδιαφέρουν, τι χόμπυ έχει, ποια κορίτσια γουστάρει κ.α. και “μπείτε” και εσείς στα ενδιαφέροντα του, πηγαίνετε μαζί για paint ball , συναυλία κ.α.
  • Μη φωνάζετε, μην καυγαδίζετε, ήρεμα μπορείτε να επικοινωνήσετε, είναι παιδί σας.
  • Να γευματίζετε μαζί, να αναλύετε την ημέρα σας και να συμβουλεύει ο ένας τον άλλο!!!
  • Μη δίνετε οδηγίες.  Μπορείτε να παρουσιάζετε ερωτήσεις για να φτάσει ο έφηβος στα λόγια που εσείς επιθυμείτε.  Με αυτό τον τρόπο φαίνεται ότι αυτός τα λέει και όχι εσείς που θέλετε να τον ελέγξετε.
  • Ενημερώστε τον έφηβο για το πώς αισθάνεστε λεκτικά ή με ένα γράμμα:

– με πλήγωσες που μου είπες ……

– με κούρασες σήμερα με το δωμάτιο σου…

  • Μάθετε να ακούτε τον έφηβο, σταματήστε ότι κάνετε και πηγαίνετε κοντά του.  Εάν δεν ανταποκριθείτε μπορεί να σταματήσει να σας επιζητά και θα έχει δίκαιο.
  • Μάθετε στο παιδί να αναλύει καταστάσεις για να αυξήσει τη κριτική του σκέψη  π.χ.    η απρεπής στάση συμπεριφοράς οδηγεί στο χωρισμό της σχέσης  και κατά επέκταση πληγώνει.
  • Μάθετε στο παιδί σας να λέει όχι σε κάποιες περιπτώσεις που δεν το εκφράζει η παρούσα κατάσταση.  Δεν είναι ντροπή ούτε προσβολή να αρνηθεί να συμμετέχει κάπου.
  • Να σέβεται τη διαφορετικότητα του και να ξέρει να δικαιολογήσει – προστατεύσει τον εαυτό του.
  • Δώστε κάποιες πιθανές λύσεις στον έφηβο και ενθαρρύνετε το παιδί να εφαρμόσει κάποια σχέδια, για να βρεί την κατάλληλη λύση.  Μετά αναλύστε την εμπειρία του και ενθαρρύνετε τον έφηβο την επόμενη φορά που θα έχει κάποιο συναφή θέμα να πράξει αναλόγως.
  • Επιδείξετε κατανόηση στην εμφάνιση, συμπεριφορά, νέο λεξιλόγιο, νέα γραφή, νέα κόμμωση…..είναι στην ηλικία, πειραματίζεται μέχρι να βρεί την ταυτότητα του.
  • Μην ξεχνάτε ποτέ τη δική σας εφηβεία, τι κάνατε εσείς των γονιών σας, όλοι σχεδόν πέρασαν κάποιες ανάλογες φάσεις σε αυτή τη χρονική περίοδο.
  • Προσπαθήστε να μπείτε στο δικό του ψυχικό κόσμο και θα δείτε ότι πιο εύκολα μπορείτε να κατανοήσετε το παιδί σας.

Για το babyradio: ΜΥΡΙΑ ΜΑΡΑΓΚΟΥ

ΚΕΝΤΡΟ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΄΄ΑΡΩΓΗ΄΄

ΜΕΓΑΡΟ ΚΟΤΣΑΠΑ, 2ΟΣ ΟΡΟΦΟΣ, ΔΙΑΜ.102,

ΑΓ. ΖΩΝΗ & ΔΗΜΗΤΡΗ ΛIΜΠΕΡΤΥ 3,

ΛΕΜΕΣΟΣ

ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ – ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ – ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ (BA, MA, MFT / ΕΛΛΑΔΑ-Η.Π.Α.)

ΠΑΙΔΙΩΝ – ΓΟΝΕΩΝ – ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ – ΖΕΥΓΟΥΣ – ΑΤΟΜΟΥ

ΛΕΜΕΣΟΣ, ΤΗΛ. :99 422961, 25 727898