Πώς μπορούμε να ενθαρρύνουμε την περιέργεια των παιδιών;
Η αλήθεια είναι πως η περιέργεια αποτελεί ένα πολύ σημαντικό εργαλείο μάθησης για τα παιδιά. Αν δε ρωτήσουν αυτά για όλα τα παράξενα πράγματα που υπάρχουν γύρω τους, δεν αναρωτηθούν με ένα ¨γιατί;¨, αν δεν αναπτύξουν τη φαντασία τους μέσα από την περιέργεια, αν δε δημιουργήσουν, τότε ποιος και πότε θα τα κάνει όλα αυτά;
[babyPostAd] Η περιέργεια στα παιδιά είναι έμφυτη. Ιδιαίτερα στα παιδιά προσχολικής ηλικίας, η περιέργεια είναι ιδιαίτερα έντονη και ο καλύτερος τρόπος ενίσχυσης είναι μέσα από το παιχνίδι. Οι βιωματικές δραστηριότητες και το δημιουργικό παιχνίδι βοηθούν τα παιδιά, κυρίως αυτής της ηλικίας, να ¨ανοίξουν¨ το μυαλό τους, να ενισχύσουν την περιέργειά τους, να διευρύνουν τις γνώσεις τους και να εξασκήσουν τη φαντασία τους. Σε παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας, τι μπορούμε να κάνουμε περισσότερο, καθώς έρευνες δείχνουν πως όσο μεγαλώνουν τα παιδιά, γίνονται λιγότερο περίεργα;
Βρίσκουμε κάποια θέματα που γνωρίζουμε πως τους ενδιαφέρουν. Για παράδειγμα για τον αθλητισμό ή για τα μεγαλύτερα υπερωκεάνια που βούλιαξαν ή για ναυάγια.
Μπαίνουμε στο διαδίκτυο και μαζί με το παιδί βρίσκουμε πληροφορίες και φωτογραφίες για το θέμα που το ενδιαφέρει και τις εκτυπώνουμε.
Παίρνουμε λευκά χαρτόνια και έναν μαύρο μαρκαδόρο.
Στο πρώτο χαρτόνι γράφουμε τη λέξη ¨Αναρωτιέμαι…¨ και από κάτω μερικές από τις ερωτήσεις που θέλει το ίδιο το παιδί να μάθει.
Για παράδειγμα, αν το θέμα είναι ¨Το ναυάγιο της Ζακύνθου¨, οι ερωτήσεις μπορεί να είναι:
¨Πόσο χρόνο χρειάστηκε για να βυθιστεί το πλοίο;¨
¨Ποιος ήταν ο καπετάνιος του πλοίου;¨
¨Ποιοι ήταν το πλήρωμα του πλοίου;¨
¨Υπήρχαν παιδιά στο πλοίο;¨
¨Πώς μπορεί να αισθάνονταν εκείνη την ώρα;¨
¨Ο καπετάνιος τι μπορεί να έκανε για να σώσει τους επιβάτες και το πλοίο;¨
Στο δεύτερο χαρτόνι, γράφουμε στο πάνω μέρος του
Γεγονότα Ερωτήσεις Απαντήσεις και τα χωρίζουμε σε 3 στήλες.
Με τις πληροφορίες και τις εικόνες που έχουμε βρει από το internet, το παιδί γράφει κάποια από τα γεγονότα που θέλει να γνωρίζει, δίπλα κάποιες από τις παραπάνω ερωτήσεις και τέλος, τις απαντάει γραπτώς.
Στο τρίτο χαρτόνι, γράφουμε στο πάνω μέρος του
Ερωτήσεις μου Ερωτήσεις του κόσμου και τα χωρίζουμε σε δύο στήλες.
Το παιδί γράφει κάποιες δικές του ερωτήσεις που σκέφτηκε όταν διάβασε τις πληροφορίες και είδε τις εικόνες. Για παράδειγμα, ¨Ο καπετάνιος του πλοίου έφυγε τελευταίος;¨ , ¨Εκείνη τη στιγμή είχε καταιγίδα;¨. Έπειτα, το παιδί γράφει κάποιες από τις ερωτήσεις που πιστεύει πως μπορεί να ρωτήσει ο κόσμος.
Για παράδειγμα, ¨Πώς ξεκίνησε το ναυάγιο;¨ ¨Από το ναυάγιο, διασώθηκαν κάποιοι;¨.
Ειδικά, τώρα τους καλοκαιρινούς μήνες, που το μυαλό των μεγαλύτερων παιδιών μας είναι πολύ πιο ξεκούραστο είναι ευκαιρία, να δημιουργήσουμε και να ενισχύσουμε την περιέργεια των παιδιών μας, δημιουργώντας τους καινούριες απορίες και καινούριες αναζητήσεις.