Αυτό το άρθρο είναι συνέχεια του άρθρου «Εγώ-μηνύματα»: το κόλπο για να βάλετε όρια χωρίς τιμωρία
Με το Προληπτικό Μήνυμα – Εγώ, προειδοποιούμε τους άλλους για περιορισμούς ή προβλήματα που φοβόμαστε ότι ενδέχεται να προκύψουν, ζητώντας την βοήθειά τους. Πχ: “Επειδή αύριο έχω πολύ πρωινή πτήση θέλω να κάνετε ησυχία απόψε ώστε να κοιμηθώ νωρίς”. (Στέλνουμε το Μήνυμα – Εγώ από το απόγευμα).
Με το Μήνυμα – Εγώ Απλής Δήλωσης, ενημερώνουμε το περιβάλλον μας για τις αξίες, τις ανάγκες, τις προτιμήσεις και τις πεποιθήσεις μας σε περιοχή χωρίς πρόβλημα. Πχ “Μου αρέσει να απολαμβάνω την ησυχία όταν επιστρέφω από το γραφείο”. (Στέλνουμε το Μήνυμα – Εγώ την Κυριακή όταν χαλαρώνουμε όλοι μαζί).
Με το Μήνυμα – Εγώ Αντιπαράθεσης περιγράφουμε στους κοντινούς μας ανθρώπους την Συμπεριφορά τους, την Συνέπεια που είχε σε εμάς σε κόπο – χρόνο – χρήμα καθώς και το Συναίσθημα που προκύπτει από αυτή την συμπεριφορά. Πχ. “Κάθε φορά που αφήνεις το αυτοκίνητο χωρίς βενζίνη κι εγώ πρέπει να τρέχω τελευταία στιγμή στο βενζινάδικο, αγχώνομαι”. (Αφού βρούμε το αυτοκίνητο χωρίς βενζίνη).
Με το Ενισχυτικό Μήνυμα – Εγώ, εκφράζουμε την ικανοποίηση από μια συμπεριφορά τρίτων αλλά και το γιατί. Πχ: “Αισθάνομαι μεγάλη ανακούφιση που σου μίλησα γιατί με άκουσες με στοργή χωρίς να με παρηγορήσεις ή να μου δώσεις συμβουλές “. (Μετά από την Ενεργητική Ακρόαση).
Χρειάζεται να είμαστε σε επαφή με τα ευάλωτα κομμάτια μας για να διεκδικήσουμε αποτελεσματικά. Είναι σημαντική η αυτοαποκάλυψη αλλά και η φροντίδα για την σχέση και τα συναισθήματα του Άλλου ώστε να μην μπει σε θέση άμυνας και να μπορέσουμε να του κινητοποιήσουμε την ενσυναίσθηση.
Πάνω από όλα είναι σημαντική η αυτογνωσία για να είμαστε όσο γίνεται ανά πάσα στιγμή σε επαφή με τις ανάγκες μας και με τα συναισθήματα που αναδύονται από την ικανοποίησή τους ή όχι.
Τα Μηνύματα-Εγώ είναι μια δεξιότητα που μπορεί να μάθει χρησιμοποιεί ένας γονιός. Μπορεί να εκπαιδευτεί στη χρήση τους είτε σε ομάδες είτε ατομικά, είτε με φυσική παρουσία, είτε και διαδικτυακά.