Υπάρχουν καθημερινές φράσεις που λέμε στα παιδιά μας για το καλό τους, αλλά τελικά μόνο αντίθετα αποτελέσματα έχουμε. Πιθανότατα δεν χρησιμοποιείτε τις παλιομοδίτικες εκφράσεις ‘’περίμενε να γυρίσει ο μπαμπάς και θα δεις’’ ή ‘’εύχομαι να έμοιαζες περισσότερο στην αδερφή σου’’ στα παιδιά σας.
Αλλά υπάρχουν κάποιες λιγότερο προφανείς προτάσεις που δεν θα έπρεπε να τις χρησιμοποιείτε και το για το δικό σας, αλλά και για δικό τους καλό.
1. ‘’ Καλή δουλειά έκανες’’
Έρευνες έχουν δείξει ότι όσοι γονείς χρησιμοποιούν την φράση ‘’σήμερα ήσουν καλό παιδί’’ ‘’είμαι ευχαριστημένος από την δουλειά που έκανες’’ δημιουργεί την μόνιμη ανάγκη στα παιδιά σας για επιβεβαίωση και την έλλειψη πρωτοβουλίας χωρίς την δική σας συναίνεση. Αντίθετα μπορείτε να τους πείτε συγκεκριμένα ‘’μπράβο’’ για κάτι που έκανε ή να του πείτε ότι σας αρέσει να προσπαθεί μόνος χωρίς την βοήθειά σας
2. ‘’Η εξάσκηση θα σε κάνει τέλειο’’
Είναι γεγονός ότι όσο περισσότερο χρονικό διάστημα προσπαθεί κάτι ένα παιδί τόσο πιο ισχυρές ικανότητες θα αποκτήσει . Παρ’ όλα αυτά τα παραπάνω παύουν να ισχύουν όταν η ιδέα της νίκης και της προόδου πιέζουν υπερβολικά το παιδί. Τότε το παιδί πιστεύει πως αν κάνει λάθος και δεν είναι ο καλύτερος από όλους είναι γιατί δεν εξασκείται αρκετά σκληρά και αισθάνεται ότι κάτι πάει στραβά με τον εαυτό του. Αντί για αυτό προσπαθήστε να το ενθαρρύνετε να προσπαθήσει σκληρά γιατί θα βελτιωθεί και θα νιώσει περήφανος για τον εαυτό του.
3.’’Μια χαρά είσαι’’
Όταν το παιδί σας χτυπήσει ελαφρά το πόδι του και κλαίει με αναφιλητά, ενστικτωδώς ίσως θα θέλατε να του διαβεβαιώσετε ότι δεν έχει χτυπήσει άσχημα. Όμως το να του λέτε ότι είναι καλά μόνο χειρότερα θα το κάνει να νιώσει γιατί το παιδί σας κλαίει γιατί δεν είναι καλά .Η δουλειά σας είναι να το βοηθήσετε να καταλάβει τι νιώθει, τι πραγματικά συμβαίνει και να αντιμετωπίσει ψύχραιμα την κατάσταση . Καλό θα ήταν να το αγκαλιάσετε και να του πείτε ‘’Αυτό που συνέβη ήταν τρομαχτικό για σένα αλλά εγώ είμαι εδώ’’. Έπειτα ρωτήστε το τι χρειάζεται να κάνετε για να νιώσει καλυτέρα ένα φιλί η έναν επίδεσμο (ή και τα δύο).
4. ‘’Είμαι σε δίαιτα’’
Προσέχετε το βάρος σας; Κρατήστε το για τον εαυτό σας .Αν το παιδί , σας ακούει κάθε μέρα να μιλάτε και να λέτε ότι είστε χοντρή-ός και σας βλέπει να ανεβοκατεβαίνετε στην ζυγαριά του δίνετε λάθος πρότυπα για τον σωστό σωματότυπο .Είναι καλύτερα να πείτε ότι τρώτε υγιεινά ‘’γιατί με κάνει να νιώθω καλύτερα στη υγεία μου’’.
Το ίδιο ισχύει και για το τρέξιμο: Μην λέτε ότι ‘’πάλι πρέπει να τρέξετε’’ σαν παράπονο, αλλά ότι : ‘’είναι πανέμορφα έξω και θα πάτε μια βόλτα ‘’ και ίσως το παιδί σας να θέλει να σας ακολουθήσει για να έχετε και παρέα!
6. ‘’Μην μιλάς σε ξένους’’
Η παραπάνω φράση είναι δύσκολη στο να την κατανοήσουν τα παιδιά .Ακόμη κι αν ένα πρόσωπο είναι άγνωστο, δεν θα φανεί στο παιδί σαν επικίνδυνος ξένος, αν ο άγνωστος του φερθεί ευγενικά.Επίσης αυτό δίνει το λάθος μήνυμα στα παιδιά και μπορεί να αντισταθούν άσχημα σε βοήθεια από αστυνομικούς ή σε πυροσβέστες που μπορεί να μην ξέρουν.
Αντί να τα φοβίζετε φτιάξτε σενάρια όπως: ‘’Τι θα έκανες αν κάποιος που δεν γνωρίζεις σου πρόσφερε ένα παγωτό’’ και εξηγήστε του τι θα πρέπει να κάνει και πιο είναι το σωστό. Επίσης λάβετε υπόψη σας ότι οι περισσότερες αρπαγές ή κακοποιήσεις παιδιών συμβαίνουν με άτομα που τα παιδιά γνωρίζουν.
Για να είναι πιο υποψιασμένα πείτε του: ‘’ Όποιος σε στενοχωρήσει ,σε τρομάξει ,ή σου πει κάτι που σου φαίνεται περίεργο πρέπει να μου το πεις αμέσως.’’
7 ‘’Δεν έχουμε λεφτά για να το αγοράσουμε’’
Είναι η εύκολη απάντηση όταν το παιδί, σας παρακαλάει για ένα ακόμη παιχνίδι. Όμως αν το πείτε αυτό δίνετε στα παιδιά σας την αίσθηση ότι δεν μπορείτε να ελέγξετε τα οικονομικά του σπιτιού σας και αυτό είναι τρομαχτικό για τα παιδιά. Αντί για αυτό πείτε: ‘’Δεν θα το πάρουμε γιατί μαζεύουμε χρήματα για κάτι πιο σημαντικό’’ Αν συνεχίζει να επιμένει ίσως είναι μια καλή ευκαιρία να συζητήστε για το πώς πρέπει να χειριζόμαστε και να ξοδεύουμε τα χρήματα μας.
8. ’’Πρόσεχε θα πέσεις!!!’’
Το να το πείτε αυτό την ώρα που το παιδί σας χοροπηδάει στο τραμπολίνο της παιδικής χαράς θα το κάνει σίγουρα να πέσει γιατί τα λόγια σας το αποσπούν από αυτό που κάνει και χάνει τον έλεγχο. Αν ακόμη αγχώνεστε για να μην πέσει πάτε πιο κοντά του για να μπορέσετε να το βοηθήσετε σε περίπτωση που πέσει, αλλά παραμείνετε όσο πιο σιωπηλοί και πιο ήσυχοι μπορείτε.
9. ‘’ Άσε θα το κάνω εγώ’’
Όταν το παιδί σας προσπαθεί να τελειώσει ένα πύργο με τουβλάκια και δεν μπορεί, είναι φυσικό να θέλετε να το βοηθήσετε. Μην πάτε κατευθείαν να το βοηθήσετε γιατί έτσι το αποθαρρύνετε να το τελειώσει μόνο του και πάντα θα εξαρτάται από την βοήθεια των άλλων.
Αντίθετα μπορείτε να το καθοδηγήσετε με ερωτήσεις όπως: ‘’Μήπως νομίζεις ότι το μεγάλο κομμάτι μπαίνει στο τέλος και τα μικρά επάνω; Γιατί το νομίζεις; Ας το δοκιμάσουμε’’
10. ‘’Δεν έχει σοκολάτα αν δεν τελειώσεις το μεσημεριανό σου’’
Χρησιμοποιώντας αυτή τη φράση είναι σαν το δωροδοκείτε και έμμεσα αφαιρείτε το αξία της απόλαυσης του ίδιου του γεύματος .Δώστε του το σωστό μήνυμα λέγοντας: ‘’Πρώτα τρώμε το φαγητό μας και μετά η σοκολάτα.‘’
Μια απλή αλλαγή των λέξεων μπορεί να έχει μόνο θετικά αποτελέσματα στο παιδί σας.
babyradio.gr.Γκαλίτσιου Μαριάννα