5 αναγκαίες δεξιότητες που δεν διδάσκουμε στα παιδιά μας

Από όταν τα παιδιά είναι πολύ μικρά όλοι οι γονείς κάνουμε το πλάνο της εκπαίδευσής τους γιατί το θεωρούμε βασικό εργαλείο για τη μετέπειτα ζωή τους: πού θα πάνε σχολείο, πότε θα ξεκινήσουν τις ξένες γλώσσες και πώς θα ενεργήσουμε σε περίπτωση που είναι πολύ καλοί σε κάτι ή το αντίθετο. Μήπως όμως βάζουμε στην άκρη εξίσου σημαντικά πράγματα που πρέπει να μάθουν;

Υπάρχουν ένα σωρό πράγματα ακόμη που μπορούν να κάνουν έναν άνθρωπο ευτυχισμένο εκτός από το πόσα πτυχία έχει και κρέμονται στον τοίχο του ή τι μισθό παίρνει. Όπως, για παράδειγμα, να μπορεί να διαχειριστεί απλά καθημερινά ζητήματα όπως το μαγείρεμα, ο ελεύθερος χρόνος του κ.ά. Στη βιασύνη μας να οπλίσουμε τα παιδιά με προσόντα που θα τους βάλουν εύκολα στην αγορά εργασίας όταν φτάσει η ώρα, ξεχνάμε αυτά που πρέπει επίσης να τους μάθουμε για να ζούνε με υγεία και ευτυχία.

Παρακάτω θα βρείτε ποιες 5 δεξιότητες θα πρέπει να εξασκήσει το κάθε παιδί προτού ενηλικιωθεί. Η καθεμία μπορεί να ενταχθεί στην καθημερινότητα του παιδιού αργά και σταθερά αφού φυσικά προσαρμοστεί κατάλληλα στην κάθε ηλικία. Πρόκειται για αναγκαίες ικανότητες οι οποίες μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να γίνουν καλύτεροι ενήλικες που θα τα καταφέρνουν καλά σε διάφορα επίπεδα.

Να οργανώνουν το δικό τους χώρο

Η φράση «υπάρχει θέση για όλα και το κάθε πράγμα έχει τη θέση του» μπορεί να μοιάζει λίγο υπερβολική, αλλά είναι καλό να ειπωθεί έτσι ώστε να γνωρίζει ο καθένας πού θα βρει ό,τι θέλει. Έτσι τα παιδιά σας δεν θα σας ρωτάνε πού είναι τα σύνεργα της ζωγραφικής όταν θέλουν απλώς να ζωγραφίσουν, αλλά θα ξέρουν πού ακριβώς βρίσκονται γιατί θα τα έχουν τοποθετήσει τα ίδια.

Η κακή οργάνωση, εκτός του ότι μας τρώει πολύτιμο χρόνο από την καθημερινότητά μας, φέρνει εκνευρισμό. Κάποιοι άνθρωποι είναι από τη φύση τους τακτικοί. Ωστόσο η οργάνωση είναι μια τέχνη. Μια τέχνη την οποία οι περισσότεροι άνθρωποι πρέπει να μάθουν. Όσο πιο νωρίς αρχίσουμε τα μαθήματα στα παιδιά μας, τόσο πιο πιθανό είναι να τους γίνει συνήθεια που θα τους διευκολύνει τη ζωή.

Φυσικά το χάος και η ακαταστασία αποτελούν τη συνηθισμένη εικόνα στα περισσότερα σπίτια, εξαιτίας των ξέφρενων ρυθμών που έχει η καθημερινότητα. Με τα κατάλληλα εργαλεία και τη σωστή νοοτροπία όμως τα παιδιά μπορούν να τακτοποιούν το δωμάτιό τους πιο γρήγορα και με λιγότερο άγχος: από το να ξεχωρίσουν σπασμένα παιχνίδια ή παιχνίδια τα οποία δεν παίζουν πια μέχρι να δωρίσουν ρούχα που δεν φορούν πια, τα παιδιά όλων των ηλικιών μπορούν να μάθουν πώς να κρατήσουν το χώρο τους άνετο και λειτουργικό. Ενίοτε θα χρειαστεί να επιμείνουμε στο συγκεκριμένο πράγμα αρκετές φορές μέχρι τα παιδιά να αντιληφθούν τα καλά που έχει η οργάνωση, τη δύναμή της. Και, όταν τη μάθουν και γίνει κομμάτι του χαρακτήρα τους, τότε θα συνειδητοποιήσουν πόσο πολύτιμη δεξιότητα είναι.

Να διαχειρίζονται το χρόνο τους

Αυτή είναι μια δεξιότητα για την οποία πολεμάμε και στην ενήλικη ζωή μας, γιατί η οικογενειακή ζωή είναι τόσο απαιτητική. Τα μίτινγκ, οι εξωτερικές δουλειές, η μάθηση, η εργασία, το μαγείρεμα, τα μαστορέματα, η γυμναστική, τα πάρτι, το παιχνίδι, όλα πρέπει να γίνουν. Αυτό είναι αρκετό να κάνει το κεφάλι σας να γυρίζει!

Ο προγραμματισμός όμως είναι ένα τέρας που πρέπει να εξημερωθεί όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Γιατί; Διότι συμβάλλει στην εξομάλυνση των ρυθμών της ζωής μας και μας επιτρέπει να ξεκλέβουμε χρόνο για τις στιγμές στις οποίες αξίζει να αφιερώνουμε χρόνο και φαιά ουσία.

Πώς μπορείτε να το πετύχετε αυτό έτσι ώστε να κερδίσετε περισσότερη ποιοτική ώρα με τα παιδιά σας; Μπορείτε να τοποθετήσετε έναν ασπροπίνακα στην κουζίνα και να τον χρησιμοποιείτε ως ημερολόγιο. Κάθε μήνα ένα από τα παιδιά σας θα γίνεται ο φύλακας του ημερολογίου. Θα σβήνει τις μέρες του προηγούμενου μήνα και θα καταγράφει αυτές του τρέχοντα μήνα, όπου θα συμπληρώνει επίσης τις δραστηριότητες του καθενός, τα πάρτι, τις υποχρεώσεις και τις δουλειές events και τακτικές δουλειές στο αντίστοιχο όνομα. Έτσι όλοι θα ξέρουν ότι πρέπει να ενημερώνονται απ’ αυτόν τον πίνακα σε καθημερινή βάση. Επίσης εκεί θα σημειώνονται τα «Σαββατοκύριακα χαλάρωσης» για το ή «νύχτες ταινίας» έτσι ώστε να γνωρίζουν όλοι ότι πρέπει να είναι διαθέσιμοι στο σπίτι για ποιοτικό οικογενειακό χρόνο και ποπ κορν. Αποτέλεσμα; Τα παιδιά θα αναγνωρίζουν την αξία αυτού του χρόνου και θα βρίσκουν χρόνο γι΄αυτό στην καθημερινότητά τους.

Το να βάζουμε τα παιδιά να συμμετέχουν στα πάντα, από το να ετοιμάζουν γεύματα μέχρι να αποφασίζουν πώς θα ξοδεύουν το δικό τους ελεύθερο χρόνο, μπορεί να τους κάνει ενήλικες με αντίληψη του χρόνου και επομένως σημαντικές δεξιότητες διαχείρισης χρόνου. Ζούμε σε έναν κόσμο που τρέχει, και ευτυχώς για εμάς, έχουμε πρόσβαση σε πολλές ανέσεις. Όταν κάνουμε κάποια βήματα με σκοπό να σιγουρευτούμε ότι τα παιδιά μας διαθέτουν κάποιες βασικές δεξιότητες, ανοίγουμε το δρόμο γι’ αυτά να γίνουν επιτυχημένοι νέοι, ικανοί χωρίς απαραίτητα την τεχνολογία αιχμής που έχουν στη διάθεσή τους.

Να διαχειρίζονται μόνα τους το χαρτζιλίκι τους

Το να διδάσκουμε στα παιδιά μας πώς να διαχειρίζονται τα χρήματά τους σίγουρα θα τα ωφελήσει για το υπόλοιπο της ζωής τους. Αν βάλουμε τα παιδιά στη διαδικασία να δουν πόσο κοστίζουν τα ψώνια της εβδομάδας που κάνουμε για το σπίτι, είναι πιο πιθανό αργότερα να σκέφτονται διπλά πού θα ξοδεύουν τα δικά τους λεφτά.

Πολλοί γονείς επιλέγουν να είναι πιο χαλαροί όσον αφορά το χαρτζιλίκι που δίνουν στα παιδιά τους προκειμένου να τους δώσουν το χώρο και την ευκαιρία να διαχειριστούν τα χρήματά τους μόνα τους. Έτσι τα παιδιά αποκτούν τον έλεγχο του τι ξοδεύουν ή μαζεύουν χρήματα για να αγοράσουν κάτι που θέλουν. Καλό είναι χαρτζιλίκι να δίνουμε μόνο για το σχολείο και όχι για να κάνει το παιδί μας μια δουλειά. Βάλτε το στη διαδικασία να σκεφτεί ότι ούτε εσείς παίρνετε χαρτζιλίκι για να στρώσετε τα κρεβάτια τους ή να απλώσετε τα ρούχα. Πληρώνεστε στη δουλειά σας όμως, γιατί χρησιμοποιείτε το μυαλό σας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Επίσης δεν είναι κακό τα παιδιά να ακούνε ότι δεν μπορείτε κάτι να το αγοράσετε τη δεδομένη στιγμή που σας το ζητάνε. Αν το μάθουν και το συνειδητοποιήσουν αυτό σε μικρή ηλικία, ίσως να μείνουν μακριά από την αλόγιστη χρήση των πιστωτικών καρτών όταν μεγαλώσουν. Η καλή διαχείριση των χρημάτων μπορεί να οδηγήσει στο δικό τους πιο ασφαλές μέλλον.

Να καλλιεργούν τη δική τους τροφή

Η μοντέρνα ζωή μάς παρέχει πολλές ανέσεις, αλλά έχει συμβάλει στην απόλυτη αποσύνδεσή μας από το δρόμο που ακολουθεί η τροφή μας μέχρι να φτάσει στο πιάτο μας. Καθώς περπατάμε στους διαδρόμους με τα λαχανικά και τα φρούτα στο σουπερμάρκετ, βρίσκουμε όλα όσα χρειαζόμαστε αλλά και όσα δεν χρειαζόμαστε εκεί αστραφτερά να μας περιμένουν να τα διαλέξουμε. Αλλά, αν όλα τα πράγματα που αγοράζουμε σπίτι μας για να καταναλώσουμε τα αγοράζουμε από το ίδιο μέρος, πώς τα παιδιά θα καταλάβουν τη διαφορά που έχουν μεταξύ τους τα λαχανικά από τα γαλακτοκομικά ή τα αλλαντικά; Πώς θα αντιληφθούν την εποχικότητα στα προϊόντα και την αξία να τρώμε υγιεινές τροφές με υψηλή διατροφική αξία; Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο αν από μόνα τους τα παιδιά ζήσουν την εμπειρία της κηπουρικής. Αν έχετε μεγάλο κήπο ή σπίτι σε χωριό, μπείτε στη διαδικασία να φυτέψετε φρούτα και λαχανικά που αντέχουν στις καιρικές συνθήκες της περιοχής που μένετε και είναι εφικτό να τα φροντίζετε. Επίσης μια άλλη λύση είναι να απευθυνθείτε σε φάρμες κοντά στον τόπο διαμονής σας, όπου μπορείτε να εκμεταλλεύεστε με ένα αντίτιμο ένα κομμάτι γη και να φυτέψετε οπωροκηπευτικά τα οποία θα μεγαλώνετε μαζί με τα παιδιά σας. Ποιο θα είναι το σπουδαίο αποτέλεσμα εκτός από το ότι θα γεύεστε στο πιάτο σας τα φρούτα και τα λαχανικά που θα καλλιεργείτε οικογενειακώς; Τα παιδιά θα έρθουν σε άμεση επαφή με το πώς η τροφή φτάνει στο οικογενειακό τραπέζι και πόσο νόστιμη είναι όταν είναι οργανική. Τα ίδια θα νιώθουν περηφάνια και ικανοποίηση για το επίτευγμά τους, σεβασμό και ευγνωμοσύνη προς τη φύση, θα καλλιεργήσουν οικολογική συνείδηση και θα καταλαβαίνουν τον κόπο και την υπομονή που χρειάζεται να κάνει κάποιος για να τρώει απολαυστικό φαγητό κατευθείαν από το χωράφι του.

Να ετοιμάζουν ένα γεύμα από την αρχή

Πόσοι από εμάς έχουμε ένα σωρό ευτράπελες ιστορίες να διηγηθούμε με τα δύο τρία φαγητά που ξέραμε να μαγειρεύουμε όταν φύγαμε από το πατρικό μας και πήγαμε να μείνουμε μόνοι μας σε δικό μας σπίτι;

Ευτυχώς το μαγείρεμα είναι μια ικανότητα που μπορεί να μεταδοθεί πριν τα παιδιά μας φύγουν για το πανεπιστήμιο. Όταν προσκαλούμε τα παιδιά μας να συμμετάσχουν στη διαδικασία του μαγειρέματος, όχι μόνο μαθαίνουν μια πολύτιμη γνώση, αλλά μπορεί και να ανακαλύψουν ότι πρόκειται για μια ασχολία που την απολαμβάνουν γιατί νιώθουν δημιουργικοί μικροί σεφ. Αν μάλιστα είναι δύσκολοι στο φαγητό, δεν υπάρχει κάτι καλύτερο από το να φτιάχνουν μόνοι τους το γεύμα που θέλουν να φάνε.

Τα μικρά παιδιά δεν μπορούν να φτιάξουν ένα γεύμα τελείως μόνοι τους αλλά μπορούν να διαλέξουν τις ντομάτες ή να ξεπλύνουν τις πατάτες στο νεροχύτη. Επίσης μπορούν να μετρήσουν στην ηλεκτρονική ζυγαριά τα γραμμάρια των υλικών που θα χρειαστούν για μια συνταγή.

Τα μεγαλύτερα παιδιά μπορούν να κόψουν τα λαχανικά, να πειραματιστούν με τα μπαχαρικά, ακόμα και να εκτελέσουν συνταγές με επίβλεψη. Όταν μάλιστα τα παιδιά βοηθούν στην παρασκευή των οικογενειακών γευμάτων, το αίσθημα της επιτυχίας είναι από μόνο του βραβείο… μαγειρικής!

Επίσης ένα πολύ σημαντικό στοιχείο είναι ότι το μαγείρεμα διδάσκει την προσεκτική διατροφή. Όταν ένα παιδί χρησιμοποιεί στο μαγείρεμα φυσικά συστατικά, είναι πολύ πιο εύκολο να καταλάβει γιατί οι επεξεργασμένες τροφές αποτελούν λιγότερο υγιή επιλογή.