Από την SomerBishop
“Διακριτικά, σημαντικά.
Αυτές οι δύο λέξεις περιγράφουν τα συμπτώματα του αυτισμού που παρουσιάζονταιστα κορίτσια. Όπως πολλοί ειδικοί στον χώρο μου, έχω δει και εγώ αυτή την διακριτική εμφάνιση.
Ένα εξάχρονο κοριτσάκι που γνώρισα αρκετά χρόνια πριν, με την πρώτη ματιά φαινόταν να έχει καλές κοινωνικές δεξιότητες. Ανταποκρίθηκε κατάλληλα όταν της συστήθηκα, μου έκανε κομπλιμέντο για την εμφάνισή μου και απάντησε ευγενικά σε όλες μου τις ερωτήσεις. Χρειάστηκαν μερικές μέρες για να καταλάβω τις ανησυχίες της οικογένειας της. Η μικρή είχε πανομοιότυπη σχεδόν συμπεριφορά και λεκτικές εκφράσεις, λες και ήταν μέρος ενός έργου και είχε ήδη προβάρει αυτά που θα πει.
Γνώρισα, επίσης, ένα έφηβο κορίτσι με αυτισμό και υψηλή νοημοσύνη. Επειδή δεν μπορούσε να ταυτιστεί με τα υπόλοιπα κορίτσια στο λύκειο, άρχισε να κάνει αποκλειστική σχεδόν παρέα με τα αγόρια του σχολείου της, όπου μπορούσε εύκολα να μιμηθεί την κοινωνική τους συμπεριφορά. Υπήρξε μια περίοδος όπου ήθελε να γίνει αγόρι, σκεφτόμενηπως θα ήταν πιο εύκολο για εκείνη να εξελιχθεί σε έναν κόσμο με πλούσια κοινωνική αλληλεπίδραση, όπως αυτός των αγοριών.
Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει πολλές έρευνες που εστιάζουν σε αυτές ακριβώς τις διαφορές όσον αφορά τις διαφορές της εμφάνισης του αυτισμού στα αγόρια και τα κορίτσια. Πρόκειται για μια ευπρόσδεκτη ανάπτυξη, καθώς αν κατανοήσουμε την ξεχωριστή συμπτωματολογία που εμφανίζουν τα κορίτσια, θα μπορέσουμε να φτάσουμε πιο εύκολα και αποτελεσματικά σε μια σωστή διάγνωση με στόχο την αντιμετώπιση της διαταραχής.
Η συνεχής αναγνώριση του αυτισμού στα κορίτσια αποτελεί μια πρόκληση. Αυτό συμβαίνει όχι μόνο γιατί τα κορίτσια με αυτισμό αποτελούν μια ποικιλόμορφη ομάδα, αλλά γιατί τα περισσότερα διαγνωστικά εργαλεία αναπτύχθηκαν πρωτίστως βασιζόμενα στην παρατήρηση συμπεριφορών των αγοριών.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα το ενδεχόμενο να αγνοούμε περιπτώσεις κοριτσιών με αυτισμό που απλά δεν παρουσιάζουν τις τυπικές συμπεριφορές που έχουν παρατηρηθεί στα αγόρια. Αυτές οι προκλήσεις στη διάγνωση μπορούν κάλλιστα να εξηγήσουν το γεγονός πως κάποιοι γονείς ισχυρίζονται πως αρχικά, οι κλινικοί ιατροί παραβλέπουν την ανησυχία τους για πιθανότητα αυτισμού στις κόρες τους. Θα μπορούσα και εγώ, αν δεν είχα δει για δεύτερη φορά το εξάχρονο κοριτσάκι να είχα κάνει το ίδιο.
Πρώιμες έρευνες σχετικά με τις φυλετικές διαφορές του αυτισμού δείχνουν πως συγκριτικά με τα αγόρια, τα κορίτσια με διαταραχή αυτιστικού φάσματος έχουν χαμηλότερη νοημοσύνη και πιο έντονα συμπτώματα. Επειδή όμως οι έρευνες αυτές έγιναν σε μια εποχή που τα παιδιά υψηλής λειτουργικότητας είχαν λιγότερες πιθανότητες διάγνωσης, ήταν ιδιαίτερα δύσκολο να γίνει διάγνωση αυτισμού σε κορίτσια με υψηλή νοημοσύνη και όχι τόσο έντονες κοινωνικές δυσκολίες. Χωρίς την διάγνωση αυτών των κοριτσιών, ο μέσος όρος νοημοσύνης στα κορίτσια με αυτισμό χαμηλώνει ιδιαίτερα. Αντίστοιχα, μεγαλώνει το ποσοστό εμφάνισης αυτισμού σε αγόρια, γιατί πολύ απλά υπάρχει μια ολόκληρη ομάδα κοριτσιών που ποτέ δεν έλαβε διάγνωση με αναλογία 4 προς 1.
Οι ερευνητές όμως αναγνωρίζουν όλο και περισσότερες περιπτώσεις κοριτσιών και ενήλικων γυναικών με υψηλής λειτουργικότητας αυτισμό. Η έρευνα, πλέον, εστιάζει στο αν τα κορίτσια επιδεικνύουν περισσότερη κοινωνική ευελιξία και λιγότερες επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές συγκριτικά με τα αγόρια.
Κάποιοι ερευνητές θεωρούν πως τα κορίτσια είναι καλύτερα από τα αγόρια στο να καμουφλάρουν τα συμπτώματά τους, ιδιαίτερα σε αλληλεπιδράσεις με συγκεκριμένη δομή, όπως οι επισκέψεις σε μια κλινική. Για παράδειγμα, ένας συνάδελφος μου περιέγραψε τη συμπεριφορά των κοριτσιών σε μια κοινωνική αλληλεπίδραση σαν καρικατούρα. Τα κορίτσια είχαν την διάθεση να αλληλεπιδράσουν αλλά η συμπεριφορά τους φαινόταν υπερβολική.
Επειδή τα συμπτώματα του αυτισμού στα κορίτσια είναι τόσο ποικίλα, η υπεύθυνη ομάδα για την τελευταία έκδοση του Διαγνωστικού και Στατιστικού Εγχειριδίου των Ψυχικών Διαταραχών (DiagnosticandStatisticalManualofMentalDisorders), τονίζει πως όσα παραδείγματα υπάρχουν μέσα στο βιβλίο, είναι απλά παραδείγματα. Δυστυχώς, η ικανότητα ενός ειδικού να φτάσει σε μια επιτυχής διάγνωση, πέρα από τις γραπτές περιγραφές, εξαρτάται ιδιαίτερα από την εμπειρία του – όχι μόνο με κορίτσια στο φάσμα του αυτισμού αλλά και με κορίτσια χωρίς την διαταραχή. Αν δεν υπάρχει γνώση των αναπτυξιακών επιπέδων ενός παιδιού σε σχέση με την ηλικία του, τότε θα είναι σαφώς και πιο δύσκολο για έναν κλινικό-ερευνητή να εξετάσει αυτές τις δεξιότητες και συμπεριφορές μέσα στα πλαίσια του αυτισμού.
Μέχρι να υπάρξει μια πραγματικά αξιόπιστη διαδικασία που θα αναγνωρίζει με επιτυχία αυτά τα συμπτώματα, ίσως θα ήταν καλύτερο για τους ερευνητές να μελετήσουν τη συμπεριφορά και τις πιθανές δυσκολίες που καλείται να αντιμετωπίσει ένα κορίτσι με αυτισμό, σε διαφορετικές συνθήκες. Αυτό που θα μπορούσε να βοηθήσει σημαντικά, είναι η παρατήρηση του όταν αλληλεπιδράει με συνομήλικα παιδιά.
Στο μεταξύ, οι ερευνητές προσπαθώντας να κατανοήσουν τις διαφορές της συμπτωματολογίας ανάλογα με το φύλο, χρησιμοποιούν όλο και περισσότερα κορίτσια σε έρευνες για τον αυτισμό. Ωστόσο, είναι πολύ σημαντικό να ξεφύγουμε από τους παραδοσιακούς τρόπους μελέτης.
Επίσης, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι το φύλο είναι ένας μόνο παράγοντας που επηρεάζει τον τρόπο εμφάνισης του αυτισμού. Σε μια συνάντηση με θέμα τις διαφορές στα φύλα που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο χρόνο, η AmiKlin (διευθύντρια του MarkusAutismCenter στην Atlanta, Georgia) επισήμανε και άλλες δημογραφικές μεταβλητές. Για παράδειγμα, η εθνικότητα και η κοινωνική/οικονομική κατάσταση μπορούν να επηρεάσουν την αξιολόγηση του ατόμου και την διάγνωση αυτισμού.
Τέλος, ας μην ξεχνάμε πως συνήθως έχουμε συγκεκριμένες απόψεις για το πώς συμπεριφέρεται το κάθε φύλο. Καλό είναι να τις αφήσουμε στην άκρη. Είναι εξίσου πιθανόν να έχουμε πολλές διαφορές αλλά και ελάχιστες μεταξύ των δύο φύλων.
Παράλληλα, θα πρέπει να εστιάσουμε στη σωστή και με τα κατάλληλα μέσα αναγνώριση του αυτισμού σε όλο και περισσότερα κορίτσια, ώστε να μπορέσουν να λάβουν και την απαραίτητη στήριξη. Ακόμη και αν ένα κορίτσι παρουσιάζει διακριτικές, σχετικά, δυσκολίες σε σύγκριση με άλλα παιδιά στο φάσμα του αυτισμού, αυτές οι προκλήσεις εξακολουθούν να επηρεάζουν σε τεράστιο βαθμό τη ζωή της.”
Μετάφραση : Θωμαΐδου Ευθυμία – Ζωή-babyradio.gr