ΠΑΙΔΙ: Τι είναι η εργοθεραπεία;

ΠΑΙΔΙ: Τι είναι η εργοθεραπεία;

ergotherapeia

Η εργοθεραπεία είναι η επιστήμη που απώτερο σκοπό της έχει την βελτίωση της λειτουργικότητας και την προώθηση της ανάπτυξης των παιδιών, μέσα από την χρησιμοποίηση του παιχνιδιού και των σκόπιμων δραστηριοτήτων (ΑΟΤΑ, 1976).

[babyPostAd]Η παιδιατρική εργοθεραπεία βρίσκει εφαρμογή στην αποκατάσταση δυσκολιών στους παρακάτω τομείς:

  • Κινητικός τομέας
  • Αισθητηριακός τομέας
  • Τομείς καθημερινής ζωής
  • Συμπεριφορά
  • Γνωστικές και αντιληπτικές λειτουργίες
  • Κοινωνικοποίησης

Όσον αφορά τον κινητικό τομέα, αναφέρεται σε παιδιά που:

  • Υπολείπονται στα στάδια της κινητικής εξέλιξης
  • Εμφανίζονται αδέξια σε δραστηριότητες αδρής κίνησης
  • Έχουν δυσκολίες στην ισορροπία τους και πέφτουν εύκολα
  • Έχουν φτωχή στάση του σώματος
  • Έχουν φτωχό έλεγχο σε λεπτές κινήσεις, δυσκολία να χειριστούν μικρά αντικείμενα, να κρατήσουν σωστά το μολύβι ή να κόψουν με ψαλίδι
  • Δυσκολεύονται να οργανώσουν το σώμα τους και τις κινήσεις τους στον χώρο.
  • Έχουν δυσκολία στον οπτικοκινητικό και αμφίπλευρο συντονισμό τους
  • Δυσκολεύονται να γράψουν, έχουν άσχημο γραφικό χαρακτήρα, κάνουν πολύ μεγάλα ή πολύ μικρά γράμματα, δεν τηρούν σωστές αποστάσεις μεταξύ των γραφημάτων

Πιο συγκεκριμένα, οι δυσκολίες που αντιμετωπίζονται στο κομμάτι της γραφοκινητικότητας, αφορούν τα παρακάτω:

  • Στη σύλληψη και τον έλεγχο του μολυβιού
  • Στον έλεγχο του καρπού, του αντιβραχίου και της ωμικής ζώνης
  • Στο σχεδιασμό κίνησης των δακτύλων
  • Στη θέση, στη σταθερότητα και στη δύναμη των δακτύλων
  • Στην αντιγραφή γραφημάτων και σχεδίων
  • Στον προσανατολισμού του χώρου και στην εγκατάσταση της σωστής κατευθυντικότητας
  • Στις δεξιότητες οπτικής αντίληψης και παρατηρητικότητας
  • Στην ταχύτητα και ακρίβεια της γραφής

Η παρέμβαση σε δυσκολίες του αισθητηριακού τομέα, αναφέρεται σε παιδιά που:

  • Δείχνουν υπερβολική ευαισθησία στο άγγιγμα, σε ήχους ή και θορύβους
  • Προτιμούν η αποφεύγουν συστηματικά συγκεκριμένες υφές ή φαγητά / τροφές.
  • Αποφεύγουν δραστηριότητες καθημερινής περιποίησης όπως χτένισμα ή βούρτσισμα δοντιών
  • Αποφεύγουν παιχνίδια που απαιτούν έντονη κινητική δραστηριοποίηση, δεν τους αρέσει η παιδική χαρά και ενδεχομένως φοβούνται υπερβολικά μήπως πέσουν

Παρέμβαση δέχονται και παιδιά με δυσκολίες σε τομείς καθημερινής ζωής, όπως:

  • Δυσκολεύονται σε δραστηριότητες αυτοεξυπηρέτησης (π.χ. σίτιση, ένδυση, υπόδυση, εκπαίδευσης τουαλέτας)
  • Η παρέμβαση του παιδιατρικού εργοθεραπευτή στα θέματα του συμπεριφορικού τομέα, στοχεύει σε παιδιά που:
  • Έχουν διάσπαση προσοχής και μικρό χρόνο συγκέντρωσης
  • Παρουσιάζουν διαρκή κινητικότητα και υπερενεργητικότητα.
  • Έχουν χαμηλή αντοχή στην ματαίωση.

Τέλος, ότι αφορά τον γνωστικό και αντιληπτικό τομέα, αντιμετωπίζονται δυσκολίες που συναντιόνται:

  • Φτωχή οπτική, ακουστική και λεκτική μνήμη
  • Αντίληψης χρωμάτων, σχημάτων και χρήσης καθημερινών αντικειμένων
  • Χωρικού και χρονικού προσανατολισμού
  • Οπτικής αντίληψης
  • Eκμάθησης δεξιοτήτων
  • Οργάνωσης λογικής σκέψης

Δίγκα Μαρία -Εργοθεραπεύτρια
ΠΗΓΗ: anaptyxikaikinisi.gr