Όταν τα παιδιά δυσκολεύονται να κάνουν φίλους…

Όταν τα παιδιά δυσκολεύονται να κάνουν φίλους…

δυσκολεύονται να κάνουν φίλους

Πολλά παιδιά δυσκολεύονται να κάνουν φίλους. Μερικές φορές αυτό το πρόβλημα υποχωρεί με την πάροδο του χρόνου.

Ωστόσο , όταν δέχονται πειράγματα από τους συμμαθητές τους ή τους αγνοούν, αυτή η κατάσταση μπορεί να είναι οδυνηρή για τα παιδιά. Όταν τα προβλήματα με τους φίλους είναι μακράς διαρκείας , τα παιδιά μπορεί να χρειαστούν βοήθεια από τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς ώστε να μπορέσουν να βρουν τρόπους για να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα αυτό.

Συχνά , οι γονείς δεν γνωρίζουν σε ποιον μπορούν να μιλήσουν ή τι μπορούν να κάνουν όταν ανησυχούν για φιλίες του παιδιού τους . Μερικές από τις πιο συχνές ερωτήσεις που τίθενται από τους γονείς αναφέρονται παρακάτω .

Ε: Πώς μπορώ να μάθω αν το παιδί μου κάνει παρέα με άλλα παιδιά;

Α: Μερικές φορές τα παιδιά θα μιλήσουν στους γονείς τους αν αισθάνονται μοναξιά ή αν δεν έχουν παρέα στο σχολείο . Αλλά συχνά οι γονείς πρέπει να αναζητήσουν πληροφορίες για να μάθουν σχετικά με τους φίλους και την κοινωνικότητα του παιδιού στο χώρο του σχολείου.

Πρώτον , οι εκπαιδευτικοί στην τάξη είναι αυτοί που θα σας δώσουν πληροφορίες σχετικά με τα παιδιά. Οι εκπαιδευτικοί βλέπουν τα παιδιά αλληλεπιδρούν με τους άλλους στην τάξη, στο διάλειμμα, σε μια σχολική εκδρομή. Οι εκπαιδευτικοί έχουν επίσης μια καλή αίσθηση του τι είναι «φυσιολογικό» για τα παιδιά σε διαφορετικές ηλικίες από την άποψη της φιλίας και την κοινωνική συμπεριφορά ενός παιδιού. Γνωρίζουν πώς το παιδί συμπεριφέρεται απέναντι στους άλλους , αλλά και για το πώς άλλα παιδιά αντιμετωπίζουν το παιδί στο σχολείο. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να δώσουν μια τεκμηριωμένη άποψη για το πόσο τυπική ή ασυνήθιστη συμπεριφορά του παιδιού σε σύγκριση με άλλα παιδιά της ίδιας ηλικίας.
Άλλοι ενήλικες που βλέπουν το παιδί σας όπως στο χώρο του φροντιστηρίου, σε κάποια δραστηριότητα κ.τ.λ. μπορούν επίσης να είναι σε θέση να απαντήσουν σε ερωτήσεις σχετικά με τις κοινωνικές συμπεριφορές του παιδιού.

Δεύτερον , οι γονείς μπορούν να αναζητήσουν ευκαιρίες ακόμα και μέσα στο σχολείο να παρατηρήσουν με ποιο τρόπο το παιδί τους συμπεριφέρεται όταν βρίσκεται με άλλα παιδιά. Πώς παίζει, τί ρόλο έχει μέσα στην ομάδα κ.α.
Τρίτον , οι γονείς μπορούν να ενθαρρύνουν το παιδί τους να μιλήσει για το πώς είναι οι σχέσεις του με άλλα παιδιά . Για παράδειγμα, οι γονείς μπορούν να συζητήσουν με το παιδί τους για το ποιους προτιμάει να παίζει με και τι τους αρέσει να κάνουν μαζί. Οι γονείς μπορούν να ρωτήσουν εάν το παιδί νιώθει άνετα με τους φίλους ή αν αισθάνεται μοναξιά μερικές φορές. Με αυτό τον τρόπο θα είναι σε θέση να διακρίνουν τυχόν προβλήματα με τα υπόλοιπα παιδιά, και το πώς είναι η κοινωνική συμπεριφορά του παιδιού τους.

Τα νήπια και οι… φανταστικοί τους φίλοι

Ε: Τί προκαλεί τα προβλήματα στις κοινωνικές δεξιότητες του παιδιού μου;

Α: Τα παιδιά μπορεί να έχουν πρόβλημα να δημιουργούν φιλίες για διάφορους λόγους . Μερικοί από τους πιο κοινούς λόγους αναφέρονται παρακάτω.
Μία από τις πιο συχνές αιτίες για τα προβλήματα στις κοινωνικές δεξιότητες των παιδιών είναι η συμπεριφορά που ενοχλεί τα άλλα παιδιά . Στα παιδιά , όπως και στους ενήλικες , δεν τους αρέσει η αυταρχική , εγωκεντρική συμπεριφορά. Τα παιδιά δεν θεωρούν διασκεδαστικό να παίζουν με κάποιον που δεν μοιράζεται πράγματα ή δεν ακολουθεί τους κανόνες. Μερικές φορές τα παιδιά που έχουν μαθησιακά προβλήματα ή προβλήματα προσοχής μπορεί να έχουν πρόβλημα να κάνουν φίλους επειδή θεωρούν ότι είναι δύσκολο να κατανοήσουν και να ακολουθούν τους κανόνες των παιχνιδιών . Επίσης, τα παιδιά που θυμώνουν εύκολα και χάνουν την ψυχραιμία τους όταν τα πράγματα δεν πηγαίνουν όπως θέλουν είναι δύσκολα να διατηρήσουν φίλους.
Τα παιδιά μπορεί να έχουν επίσης προβλήματα φιλία είναι πολύ ντροπαλά και αισθάνονται άβολα και αμήχανα και δεν έχουν σιγουριά για τον εαυτό τους και αυτοπεποίθηση. Τα υπόλοιπα παιδιά το αντιλαμβάνονται αυτό και συχνά βρίσκουν τρόπους να ‘εκμεταλλευτούν’ τις αδυναμίες αυτών των παιδιών.

Υπάρχει μια σημαντική διαφορά μεταξύ των παιδιών που επιλέγουν να έχουν έναν ή δύο φίλους και των παιδιών που δεν έχουν καθόλου φίλους και είναι απομονωμένα. Μερικά παιδιά είναι πολύ εξωστρεφή και έχουν πολλούς φίλους . Άλλα παιδιά είναι αρκετά ικανοποιημένα με έναν καλό φίλο ή δύο . Κάθε ένα από αυτά τα πρότυπα φιλίας είναι φυσιολογικό .

Προβλήματα κοινωνικότητας παρουσιάζει ένα παιδί όταν:

  • ο δάσκαλος αναφέρει ότι το παιδί δεν μπορεί να δημιουργήσει φιλίες με τα άλλα παιδιά ,
  • τα άλλα παιδιά αγνοούν το συγκεκριμένο παιδί ,
  • όταν τα άλλα παιδιά τα πειράζουν και ενοχλούν συνεχώς το συγκεκριμένο παιδί και το κάνουν να αισθάνεται μοναξιά και θλίψη.
  • οι γονείς θα πρέπει επίσης να σκεφτούν πόσο καιρό διαρκεί το πρόβλημα. Δεν είναι ασυνήθιστο για τα παιδιά να δυσκολεύονται να αποκτήσουν φίλους , όταν έχουν αλλάξει σχολείο ή γειτονιά. Επίσης, μια άλλη αλλαγή στη ζωή τους , όπως ο χωρισμός ή το διαζύγιο των γονέων, η γέννηση ενός αδελφού, μία απώλεια στην οικογένεια μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά το παιδί και να χάσει προσωρινά το ενδιαφέρον του για τις παρέες. Σε αυτές τις στιγμές το παιδί χρειάζεται επιπλέον στήριξη από το γονέα και από το δάσκαλο. Όταν όμως οι κοινωνικές δεξιότητες του παιδιού είναι χαμηλές και το παιδί δεν έχει φίλους για μεγάλο χρονικό διάστημα, τότε μπορεί να χρειάζεται άμεση βοήθεια για να αναπτύξει φιλίες και να κοινωνικοποιηθεί.

Ε: Τι μπορούμε να κάνουμε για να βοηθήσουμε τα παιδιά να αναπτύξουν φιλίες στο χώρο του σχολείου;

A: Το κάθε παιδί έχει διαφορετικά κριτήρια όταν πρόκειται να επιλέξει ένα φίλο. Το σίγουρο είναι ότι θα πρέπει το παιδί να αναπτύξει κάποιες κοινωνικές δεξιότητες για να προσεγγίσει ένα άλλο παιδί. Εμείς οι δάσκαλοι μπορούμε να βοηθήσουμε του παρακάτω τρόπους:

Ο δάσκαλος μπορεί να δημιουργήσει ένα κλίμα συνεργασίας μέσα κι έξω από την τάξη με τη δημιουργία μικρών ομάδων παιδιών στις οποίες τα παιδιά θα νιώθουν οικειότητα με τους συμμαθητές τους, θα καλούνται να βρουν μαζί λύσεις για τα προβλήματα και θα αποκτήσουν το αίσθημα της συμμετοχής στην ομάδα και κατ’ επέκταση την έννοια της φιλίας.
Ακόμα στα παιδιά που έχουν συχνές εκρήξεις θυμού ή επιθετική, αυταρχική συμπεριφορά, θα μπορέσουν, στο πλαίσιο της ομάδας, να διαχειριστούν αυτά τα συναισθήματα, μιμούμενοι τους άλλους συμμαθητές τους. Με την ενίσχυση και την ανταμοιβή από το δάσκαλο, αυτή η νέα συμπεριφορά θα επικροτείται και θα ανταμείβεται ανάλογα ώστε τα παιδιά να νιώθουν ότι βελτιώνονται.
Επιπλέον, στις συγκεκριμένες ομάδες μπορεί ο δάσκαλος να κάνει μια σωστή επιλογή παιδιών σε κάθε ομάδα με στόχο να εντάξει και τα πιο απομονωμένα και μοναχικά παιδιά στην ομάδα. Έτσι θα τους δοθεί η ευκαιρία να αποκτήσουν φίλους και να αναλάβουν πρωτοβουλίες και θέσεις  ευθύνης μέσα σε ένα κλίμα εμπιστοσύνης.

Πηγή: bespecial.gr

Διαβάστε ακόμη:

Οι φανταστικοί φίλοι των μικρών παιδιών. Η ταυτότητα και η σημασία τους.

Τι ρόλο παίζουν οι φανταστικοί φίλοι στην ανάπτυξη του παιδιού;