Χαρισματικά παιδιά – “Πώς θα ξέρω αν το παιδί μου είναι χαρισματικό;”

harismatikopaidi

από την Σίλεια Δημουλή – Ψυχολόγος, Master of Child Psycholog  στο babyradio.gr

Τις περισσότερες φορές μιλάμε για τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και τις ιδιαιτερότητές τους στον τρόπο απομνημόνευσης και διαβάσματος. Σπάνια μαςαπασχολεί ένα παιδί με άλλου τύπου ιδιαιτερότητες. Όπως για παράδειγμα ένα παιδί που μπορεί να βαριέται μέσα στην τάξη και παρόλα αυτά να  ξέρει ό,τι και αν το ρωτήσουμε ή ένα παιδί που με μια ματιά μπορεί να αποστηθίσει ένα ολόκληρο κείμενο.

Συνήθως στις παραπάνω περιπτώσεις νιώθουμε πολύ καλά που το παιδί μας «παίρνει τα γράμματα» και δεν έχουμε περαιτέρω προβληματισμό. Μήπως όμως πρόκειται για ένα χαρισματικό παιδί του οποίου οι ικανότητες μένουν ακαλλιέργητες στο σχολείο;

Για αρχή, πάμε να δούμε κάποια βασικά χαρακτηριστικά γνωρίσματα ενός χαρισματικού παιδιού:

1. Η εξαιρετική ικανότητα σε κάποιο μάθημα χωρίς να έχει ποτέ ασχοληθεί με αυτό.

2. Η δυνατότητα  να απαντήσει σε μια ερώτηση από κοινή λογική ή από γενικές γνώσεις.

3. Να έχει το στυλ του αρχηγού σε ό,τι και αν καταπιαστεί.

4. Η μεγάλη παρατηρητικότητα.

5. Η ιδιαίτερα εύκολη προσαρμοστικότητα ακόμα και σε αντικειμενικά δύσκολες αλλαγές.

6. Η δυνατότητα θετικής σκέψης ακόμα και μέσα σε πολύ άσχημη κατάσταση.

7. Η ιδιαίτερα καλή επίδοση  σε κάποιο τομέα εκτός σχολείου (άθλημα, μουσική κα.)

Στα παραπάνω μπορούμε να προσθέσουμε και άλλα χαρακτηριστικά. Αν έχετε κάποια υπόψιν σας στείλτε μας στο [email protected]τη λίστα σας ώστε να τα προσθέσουμε στα παραπάνω ή απλά μπορείτε να τα παραθέσετε με τη μορφή σχολίου κάτω απο το άρθρο.

Για να κατανοήσουμε καλύτερα την έννοια των χαρισματικών παιδιών είναι καλό να αναφερθούμεστα είδη νοημοσύνης. Παρά την κοινή άποψη ότι έχουμε μία και μόνο νοημοσύνη, το λεγόμενοδείκτη IQ,  η αλήθεια είναι σύμφωνα με τον Βρετανό ψυχολόγο HowardGardner, ότι έχουμε 8 είδη νοημοσύνης.

Συγκεκριμένα, ο κάθε άνθρωπος μπορεί να αναπτύξει τις εξής ευφυΐες:

1. Λογικο-μαθηματική (ο άνθρωπος που επιλέγει να γίνει μαθηματικός, ηλεκτρονικός υπολογιστών κτλ).

2. Γλωσσική (ο συγγραφέας, ο δημοσιογράφος κτλ).

3. Οπτικο-χωρική ( ο αρχιτέκτων, ο διακοσμητής, ο καλλιτέχνης κτλ).

4. Κιναισθητική (ο ηθοποιός, ο αθλητής κτλ).

5. Μουσική (ο μουσικός, ο συνθέτης κτλ).

6. Νατουραλιστική (ο βιολόγος, ο βοτανολόγος κτλ).

7. Διαπροσωπική επικοινωνία (ο δάσκαλος, ο πολιτικός, ο δικηγόρος).

8. Ενδοπροσωπική επικοινωνία (ο ψυχολόγος, ο κοινωνικός λειτουργός κτλ)

Οι δύο τελευταίες ευφυΐες ανήκουν στην ευρύτερη νοημοσύνη, τη λεγόμενη συναισθηματικήνοημοσύνη. Με λίγα λόγια, μπορεί κάποιος να είναι σε όλα απίστευτα καλός ή σε κάποιον ή κάποιους μόνο από τους παραπάνω τομείς, το οποίο είναι και το πιο συχνό.

Ας εντοπίσουμε, λοιπόν, το παιδί μας μήπως είναι πολύ ικανό σε κάποιους τομείς; Και αν ναι είναι πολύ σημαντικό να ενισχύσουμε αυτές τις ικανότητές του. Προσοχή! Ας μην φορτώσουμε το παιδί με πολλές εξωσχολικές δραστηριότητες θεωρώντας ότι έτσι θα καλλιεργήσουμε την κλίση του. Η καλή ενίσχυση προέρχεται από τον καλό συντονισμό μας με την διάθεση και την προτίμηση του παιδιού και την ενίσχυση της καλής αυτοεικόνας του παιδιού.

Όταν , λοιπόν, το παιδί μας έχει ανεπτυγμένες ικανότητες σε κάποιον από τους παραπάνω τομείς μιλάμε για ένα χαρισματικό παιδί.

Κλείνοντας, ας τονίσουμε ότι τα χαρισματικά παιδιά τα «συγκρίνουμε» με τα συνομήλικα παιδιά ή το πολύ με παιδία ένα σχολικό χρόνο μεγαλύτερα.

www.logotherapeia-agiosstefanos.gr

Αν σας άρεσε το άρθρο πατήστε… Share και μοιραστείτε το με τους φίλους σας!