Ευ και αυ: Αχ αυτά τα δίψηφα φωνήεντα πόσο μας μπερδεύουν! Όχι πια!
Τι γίνεται με το σχολείο; Πώς τα πάτε; Εσάς ρωτάω, μαμάδες! Φτάσατε στα δίψηφα ευ και αυ; Ευ-κολάκι ή μήπως δεν είναι και τόσο αυ-τονόητα; Μην ανησυχείτε- εμείς είμαστε εδώ!
Πωπω, μπέρδεμα…
Τα δίψηφα φωνήεντα –ευ- και –αυ- αποτελούν ένα αναπόσπαστο κομμάτι των δίψηφων φωνηέντων (αι, ει, οι, υι). Είναι σημαντικά, αλλά και συνάμα δύσκολα στην προφορά και στο ορθογραφικό κομμάτι των λέξεων. Αφού καμιά φορά ακόμα και εμείς οι μαμάδες κάνουμε κανένα λαθάκι πού και πού…
Αυτό συμβαίνει γιατί υπάρχουν λέξεις που με –ευ και –αυ, αλλά πότε έχουν τον ήχο –β- και πότε τον ήχο –φ-.
Το ίδιο γίνεται και στην ορθογραφία, καθώς υπάρχουν οι λέξεις που αντί για ευ- γράφονται με εφ- ή εβ- (π.χ. κέφι ή έβδομος) και αντί για αυ- γράφονται με αβ- ή αφ-
(αβγό ή αφρός).
Θέλετε να μάθετε έναν τέλειο τρόπο που θα βοηθήσει τα παιδάκια σας να προφέρουν και να γράφουν σωστά τις λέξεις με τα συγκεκριμένα δίψηφα φωνήεντα;
Πάμε να τον δούμε παρέα!
Τα υλικά που χρειάζεστε:
Γαλάζιο, άσπρο και κίτρινο χαρτόνι
Μαρκαδόρους
Κόλλα
Glitter
Λεξικό
Πίνακας με κιμωλία
Αφρός
Πλαστελίνη
Τι κάνουμε:
- Στο γαλάζιο χαρτόνι σχεδιάζουμε τα δίψηφα φωνήεντα ευ- και αυ- με μαύρο μαρκαδόρο και πάνω στο γράμμα –υ- ζωγραφίζουμε τον άνεμο που βγάζει τον ήχο βββ….
- Στο κίτρινο χαρτόνι σχεδιάζουμε τα δίψηφα φωνήεντα ευ- και αυ- με μαύρο μαρκαδόρο και πάνω στο γράμμα –υ- ζωγραφίζουμε τη φωτιά που βγάζει τον ήχο φφφ….
- Βρίσκουμε από το λεξικό λέξεις με ευ- και αυ- (εβ-, εφ, αβ, αφ-) και τις γράφουμε σε λευκό χαρτόνι, μέσα σε πλαίσια.
- Κόβουμε τα πλαίσια με τις λέξεις και δίνουμε στο κάθε παιδί το γαλάζιο και το κίτρινο χαρτόνι με τα δίψηφα φωνήεντα.
- Καθόμαστε πίσω από τα παιδιά και διαβάζουμε τις λέξεις.
- Κάθε φορά που θα ακούνε τον ήχο –β-, θα σηκώνουν τη γαλάζια καρτέλα.
- Όταν θα ακούνε τον ήχο –φ-, θα σηκώνουν την κίτρινη καρτέλα.
- Έπειτα, βάζουμε μπροστά τους τις καρτέλες και τις διαβάζουν ένα ένα τα ίδια.
- Σε κάθε λέξη, δείχνουν και το αντίστοιχο χαρτόνι.
- Βρίσκουμε από το λεξικό λέξεις που γράφονται με εφ-, αφ-, εβ- και αβ-.
- Γράφουμε τις λέξεις σε λευκό χαρτόνι, μέσα σε πλαίσιο.
- Κόβουμε τα πλαίσια και τα βάζουμε μπροστά τους.
- Τα παιδιά με το μπλε glitter περνάνε τα γράμματα –β- και με κίτρινο glitter περνάνε τα γράμματα –φ-.
- Έπειτα διαβάζουν τις λέξεις και τις αντιγράφουν με κιμωλία πάνω σε πίνακα ή με αφρό πάνω σε τζάμι ή με πλαστελίνη πάνω σε χαρτόνι.
- Παίρνουμε τις λέξεις με εφ-, αφ-, εβ- και αβ- και καθόμαστε πίσω από τα παιδιά.
- Διαβάζουμε κάθε λέξη, χωριστά και αν η λέξη γράφεται με –β-, τότε το κάθε παιδί σηκώνει το γαλάζιο χαρτόνι (με το ββββ…- άνεμος).
- Αν η λέξη γράφεται με –φ-, τότε το κάθε παιδί σηκώνει το κίτρινο χαρτόνι (με το φφφ….- φωτιά).
- Παίρνουμε ένα κουτί και βάζουμε όλες τις λέξεις.
- Τα παιδιά, με κλειστά τα μάτια, διαλέγουν από μια λέξη.
- Διαβάζουμε εμείς τη λέξη και τα παιδιά προσπαθούν να μαντέψουν αν αυτή η λέξη γράφεται με –υ- ή με –φ- ή με –β-.
- Τέλος, διαλέγουν κάποιες λέξεις από το κουτί, με τα μάτια ανοιχτά και κάνουν προτάσεις.
Καλή επιτυχία και καλή διασκέδαση με τα –ευ- και –αυ-!
Πηγή: mytwins.gr