Η δυσλεξία δεν είναι νοητική στέρηση!
Πολλοί από εμάς έχουμε φίλους που όταν μας στέλνουν μήνυμα, κάνουμε αγώνα να καταλάβουμε τι γράφουν. Ορθογραφικά λάθη, λέξεις που λείπουν, ασυνταξίες σε σημεία.
Πολλοί σκέφτονται αρνητικά για το άτομο και θεωρούν πως είτε έχει ελλειπή παιδεία, είτε κάποια νοητική στέρηση.
Ωστόσο, αυτό που πολλοί αγνοούν είναι ότι υπάρχουν πολλά άτομα που δεν το κάνουν για κανέναν από τους δύο αυτούς λόγους, παρά μόνο επειδή είναι δυσλεκτικοί.
Τι είναι λοιπόν η δυσλεξία και τι χαρακτηριστικά έχουν οι άνθρωποι που έχουν αυτό το πρόβλημα;
Αρχικά πρέπει να γίνει γνωστό πως δεν υπάρχει πολιτισμός που να έχει γραπτή γλώσσα και να μην έχουν παρατηρηθεί περιπτώσεις δυσλεξίας. Παρ’όλα αυτά δεν έχει να κάνει καθόλου με νοητική στέρηση. Αντιθέτως, στη κατηγορία των δυσλεκτικών ατόμων μπορεί να ανήκουν ευφυή ή και ταλαντούχα άτομα.
Η δυσλεξία είναι ουσιαστικά μια διαφορετικότητα στις διαδικασίες επεξεργασίας -γλώσσας και μαθηματικών- που πολύ συχνά εκδηλώνεται με δυσκολίες στη γραφή και την ανάγνωση. Μπορεί επίσης να παρουσιάσει προβλήματα στη μνήμη, το ρυθμό επεξεργασίας πληροφοριών και την οπτικοακουστική αντίληψη.
Συναντάται στο 10-15% των παιδιών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, με μεγαλύτερα ποσοστά εμφάνισης σε αγόρια (αναλογία αγόρια- κορίτσια 4:1). Το 1/3 των παιδιών έχει διαταραχές όχι μόνο στο γραπτό αλλά και στον προφορικό λόγο.
Υπάρχουν πολλοί που αναγνωρίζουν τη δυσλεξία ως διαφορετικό και πολλές φορές δημιουργικό τρόπο σκέψης. Όταν ένα άτομο με αυτό το πρόβλημα διαβάζει ένα κείμενο, συνήθως το διαβάζει πολύ γρήγορα, με συνεχόμενη ροή στην ανάγνωση. Αν όμως παρατηρήσει κανείς πιο προσεχτικά, θα συνειδητοποιήσει ότι διαβάζει κατά κάποιο τρόπο νοηματικά, βρίσκοντας δικές του λέξεις με περίπου ίδιο νόημα και απλά προφέροντάς τες.
Δυσλεξία: Τα σημάδια της από πολύ μικρή ηλικία
Πολλοί γονείς δε καταλαβαίνουν ποτέ ότι το παιδί τους έχει πρόβλημα δυσλεξίας. Θεωρούν πως απλά δεν είναι καλό στην ορθογραφία και την ανάγνωση. Ωστόσο υπάρχουν αρκετές προειδοποιητικές ενδείξεις.
Το μεγαλύτερο ποσοστό των δυσλεκτικών ατόμων παρουσιάζουν δυσκολίες στο γραπτό λόγο και τη γραφή, σοβαρά προβλήματα στην ορθογραφία και αργοπορία στο να μάθουν να διαβάζουν.
Σε μικρότερο ποσοστό ατόμων με δυσλεξία εμφανίζονται δυσκολίες στα μαθηματικά, τη βραχυπρόθεσμη μνήμη, την οργάνωση, την παρακολούθηση γραπτών οδηγιών, την ανάγνωση γραπτών κειμένων, καθώς και δυσκολίες στον προφορικό λόγο, προβλήματα στην εκτίμηση της απόστασης και της ενημερότητας του χώρου, σύγχυση του δεξιού και του αριστερού.
Πολλές φορές λόγω της ανασφάλειας που διακρίνει αυτά τα άτομα σχετικά με την ορθογραφία μιας λέξης, παρατηρείται πως όταν γράφουν, διορθώνουν διαρκώς το γράμμα που έγραψαν, με αποτέλεσμα η γραφή τους να παρουσιάζει κακόγραφη και δυσανάγνωστη εικόνα. Αυτή τη γραφή δεν μπορούν εκ των υστέρων να τη διαβάσουν ούτε αυτά τα ίδια που την έγραψαν.
Παρ’ όλα τα παραπάνω που έχουν γίνει γνωστά για τη δυσλεξία, δεν υπάρχει μια ενιαία μορφή της. Κάθε παιδί παρουσιάζει διαφορετική συμπτωματολογία. Γι’ αυτό το λόγο η επιστημονική κοινότητα δεν έχει εγκυροποιήσει καμία από τις διάφορες προσεγγίσεις αντιμετώπισης της που δίνονται κατά καιρούς. Μάλιστα πιστεύετε, πως περισσότερο μαθαίνει κανείς να ζει με τη δυσλεξία, παρά τη ξεπερνά. Η πιο σωστή αντιμετώπισή της, γίνεται με την εφαρμογή εξατομικευμένης διδασκαλίας, η οποία πρέπει να προσαρμόζεται στις ανάγκες του κάθε παιδιού.
Πρέπει να τονιστεί για ακόμα μια φορά ωστόσο, πως τα άτομα με το συγκεκριμένο πρόβλημα δε στερούν νοημοσύνης. Ίσα ίσα που πολλές φορές τα υψηλά αποτελέσματα σε διάφορα τεστ νοημοσύνης που τους έγιναν, έχουν μεγάλη απόκλιση από τα χαμηλά αποτελέσματα στα τεστ ανάγνωσης και ορθογραφίας.
Ας μην τα βλέπουμε λοιπόν σαν άτομα κατώτερης παιδείας, γιατί πολλές φορές η νοημοσύνη τους μπορεί να ξεπερνάει τη δική μας.
Πηγή: mindthetrap.gr