Γιατί αργεί να μιλήσει; Δείτε τα στάδια απόκτησης λόγου και ομιλίας!
Πολύ συχνά ακούμε γονείς να λένε ότι το παιδί τους έχει αργήσει να μιλήσει ….. Είναι ανησυχητικό?
Γονείς ψυχραιμία…
Μη περιμένετε το παιδί σας να μιλήσει από τα 2 του χρόνια επειδη σε αυτήν την ηλικία μίλησε ο Γιαννακης της ξαδέρφης σας της Μαρουλιώς, ούτε να αφήσετε να κλείσει το παιδί σας τα 18 και ύστερα να αντιληφθείτε ότι μάλλον υπάρχει πρόβλημα………ο λόγος και η ομιλία είναι μια διαδικασία η οποία εξελίσσεται με την ανάπτυξη του παιδιού και η πρόοδος έρχεται σταδιακά με την ηλικία…
Μελέτες που έχουν διενεργηθεί στον γενικό πληθυσμό δείχνουν ότι το 5-10% των παιδιών της προσχολικής ηλικίας παρουσιάζουν καθυστέρηση στον λόγο. Οι διαταραχές του λόγου παρουσιάζονται συχνότερα στα αγόρια από ότι στα κορίτσια με αναλογία 2: 1
Δείτε τα στάδια απόκτησης λόγου και ομιλίας σε κάθε ηλικία:
18 ΜΗΝΩΝ |
|
1-2 ΕΤΩΝ |
|
2-3 ΕΤΩΝ |
|
3-4 ΕΤΩΝ |
|
4-5 ΕΤΩΝ |
|
5-6 ΕΤΩΝ |
|
Όσα πρέπει να ξέρετε για τα προβλήματα ομιλίας των παιδιών
Γιατρέ πότε να ανησυχήσω?
Είναι αρκετά ανησυχητικό όταν ένα παιδάκι δεν αντιδρά στους ήχους ή δεν παράγει καμία φωνούλα. Από 12- 24 μηνών, θα πρέπει να ανησυχείτε αν το παιδί:
-
δεν χρησιμοποιεί νεύματα, όπως το να δείχνει αυτό που θέλει ή να χαιρετάει μέχρι την ηλικία των 12 μηνών
-
προτιμά τα νεύματα παρά τις λέξεις μέχρι την ηλικία των 18 μηνών
-
έχει δυσκολία να μιμηθεί ήχους μέχρι την ηλικία των 18 μηνών
-
έχει δυσκολία να κατανοήσει απλές λεκτικές εντολές
Μιλάμε για καθυστέρηση λόγου όταν το παιδί σας πλησιάζει την ηλικία των 3 ετών και:
-
Επικοινωνεί μόνο με νοήματα (δείχνει αυτό που θέλει)
-
Λέει μόνο συλλαβές ή λέξεις όπως μαμά, μπαμπά, παππού, γιαγιά, νερό (λεξιλόγιο < 10)
-
Δυσκολεύεται να μιμηθεί λεξούλες που του λέμε
-
Ο λόγος του είναι ακατανόητος από το κοινωνικό περιβάλλον
-
Δεν ακολουθεί εντολές ή οδηγίες (π.χ. Φέρε τα παπούτσια σου)
-
Δεν κάνει συνδυασμούς λέξεων (π.χ. φράσεις: μαμά βόλτα, μικρές προτάσεις: μαμά τρώει μήλο)
-
Δεν αναγνωρίζει τα βασικά χρώματα (μπλε, κόκκινο, κίτρινο)
-
Δεν απαντά σε ερωτήσεις τύπου «ΝΑΙ/ ΟΧΙ»
-
Βέβαια μπορεί να γνωρίζει και να δείχνει μέρη του σώματός του, τα ρούχα του, κάποια φρούτα και παιχνίδια, αλλά δεν τα κατονομάζει
Μπορώ να το αντιμετωπίσω?
Μελέτες έχουν αποτύχει να βρουν σαφείς αποδείξεις ότι η γλωσσική καθυστέρηση μπορεί να προληφθεί με την κατάρτισηή την εκπαίδευση των επαγγελματιών του τομέα της υγείας για το θέμα. Οι γονείς είναι εκείνοι οι οποίοι πρέπει να είναι σε εγρήγορση τα πρώτα χρόνια της ζωής του παιδιού τους για την γρήγορη αναγνώριση των συμπτωμάτων της καθυστέρησης λόγου και ομιλίας (Prevalence and early identification of language delays among at–risk three year olds.King TM, Rosenberg LA, Fuddy L, McFarlane E, Sia C, Duggan AK.J Dev Behav Pediatr. 2005 Aug;26(4):293-303.)
Με το που θα υπάρξει η υποψία αυτή από τους γονείς εκείνοι με τη σειρά τους θα πρέπει πρώτα να επικοινωνήσουν με έναν παιδίατρο – αναπτυξιολόγο για να γίνει η αξιολόγηση του παιδιού τους.
Στην συνέχεια το παιδί, και αφού διαπιστωθεί καθυστέρηση του λόγου και της ομιλίας (αυτούσια ή στα πλαίσια μια γενικής αναπτυξιακής ανωμαλίας – συνδρόμου) είναι αναγκαίο να εξεταστεί από ιατρό ωτορινολαρυγγολόγο με εξειδίκευση στην ακοολογία για screening της ακοής με ειδικά μηχανήματα (TEOAE, ABR, ASSR).
Ανάλογα με τα αποτελέσματα του ακοολογικού ελέγχου θα προσδιοριστεί και η περαιτέρω αντιμετώπιση του παιδιού από τον ωτορινολαρυγγολόγο σε συνεργασία με την παιδίατρο – αναπτυξιολόγο. Στη γενικότερη αντιμετωπιση των προβλημάτων της καθυστέρησης του λόγου και της ομιλίας σημαντικός είναι και ρόλος του λογοθεραπευτή ο οποίος θα αναλάβει σε συνεχή συνεργασία με τους θεράποντες ιατρούς το δύσκολο ρόλο της ομαλής αποκατάστασης της ομιλίας του παιδιού.
Δρ. Δημήτριος Ε. Φελέκης, Ωτορυνολαρριγγολόγος, Ακοολόγος – Νευροωτολόγος
Πηγή: healthtimes.gr