Πολλές φορές, οι γονείς ή και οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί αναρωτιούνται για την αξία μιας τέτοιας ενέργειας, καθώς και για τα κριτήρια με τα οποία θα την επιλέξουν.
Το σχολείο, εκτός από τα μαθήματα, περιλαμβάνει στο πρόγραμμά του και την παρακολούθηση θεατρικών παραστάσεων, είτε στο χώρο του είτε στις θεατρικές αίθουσες.
Εδώ θα επικεντρωθούμε στο πρώτο ερώτημα, στους λόγους δηλαδή για τους οποίους ενδείκνυται τα παιδιά να παρακολουθήσουν μια θεατρική παράσταση στο χώρο ή όχι του σχολείου.
Οπωσδήποτε, ο βασικότερος λόγος για να δουν τα παιδιά μια θεατρική παράσταση είναι να ψυχαγωγηθούν και να περάσουν ευχάριστα. Ταυτόχρονα, όμως, η ενέργεια αυτή συμβάλλει στην αισθητική και γλωσσική τους ανάπτυξη, γιατί τα παιδιά δε μαθαίνουν μόνο διαβάζοντας, καθώς και στην καλλιέργεια της κριτικής σκέψης, όλα μέσα από τα ερεθίσματα για σκέψη και προβληματισμό που προσφέρει ένα καλό έργο.
Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να συνειδητοποιήσουν ότι η μάθηση δεν πραγματοποιείται μόνο μέσα στην τάξη. Αυτός είναι ένας μόνο από τους πολλούς τρόπους που υπάρχουν και πολλές φορές ο λιγότερο αποτελεσματικός. Γι’ αυτό η διδασκαλία στην τάξη συμπληρώνεται με ευκαιρίες εκπαιδευτικών επισκέψεων σε διαφορετικούς χώρους μάθησης, όπως θέατρα, μουσεία, χώρους εκπόνησης εκπαιδευτικών προγραμμάτων κ. α.. Για τον ίδιο λόγο δημιουργήθηκαν και τα καινοτόμα προγράμματα Πολιτιστικών θεμάτων, Περιβαλλοντικής Αγωγής, και Αγωγής Υγείας στα πλαίσια των οποίων μπορεί να πραγματοποιηθεί και η παρακολούθηση μιας θεατρικής παράστασης, καθώς το θέατρο δεν αποτελεί μια μεμονωμένη μορφή τέχνης, αλλά συνδυασμό πολλών, όπως μουσική, χορό, ζωγραφική, γλυπτική κ. α..
Όταν ο γονιός αναρωτιέται αν θα πρέπει να στείλει τα παιδί του στο θέατρο με το σχολείο, θα πρέπει να λάβει υπόψη του πως το κάθε παιδί μαθαίνει με διαφορετικό τρόπο, καθώς και το γεγονός πως όταν η διδασκαλία πραγματοποιείται με τρόπους που αφορούν όσο το δυνατόν περισσότερες αισθήσεις, τόσο πιο αποτελεσματική μπορεί να είναι. Το παιδί μπορεί να θυμάται πολύ πιο εύκολα και αβίαστα φράσεις, θέματα, μελωδίες και εικόνες που υπάρχουν μέσα σε μια θεατρική παράσταση απ’ ό,τι αν απλά χρειαστεί να τα διαβάσει και να τα αποστηθίσει, γιατί στο θέατρο όλα αυτά είναι δοσμένα με έναν πολύ πιο ευχάριστο τρόπο. Σε μια θεατρική παράσταση συνυπάρχουν στοιχεία, που συμβάλλουν στην καλλιέργεια διαφορετικών τύπων νοημοσύνης και ικανοτήτων, όπως η γλωσσική, η λεκτική, η μουσική, η αντίληψη του χώρου και η λογική. Τα ερεθίσματα που δίνονται στο παιδί, τα ακούσματα και οι εικόνες προσφέρονται μέσα στο πλαίσιο του έργου της ιστορίας του, στοιχείο που βοηθάει να εντυπώνονται καλύτερα στη μνήμη και προσφέρει δυνατότητες επεξεργασίας τους και μετά την παράσταση.
Φτιάξτε κουκλοθέατρο-κουκλόσπιτο από ένα κουτί ψυγείου (Φωτογραφίες)
Εκτός από τα μαθησιακά ευεργετήματα, υπάρχουν και τα συναισθηματικά που μπορεί να έχουν σχέση ή και να μην έχουν με το θέμα του έργου. Η έξοδος από τη ρουτίνα του σχολικού προγράμματος από μόνη της αποτελεί μια θαυμάσια ευκαιρία να δουν τα παιδιά το δάσκαλο ή τη δασκάλα τους να είναι πιο χαλαρός, χωρίς το άγχος της διδακτέας ύλης, λίγο διαφορετικό απ’ ό,τι συνήθως. Παράλληλα και το παιδί αισθάνεται πιο ελεύθερο και με τις αντιδράσεις του, ιδιαίτερα στις διαδραστικές παραστάσεις, αποκαλύπτει στοιχεία του χαρακτήρα του και ικανότητες, που είναι δύσκολο να φανούν στη σχολική καθημερινότητα.
Όταν αργότερα ο εκπαιδευτικός με τους μαθητές του συζητήσουν για την παράσταση αυτό δε θεωρείται εξέταση του μαθήματος κι έτσι ενδυναμώνεται η σχέση τους και αυξάνεται η εμπιστοσύνη μεταξύ τους. Όταν παρακολουθούν μια παράσταση, ο εκπαιδευτικός και ο μαθητής είναι ίσοι, είναι και οι δυο θεατές. Βλέποντας ένα θέαμα ο καθένας διαμορφώνει άποψη, έχει εντυπώσεις και όλες είναι σεβαστές και σωστές. Δεν υπάρχει σωστό ή λάθος! Η ανταλλαγή απόψεων μεταξύ εκπαιδευτικού και μαθητή χωρίς το φόβο της βαθμολογίας ή της όποιας άλλης αξιολόγησης, μόνο θετικά αποτελέσματα μπορεί να φέρει σε όλους τους τομείς.
Ύστερα από τα παραπάνω, γίνεται κατανοητό ότι η παρακολούθηση μιας θεατρικής παράστασης με το σχολείο δεν είναι ένα απλό γεγονός, αλλά μια διαδικασία που μπορεί να σταθεί αφορμή για πολλές σκέψεις, δράσεις και ανάπτυξη σε πολλούς τομείς της προσωπικής και κοινωνικής ζωής του παιδιού.
Πηγή: babyspace.gr