Μαθησιακές δυσκολίες: Διάγνωση πριν το παιδί πάει σχολείο με το Α’ ΤΕΣΤ!
“Στη σημερινή εποχή όλο και περισσότερα παιδιά εμφανίζουν μαθησιακές δυσκολίες. Το ποσοστό αυτό, αυξάνεται επικίνδυνα και θα πρέπει όλοι μας πολιτεία, σχολείο, γονείς και ειδικοί του χώρου να είμαστε πιο ενημερωμένοι όχι μόνο όταν έρχεται η ώρα της αντιμετώπισης αλλά κυρίως πριν από αυτό … να τις προλαμβάνουμε”, λέει ο δημιουργός του Α΄ΤΕΣΤ, αναπτυξιακός εργοθεραπευτής Στέλιος Μαντούδης.
Συμφώνα με τις τελευταίες μελέτες 1 στα 10 παιδιά που φοιτούν στο νηπιαγωγείο μπορεί να παρουσιάζουν κάποια μορφή μαθησιακής δυσκολίας. Αρκετοί γονείς μέσα από την καθημερινή τους επαφή με τα παιδιά τους ίσως να εντοπίζουν σημάδια ανωριμότητας. Οι παιδαγωγοί επίσης, στα νηπιαγωγεία συχνά ενημερώνουν τους γονείς για ανωριμότητες στην ανάπτυξη και τότε τίθεται το ερώτημα: θα είναι έτοιμο το παιδί να αρχίσει το σχολείο; Οι γονείς ανησυχούν, συζητούν με τον παιδίατρο και τον ρωτούν τη γνώμη του.
Τι εννοούμε όταν λέμε ότι ένα παιδί είναι «έτοιμο» να πάει σχολείο;
Η σχολική ετοιμότητα αποτελεί σύνθετη λειτουργία που προϋποθέτει επιμέρους δεξιότητες όπως: γνωστική, γλωσσική, κινητική, συναισθηματική και γραφική μαθηματική. Ταυτόχρονα σημαίνει την δυνατότητά του παιδιού να δεχθεί νέες γνώσεις, σε δομημένο πλαίσιο και με καθορισμένο ρυθμό, όπως απαιτεί το διδακτικό πρόγραμμα του σχολειού.
Τι είναι το Α΄ΤΕΣΤ;
Είναι ένα ανιχνευτικό τεστ που σχεδιάστηκε από τον κ. Στέλιο Μαντούδη, Αναπτυξιακό Εργοθεραπευτή με στόχο να αντιμετωπιστούν έγκαιρα τα αναπτυξιακά προβλήματα που εμποδίζουν την ομαλή ένταξη του παιδιού στο σχολικό περιβάλλον και να προληφθεί η σχολική αποτυχία με όλες τις σοβαρές κοινωνικές ψυχικές διαταραχές που αυτή συνεπάγεται (χαμηλή αυτοεκτίμηση, απόρριψη, διαταραχές διαγωγής κλπ).
Πότε θεωρούμε ότι ένα παιδί έχει Μαθησιακές Δυσκολίες;
Σκοπός του Α΄ΤΕΣΤ είναι ο εντοπισμός παιδιών που παρουσιάζουν πιθανές αναπτυξιακές δυσκολίες όπως είναι:
-Διαταραχές άρθρωσης
-Διαταραχές στη συμπεριφορά
-Διαταραχές στη συγκέντρωση προσοχής
-Δυσκολίες στον τρόπο που χειρίζεται το μολύβι
-Δυσκολίες στην έκφραση του λόγου
-Δυσκολίες στην μνήμη και αποστήθιση
Πρόκειται για ένα τεστ που σταθμίστηκε εξολοκλήρου στη χώρα μας σε πληθυσμό 2.000 φυσιολογικών παιδιών και ελέγχει πρώιμες μαθησιακές ικανότητες σε παιδιά που παρακολουθούν νηπιαγωγείο.
Τι ελέγχει το τεστ Σχολικής Ετοιμότητας Α’ ΤΕΣΤ;
1. Τη Σχολική Ετοιμότητα σε βασικές δεξιότητες προγραφής προ-ανάγνωσης έκφρασης λόγου προ-μαθηματικών
2. Την υπερκινητικότητα – διάσπαση προσοχής. Το επίπεδο συγκέντρωσης μέσα στην τάξη, τον τρόπο που παρακολουθεί και συνεργάζεται με τους συμμαθητές του
3. Την συμπεριφορά κατά την εξέταση, την αυτοπεποίθηση του παιδιού και την δυνατότητα του να συνδιαλλάσσεται με το περιβάλλον του
Σημαντικές πληροφορίες για το Α’ ΤΕΣΤ
-Συνιστάται να γίνεται σε όλα τα παιδιά που φοιτούν σε νηπιαγωγεία, λίγο πριν από την έναρξη της φοίτησής τους στην Α’ Δημοτικού
-Ελέγχει 4 πρακτικές και 4 λεκτικές ικανότητες καθώς και 2 συμπληρωματικές κλίμακες που ελέγχουν την υπερκινητικότητα και το επίπεδο προσοχής του παιδιού
-Δίνεται ηλεκτρονική Έκθεση Αποτελεσμάτων με αναλυτικούς πινάκες όπου αναφέρονται οι επιδόσεις παιδιού για κάθε τομέα
-Σύμφωνα με τον κ. Στέλιο Μαντούδη, εάν ένα παιδί περάσει επιτυχώς το Α΄ ΤΕΣΤ σημαίνει ότι διαθέτει τις προϋποθέσεις που είναι απαραίτητες για την ομαλή φοίτηση στο σχολείο. Εάν δεν το περάσει, τότε οφείλει να παραπεμφθεί για λεπτομερή έλεγχο και παρέμβαση στους ειδικούς.
Το Α’ ΤΕΣΤ έχει πάρει Βραβείο από την Ελληνική Παιδιατρική Εταιρεία.
Πηγή: tlife.gr