Πέφτουν οι βαθμοί του στο σχολείο – Τι κάνουμε;

sad-kid-at-school-500x250

Αν το παιδί σας είχε ικανοποιητική ή καλή απόδοση στο σχολείο και ξαφνικά οι βαθμοί του πέφτουν, η καλύτερη αντίδραση είναι, καταρχήν, να διερευνήσετε τι συμβαίνει.

Προσπαθήστε πραγματικά να καταλάβετε τι έχει αλλάξει για το παιδί σας. Το έχουν επηρεάσει οικογενειακά προβλήματα στο σπίτι; Έχει κάποιο πρόβλημα με άλλα παιδιά στο σχολείο; Δυσκολεύεται να προσαρμοστεί στο γυμνάσιο ή στο λύκειο ή σε ένα καινούριο σχολικό περιβάλλον;  Έχει δυσκολία στο διάβασμα των μαθημάτων του για κάποιο λόγο; Σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορεί να υφίσταται κάποια μαθησιακή δυσκολία ή κάποια άλλο ιατρικό πρόβλημα (όπως για παράδειγμα, πρόβλημα στην όραση ή στην ακοή) που δεν έχει εντοπιστεί από τους γονείς. Για παιδιά σε μεγαλύτερες ηλικίες, η …ανακάλυψη του άλλου φύλου, το αλκοόλ ή, σε πιο δύσκολες περιπτώσεις, η χρήση ναρκωτικών ουσιών, μπορεί να ευθύνεται για την αλλαγή στην απόδοση στο σχολείο. Στις περισσότερες από τις παραπάνω περιπτώσεις, καλό είναι να ζητήσετε τη βοήθεια ειδικού. Απευθυνθείτε στον παιδίατρο, στον οικογενειακό σας γιατρό ή σε κάποιο παιδοψυχολόγο, ανάλογα με την περίσταση, ο οποίος μπορεί να σας καθοδηγήσει για το τι πρέπει να κάνετε.

Το σημαντικότερο που πρέπει να κάνουν οι γονείς είναι να ανακαλύψουν την αιτία και να βρουν τρόπους να βοηθήσουν το παιδί τους. Μερικές άμεσες ενέργειες που προτείνονται είναι οι ακόλουθες:

  • Συναντήστε τους δασκάλους ή καθηγητές του παιδιού: Ενημερώστε τους για όσα εσείς γνωρίζετε ή παρατηρείτε στο σπίτι σε σχέση με το παιδί σας και ζητήστε τους να σας πουν την δική τους εικόνα από το σχολείο. Ζητήστε τη συμβουλή τους και τη βοήθεια τους για να βοηθήσετε το παιδί σας να επανακτήσει την προηγούμενη απόδοση του. Στην συζήτηση μαζί τους, προσπαθήστε να μην έχετε αμυντική στάση. Ακόμα κι αν ακούσετε κάτι που δεν σας αρέσει ή …δεν κολακεύει το παιδί σας, προσπαθήστε να είστε διαλλακτικοί και να κατανοήσετε με ρεαλισμό την κατάσταση. Το ζητούμενο, στην προκειμένη περίπτωση, δεν είναι η επίρριψη ευθυνών, αλλά η παροχή ουσιαστικής βοήθειας στο παιδί σας.
  • Δημιουργήστε ένα πιο δομημένο περιβάλλον στο σπίτι: Ένα κοινό πρόβλημα για πολλά παιδιά είναι η έλλειψη δομής στο πρόγραμμά τους μετά το σχολείο.  Ορίστε κάποιο συγκεκριμένο  χρόνο για το σχολικό διάβασμα, την ίδια περίπου ώρα κάθε μέρα, όταν το παιδί θα έχει φάει και θα είναι ξεκούραστο.  Φροντίστε ώστε ο χώρος στον οποίο διαβάζει να είναι καθαρός, τακτοποιημένος και ήσυχος, χωρίς περισπασμούς ή θορύβους που μπορεί να διακόπτουν την μελέτη του ή να του αποσπούν την προσοχή (όπως, για παράδειγμα, κάποιο μικρότερο αδελφάκι που μπαινοβγαίνει στο δωμάτιο παίζοντας και κάνοντας φασαρία.)Βεβαιωθείτε ότι τα σπορ ή οι όποιες άλλες εξωσχολικές δραστηριότητες δεν έρχονται πρώτα σε σχέση με το διάβασμα για το σχολείο, το οποίο, κατά συνέπεια, μένει για το τέλος της ημέρας, όταν το παιδί είναι πλέον εξαντλημένο. Είναι σημαντικό για το παιδί να μάθει ότι το διάβασμα για το σχολείο και η οικογένεια είναι προτεραιότητα έναντι οποιωνδήποτε άλλων ενδιαφερόντων ή δραστηριοτήτων και για να του περάσετε αυτό το μήνυμα, πρέπει να δομήσετε το πρόγραμμα του με τον ανάλογο τρόπο, ώστε οι εξωσχολικές δραστηριότητες να έρχονται όταν έχει τελειώσει τη δουλειά για το σχολείο και να μην εμποδίζουν την επικοινωνία ή τον χρόνο που περνά μαζί με την υπόλοιπη οικογένεια (π.χ. την ώρα του οικογενειακού μεσημεριανού φαγητού ή δείπνου).
  • Βάλτε ρεαλιστικούς στόχους: Όταν προγραμματίζετε τον χρόνο διαβάσματος του παιδιού σας, προκειμένου να το βοηθήσετε να ανακτήσει την απόδοση του στο σχολείο, θέστε ρεαλιστικούς στόχους. Να θυμάστε ότι όπως χρειάστηκε κάποιος  χρόνος για να «μείνει πίσω», έτσι θα χρειαστεί και κάποιος χρόνος προκειμένου να επανακτήσει την απόδοσή του. Βοηθήστε αποτελεσματικά το παιδί σας με το να είστε παρόντες, έστω ο ένας από τους δύο γονείς, εφόσον αυτό είναι εφικτό, προκειμένου να μπορείτε να το βοηθήσετε με τις απορίες του, να κοιτάξετε  τις εργασίες του αφού τις έχει ολοκληρώσει ή και να του προτείνετε εναλλακτικούς τρόπους, όταν δυσκολεύεται, για να γίνει πιο αποτελεσματικό το διάβασμά του. Κρατήστε την παρουσία σας διακριτική, σε κάποιο άλλο χώρο του σπιτιού, όταν το παιδί διαβάζει, και αφήστε να έρθει εκείνο σε εσάς για τις απορίες του ή για βοήθεια. Είναι καλό να αισθάνεται την παρουσία σας, αλλά ταυτόχρονα να μην την εκλαμβάνει ως  πίεση ή «αστυνόμευση». Αν εσείς και ο σύζυγος σας δεν μπορείτε να υποστηρίξετε ένα τέτοιο πρόγραμμα, λόγω του ωραρίου της δουλειάς σας ή άλλων υποχρεώσεων, ίσως μπορείτε να γράψετε το παιδί σας σε κάποιο σχολικό πρόγραμμα διαβάσματος για μετά το σχολείο ή να εξασφαλίσετε τη βοήθεια κάποιου άλλου ενήλικα που εμπιστεύεστε.
  • Μην τιμωρείτε με περιορισμούς το παιδί σας μέχρι να καλυτερέψουν οι βαθμοί του:Το να θέτετε περιορισμούς στο παιδί σας –να του στερείτε εξόδους, βόλτες, πάρτι, ή άλλα προνόμια–  μέχρι να καλυτερέψουν οι βαθμοί του, μπορεί να έχει τα αντίθετα αποτελέσματα. Στην πραγματικότητα, καταλήγετε να καταργείτε όλα αυτά που μπορεί να δώσουν κίνητρο στο παιδί για να βελτιωθεί. Αντ΄ αυτού, θα ήταν καλύτερα να ανταμείβετε το παιδί σας με εξόδους ή άλλες δραστηριότητες που το ευχαριστούν, όταν διαβάζει κάποιες ώρες και ολοκληρώνει τα μαθήματά του.
  • Μιλήστε στο παιδί σας για το τι συμβαίνει: Κάντε μία ειλικρινή συζήτηση με το παιδί σας για τους βαθμούς του και την απόδοσή του. Μπορείτε να του το εξηγήσετε ως εξής: «Κοίταξε, σε άφησα να διαχειριστείς μόνος σου το θέμα του διαβάσματός σου για το σχολείο, αλλά δεν πήγε καλά. Τώρα, θα σε βοηθήσω να φτιάξουμε ένα πρόγραμμα διαβάσματος κάθε μέρα και θα είμαι εδώ για να σε επιβλέπω και να σε βοηθάω. Μπορούμε να σταματήσουμε να το κάνουμε κατά αυτό τον τρόπο, όταν οι βαθμοί σου ξαναγυρίσουν στο επίπεδο που ήταν πριν, αλλά μέχρι τότε θα πρέπει να αφιερώσουμε χρόνο για να προσπαθήσουμε μαζί προκειμένου να βελτιωθεί η απόδοσή σου στο σχολείο.»

Να θυμάστε να ρωτάτε το παιδί σας πώς πήγε η μέρα του στο σχολείο και να δείχνετε το ενδιαφέρον σας, κάνοντας ερωτήσεις που προϋποθέτουν μία μεγαλύτερη απάντηση από «ναι» ή «όχι». Όταν οι γονείς κάνουν μια πραγματική προσπάθεια να έχουν επαφή με τα παιδιά τους και την καθημερινότητά τους, σπάνια αιφνιδιάζονται από κάποια ξαφνική αλλαγή στη σχολική τους απόδοση.

letsfamily.gr