Στο μυαλό ενός 7χρονου που δεν θέλει να διαβάσει…

Στο μυαλό ενός 7χρονου που δεν θέλει να διαβάσει…

Στο μυαλό ενός 7χρονου

(Ο Μανώλης έχει γυρίσει από το σχολείο εδώ και δύο ώρες. Έχει φάει και βλέπει παιδικά στην τηλεόραση)
 
– Μανωλάκη μου, τι λες, θέλεις να κάτσουμε μαζί να διαβάσουμε τις εργασίες που έχεις για το σχολείο;
 
Ωωωωωχουυ. Δεν θέλω. Είναι δύσκολα τα μαθηματικά και έχω άσκηση. Θέλω να δω παιδικά και να κάτσω στον καναπέ. Φοβάμαι να ανοίξω το βιβλίο. 
 
– Εμμ μαμά σε λίγο ε; Μόλις τελειώσει αυτό που βλέπω
– Μανώλη μου δεν έχουμε και πολύ χρόνο, το απόγευμα έχεις προπόνηση και μετά θα είσαι κουρασμένος.
 
Μου αρέσει όμως να διαβάζω βράδυ. Τότε μόνο θέλω. Αλλά δεν θέλω μαθηματικά. Δεν τα καταλαβαίνω. Πως θα τα αποφύγω;; Φοβάμαι και τη μαμά μου, με κάνει να νιώθω χαζός και δεν θέλω να της πω ότι δεν τα καταλαβαίνω γιατί θα μου πει ότι τα έχουμε κάνει τόσες φορές. Ούτε πριν τα κατάλαβα όμως. 
– Έλα Μανωλάκη μου να κλείσουμε την τηλεόραση. Αν ξεμπερδέψεις τώρα μετά δεν θα έχεις τίποτα για όλη την ημέρα σου. Δεν θα είναι ωραία;
– Μαμά θέλω να διαβάσω μετά την προπόνηση, μπορώ;
– Αγάπη μου μετά θα είσαι κουρασμένος και δεν θα καταλαβαίνεις πάλι γιατί θα θέλεις να κοιμηθείς.
 
Να άρχισε. Πάντα νομίζει ότι δεν καταλαβαίνω γιατί δεν προσέχω ή γιατί είμαι κουρασμένος. Να δεις που θα αρχίσει τα είσαι και τεμπέλης…Δεν θέλω τώρα να διαβάσω, δεν μπορώ τώρα. Μ’αρέσει το βράδυ με το φως.
 
– Μαμά δεν θέλω τώρα. 
– Μανώλη μου ποτέ δεν θα θες, αλλά πρέπει να διαβάσεις κι εγώ λέω να κλείσουμε την τηλεόραση τώρα και να κάτσουμε να διαβάσουμε. Μην νομίζεις ότι κι εγώ θα μπορώ μετά το βράδυ.
 
Να μην έρθεις μαζί μου τότε. Πιο καλά θα είναι!! Νιώθω λιγότερη πίεση και επιτέλους δεν θα κάνω και τα μαθηματικά που δεν καταλαβαίνω. Κάπως θα ξεφύγω αύριο!
 
– Θα τα κάνω μόνος μου μαμά μπορώ.
– Μανώλη τα ξέρω εγώ αυτά και την άλλη φορά άφησες μαθηματικά! Λοιπόν κλείνει η τηλεόραση και φέρε τα βιβλία σου
– Μαμααααααά!! Έλααα! Σε παρακαλώ, άλλο λίγο τηλεόραση.
– Καθόλου τηλεόραση. Το ξέρεις ότι μεγάλωσες πια και πρέπει να διαβάζεις. Σαρέσει δεν σαρέσει το διάβασμα πρέπει να γίνεται.  Σε κανέναν δεν αρέσει, μακάρι να παίζαμε όλη την ημέρα αλλά τώρα πας σχολείο. Πως θα πας αύριο αδιάβαστος;; Λοιπόν τελείωνε, άντε γιατί δεν θα σε αφήσω να ξαναδεις τηλεόραση κάθε μέρα πριν κάνεις τα μαθηματά σου!
 
Δεν μπορώ, δεν μπορώ άλλο, θέλω να φύγει. Δεν μαρέσει το σχολείο! Το σιχαίνομαι! Δεν με καταλαβαίνει η μαμά μου!
 
– Μαμα, μη μιλάς!!! Μπορείς να μη μιλάς και να φύγεις;;;
– Μανώλη! Για πρόσεχε τον τόνο της φωνής σου! Πρέπει να διαβάζεις. Και πρέπει να μάθεις να διαβάζεις μόνος σου κάποια στιγμή. Τι θα κάνεις όταν τα μαθήματα γίνουν πιο δύσκολα;;; Έλα αγάπη μου, εγώ για το καλό σου στο λέω. Έλα να διαβάσουμε και στο ωραίο γραφείο που σου πήρε ο μπαμπάς.
 
– Μαμά θέλω να διαβάσω το βράδυ και μαρέσει στον καναπέ.
– Έλα βρε Μανωλάκη, πως θα διαβάσεις στον καναπέ;; Στο γραφείο θα συγκεντρωθείς, στο πήρε ο μπαμπάς για να διαβάζεις. Χειρότερα είναι στον καναπέ
 
Δεν το διάλεξα εγώ το γραφείο!!! Δεν μου αρέσει το γραφείο! Δεν με βολεύει και νιώθω ότι πιέζομαι!
 
– Έλα άντε φέρε τα βιβλία σου. Έλα βρε Μανώλη, κάθε φορά σε παρακαλάω να διαβάσουμε. Δεν βλέπεις την αδερφή σου πως διαβάζει μετά το σχολείο και μετά έχει ελεύθερο χρόνο; Κάθεται στο γραφείο της και διαβάζει. Το ξέρω δεν σου αρέσουν πολύ τα γράμματα αλλά πρέπει να διαβάσεις
 
Δεν μου αρέσουν;;;; Απλά δεν καταλαβαίνω τα μαθηματικά!! Πολύ μου αρέσουν! Και αμάν πια με την αδερφή μου, αφού τόσο πολύ της αρέσει της μαμάς μου η αδερφή μου να διαβάζει μόνο αυτήν και να με αφήσει ήσυχο!Εμένα τον χαζό!
 
– Πφφφ, καλά τα φέρνω να τελειώνουμε
– Έτσι μπράβο. Θα αρχίσουμε με τα μαθηματικά που δυσκολεύεσαι τόσο πολύ ενώ είναι πανέυκολα θα δεις, λίγο διάβασμα παραπάνω και θα σου φαίνονται πανεύκολα!
 
Ωωωχ δεν καταλαβαίνω. Δεν είναι πανεύκολα, γιατί δεν τα καταλαβαίνω; Μήπως είμαι χαζός; Ποτέ δεν θα τα καταλάβω!

Μπορείτε να καταλάβετε τι γίνεται εδώ ε; Δεν υπάρχει καμία επικοινωνία μεταξύ γονέα και παιδιού.  Ο μικρός θέλει να διαβάζει βράδυ, να διαβάζει στον καναπέ και τα μαθηματικά τον δυσκολεύουν γιατί πολύ απλά ο τρόπος μετάδοσης δεν συμφωνεί με το μαθησιακό του στυλ. Η μαμά αγχωμένη ότι το παιδί της δεν θα θέλει να διαβάσει, προσπαθεί να τον ενθαρρύνει ότι είναι εύκολα, να πάρει παράδειγμα την αδερφή του, να διαβάσει τώρα γιατί μετά θα είναι κουρασμένος. Του πήρε γραφείο καινούριο και είναι διατεθιμένη να κάτσουν μαζί να διαβάσουν ήσυχα. Αλλά ένα πράγμα δεν κάνει, δεν τον ακούει! Και πολύ σύντομα ο Μανώλης δεν θα διαβάζει καθόλου και η μαμά του θα τον κυνηγάει με επιβραβεύσεις και προνόμια για να διαβάσει. Να τι θα μπορούσε να κάνει η μαμά.

– Μανώλη έφτιαξα τα κουκις που σου αρέσουν και ζέστανα γάλα. Θέλεις να έρθεις να φάμε μαζί;;
– Μιααμμ μαμά ναι ναι! 
– Ωραία ε;;
– Ναι!

– Μανώλη μου τώρα τελευταία έχω παρατηρήσει ότι κάθε φορά που σου λέω να διαβάσουμε στεναχωριέσαι και δεν θέλεις. Μου δίνεις την εντύπωση ότι κάτι σε ζορίζει. Έχω δίκιο ή λέω του κεφαλιού μου;;
– Εεμ ναι, βαριέμαι. Δεν θέλω, προτιμώ να τα κάνω γρήγορα και να τελειώνω.
– Ωωω, σε καταλαβαίνω. Καμιά φορά κι εγώ όταν βαριέμαι κάτι ή δυσκολεύομαι με κάτι θέλω να τελειώνω γρήγορα
– Ναι, και αυτά τα μαθηματικά, τι τα θέλουν;; Μου λες; Πφφ μια αηδία
– Θα ήθελες καλύτερα να μην τα κάνεις ε;
– Ναι, είναι δύσκολα βρε μαμά. Δεν τα καταλαβαίνω.
– Πρέπει να νιώθεις πιεσμένος αν δεν καταλαβαίνεις κάτι ε; Πως γίνεται να το μάθεις αν δεν το καταλαβαίνεις, έτσι δεν είναι;
– Ναι, ναι ακριβώς!! Απλά δεν μπαίνει στο κεφάλι μου, και όταν είναι η ώρα να διαβάσω φοβάμαι ότι δεν θα καταλάβω τίποτα!! Και το διαβάζω και το διαβάζω και δεν το καταλαβαίνω!
– Ωω αγορίνα μου, πόσο δύσκολο είναι αυτό. Κι εγώ θυμάμαι στο σχολείο δεν μπορούσα με τίποτα τη γεωγραφία. Δεν θυμόμουν καθόλου τα βουνά. Δεν ήθελα να πάω καν.
– Αλήθεια μαμά;;
– Ναι αγορίνα μου. Είναι δύσκολο.
– Λοιπόν εγώ λέω να βρούμε τρόπους να κάνουμε τα μαθηματικά ευκολότερα και να θέλεις να διαβάσουμε!
– Καλή ιδέα!
– Θα πάρω χαρτί και μολύβι!
– Θέλω να διαβάζω βράδυ, θέλω να διαβάζω στον καναπέ!!Θέλω να διαβάζω και να παίζει και η τηλεόραση. Δεν θέλω να διαβάζουμε μαθηματικά!
– Ωραία τα έγραψα όλα! Χμμ οκ να διαβάζεις βράδυ, οκ να διαβάζεις στον καναπέ αφού σε βολεύει, δεν θέλω όμως να είναι ανοιχτή η τηλεόραση και τα μαθηματικά δεν μπορείς να τα αποφύγεις!
– Οκ για την τηλεόραση αλλά μαθηματικά δεν θέλω
– Για σκέψου ένα παιχνίδι με μαθηματικά που μπορούμε να χρησιμοποιούμε;;
– Εμμμμ το βρήκα! Μονοπολη!!!!
– Τέλεια! Σύμφωνοι;
– Ναι!!

Ας κρατήσουμε τις απόψεις μας για μας, ας αφήσουμε το παιδί να έχει άποψη για το που και πότε θα διαβάσει. Ας μην κολλάμε ταμπέλες και βγάζουμε συμπεράσματα για το παιδί μας.Ας προσπαθήσουμε να του κάνουμε κάποιο μάθημα εύκολο χρησιμοποιώντας κάτι που τον ενδιαφέρει. Το παιδί δεν μπορούμε να το αναγκάσουμε να μάθει τίποτα απολύτως, αυτό δεν γίνεται που να χτυπιόμαστε! Η δουλειά μας είναι να διευκολύνουμε το διάβασμα σπίτι και την μάθηση:-) Πάνω από όλα όμως να διατηρήσουμε την καλή σχέση μας βασισμένη στην εμπιστοσύνη.

Βασισμένο και εμπνευσμένο από το βιβλίο
Judy Arnall, Discipline Without Distress

Πηγή: toddlersthoughts.blogspot.gr

Διαβάστε ακόμη:

Nα ήταν πιο δυναμικός… (Οι σκέψεις ενός παιδιού στα λόγια της μαμάς του)

Στο μυαλό ενός μπαμπά (οι σκέψεις που ποτέ δεν θα παραδεχθεί ότι κάνει)